Published Date: 01.07.2023

Correlation between Students’ Motivation and Learning Performance in Different Types of Education

Annotation

The study aimed to test the hypothesis that students of a Belarusian university enrolled in distance learning programs with the use of distance educational technologies demonstrate higher levels of intrinsic motivation as well as a correlation between motivation and academic achievement compared to students in traditional face-to-face programs. The study included 114 students from the 2nd and 3rd year, attending face-to-face (N = 40) and distance learning programs (N = 74). The methods used included the “Academic Motivation Scale”, as well as the grade point average, and the Carol S. Dweck questionnaire to assess academic achievement. The findings showed that distance learning students exhibited a higher level of intrinsic academic motivation, while face-to-face students demonstrated a stronger presence of external motivation. Motivation among distance learning students was also found to be more strongly correlated with indicators of academic achievement.




Library

1. 11. Койфман А. Я. Связь академической мотивации и выгорания у студентов российских и азербайджанских вузов / А. Я. Койфман, А. Э. Гаузер // Психологическая наука и образование. — 2022. — Т. 27, № 5. — C. 21–33. — DOI: <a href="https://doi.org/10.17759/" target="_blank">https://doi.org/10.17759/</a> pse.2022270
2. Koifman A. Ya. Svyaz’ akademicheskoi motivatsii i vygoraniya u studentov rossiiskikh i azerbaidzhanskikh vuzov / A. Ya. Koifman, A. E. Gauzer // Psikhologicheskaya nauka i obrazovanie. — 2022. — T. 27, № 5. — C. 21–33. — DOI: <a href="https://doi.org/10.17759/" target="_blank">https://doi.org/10.17759/</a> pse
3. 12. Модификация опросников К. Двек в контексте изучения академических достижений студентов / Т. В. Корнилова, С. Д. Смирнов, М. А. Чумакова и др. // Психологический журнал. — 2008. — Т. 29, № 3. — С. 86–100.
4. Modifikatsiya oprosnikov K. Dvek v kontekste izucheniya akademicheskikh dostizhenii studentov / T. V. Kornilova, S. D. Smirnov, M. A. Chumakova i dr. // Psikhologicheskii zhurnal. — 2008. — T. 29, № 3. — S. 86–100.
5. 13. Особенности мотивации студентов педагогического вуза заочной формы обучения [Электронный ресурс] / М. В. Мухина, О. В. Каткова, Е. С. Мухина, В. В. Романов // Интернет-журнал «Мир науки». — 2018. — № 6. — URL: <a href="https://mir-nauki.com/" target="_blank">https://mir-nauki.com/</a> PDF/14PDMN618.pdf
6. Osobennosti motivatsii studentov pedagogicheskogo vuza zaochnoi formy obucheniya [Elektronnyi resurs] / M.V.Mukhina, O.V.Katkova, E.S.Mukhina, V.V.Romanov // Internetzhurnal «Mir nauki». — 2018. — № 6. — URL: <a href="https://mir-nauki.com/PDF/14PDMN618.pdf" target="_blank">https://mir-nauki.com/PDF/14PDMN618.pdf</a> (data
7. 14. Притуляк Т. С. Особенности учебной мотивации студентов очного и заочного отделений [Электронный ресурс] / Т. С. Притуляк // Journal of Siberian Medical Sciences. — 2006. — № 2. — URL: <a href="https://cyberleninka.ru/article/n/osobennosti-uchebnoy-motivatsiist" target="_blank">https://cyberleninka.ru/article/n/osobennosti-uchebnoy-motivatsiist</a>
8. Pritulyak T. S. Osobennosti uchebnoi motivatsii studentov ochnogo i zaochnogo otdelenii [Elektronnyi resurs] / T. S. Pritulyak // Journal of Siberian Medical Sciences. — 2006. — № 2. — URL: <a href="https://cyberleninka.ru/article/n/osobennosti-uchebnoy-motivatsii" target="_blank">https://cyberleninka.ru/article/n/osobennosti-uchebnoy-motivatsii</a>
9. 15. Психологические ресурсы развития студентов в инклюзивной цифровой среде вуза / М. А. Одинцова, Л. А. Александрова, Б. Б. Айсмонтас и др. // Актуальные проблемы психологического знания. — 2022. — № 3 (60). — С. 76–94.
10. Psikhologicheskie resursy razvitiya studentov v inklyuzivnoi tsifrovoi srede vuza / M. A. Odintsova, L. A. Aleksandrova, B. B. Aismontas i dr. // Aktual’nye problemy psikhologicheskogo znaniya. — 2022. — № 3 (60). — S. 76–94.
11. 16. Пуляева В. Н. Академическая мотивация как фактор удовлетворенности образовательными услугами / В. Н. Пуляева, А. Н. Неврюев // Creative Economy. — 2019. — № 13. — 533 с. — DOI: 10.18334/ce.13.3.39931
12. Pulyaeva V. N. Akademicheskaya motivatsiya kak faktor udovletvorennosti obrazovatel’nymi uslugami / V. N. Pulyaeva, A. N. Nevryuev // Creative Economy. — 2019. — № 13. — 533 s. — DOI: 10.18334/ce.13.3.39931
13. 17. Сорокова М. Г. Образовательные результаты студентов в электронных курсах при смешанном и онлайн-обучении / М. Г. Сорокова, М. А. Одинцова, Н. П. Радчикова // Моделирование и анализ данных. — 2021. — Т. 11, № 1. — C. 61–77. — DOI: <a href="https://doi." target="_blank">https://doi.</a> org/10.1
14. Sorokova M. G. Obrazovatel’nye rezul’taty studentov v elektronnykh kursakh pri smeshannom i onlain-obuchenii / M. G. Sorokova, M. A. Odintsova, N. P. Radchikova // Modelirovanie i analiz dannykh. — 2021. — T. 11, № 1. — C. 61–77. — DOI: <a href="https://doi." target="_blank">https://doi.</a> org/1
15. 18. Эффективность обучения и академическая мотивация студентов в условиях онлайн-взаимодействия с преподавателем (на примере видеолекции) / В. Н. Панферов, С. А. Безгодова, С. В. Васильева и др. // Социальная психология и общество. — 2020. — Т. 11, № 1. —
16. Effektivnost’ obucheniya i akademicheskaya motivatsiya studentov v usloviyakh onlain-vzaimodeistviya s prepodavatelem (na primere videolektsii) / V. N. Panferov, S. A. Bezgodova, S. V. Vasil’eva i dr. // Sotsial’naya psikhologiya i obshchestvo. — 2020. —
17. 19. Lin Y.-G. College student intrinsic and/or extrinsic motivation and learning / Y.-G. Lin, W. J. McKeachie, Y.Ch. Kim // Learning and Individual Differences. — 2003. — Vol. 13, Issue 3. — P. 251–258. — <a href="https://doi.org/10.1016/S1041-6080(02)00092-4" target="_blank">https://doi.org/10.1016/S1041-6080(02)00092-4</a>
18. 20. Motivational profiles of medical students: association with study effort, academic performance and exhaustion / R. Kusurkar, G. Crosiet, F. Galindo-Garré, O. Ten Cate // BMC Medical Education. — 2013. — Vol. 13 (1). — P. 87. — DOI: 10.1186/1472-6920-1
19. 21. Psychological Well-Being and Intrinsic Motivation: Relationship in Students Who Begin University Studies at the School of Education in Ciudad Real / Á. L. González Olivares, Ó. Navarro, F. J. Sánchez-Verdejo, Á. Muelas // Frontiers in Psychology. — 20
20. 22. Sawilowsky S. New effect size rules of thumb / S. Sawilowsky // Journal of Modern Applied Statistical Methods. — 2009. — Vol. 8 (2). — P. 467–474. — DOI: 10.22237/ jmasm/1257035100
21. 23. Schinske J. Teaching More by Grading Less (or Differently) / J. Schinske, K. Tanner // CBE Life Sci Educ. — 2014. — Vol. 13 (2). — P. 159–166. — DOI: 10.1187/cbe.cbe-1403-0054. PMID: 26086649; PMCID: PMC4041495
22. 1. Влияние использования электронных средств обучения на академическую мотивацию студентов [Электронный ресурс] / Ю. М. Царапкина, А. В. Анисимова, А. Г. Миронов, А. А. Нагорнова // Мир науки. Педагогика и психология. — 2021. — № 2. — URL: <a href="https://mir-nau" target="_blank">https://mir-nau</a>
23. Vliyanie ispol’zovaniya elektronnykh sredstv obucheniya na akademicheskuyu motivatsiyu studentov [Elektronnyi resurs] / Yu. M. Tsarapkina, A. V. Anisimova, A. G. Mironov, A. A. Nagornova // Mir nauki. Pedagogika i psikhologiya. — 2021. — № 2. — URL: <a href="https" target="_blank">https</a>
24. 2. Воротынцева Д. А. Особенности академической мотивации студентов различных форм обучения в условиях цифровизации университетского образования : сборник трудов конференции / Д. А. Воротынцева // Университет как фактор модернизации России: история и персп
25. Vorotyntseva D. A. Osobennosti akademicheskoi motivatsii studentov razlichnykh form obucheniya v usloviyakh tsifrovizatsii universitetskogo obrazovaniya : sbornik trudov konferentsii / D. A. Vorotyntseva // Universitet kak faktor modernizatsii Rossii: ist
26. 3. Горбушина А. Н. Взаимосвязь учебной мотивации и академической неуспеваемости студентов вуза [Электронный ресурс] / А. Н. Горбушина // Молодой ученый. — 2014. — № 6 (65). — С. 793–795. — URL: <a href="https://moluch.ru/archive/65/10446/" target="_blank">https://moluch.ru/archive/65/10446/</a> (дата обращения: 23.06.20
27. Gorbushina A. N. Vzaimosvyaz’ uchebnoi motivatsii i akademicheskoi neuspevaemosti studentov vuza [Elektronnyi resurs] / A. N. Gorbushina // Molodoi uchenyi. — 2014. — № 6 (65). — S. 793–795. — URL: <a href="https://moluch.ru/archive/65/10446/" target="_blank">https://moluch.ru/archive/65/10446/</a> (data obrashcheniya:
28. 4. Гордеева Т. О. Опросник «Шкалы академической мотивации» / Т. О. Гордеева, О. А. Сычев, Е. Н. Осин // Психологический журнал. — 2014. — Т. 35, № 4. — С. 96–107.
29. Gordeeva T. O. Oprosnik «Shkaly akademicheskoi motivatsii» / T. O. Gordeeva, O. A. Sychev, E. N. Osin // Psikhologicheskii zhurnal. — 2014. — T. 35, № 4. — S. 96–107.
30. 5. Губин В. А. Учебные мотивы и успешность обучения студентов университета: сущность, содержание и динамика взаимообусловленности / В. А. Губин, И. Б. Гайворонская, И. А. Сидорова // Вестник Санкт-Петербургского университета МВД России. — 2017. — № 1. — С
31. Gubin V. A. Uchebnye motivy i uspeshnost’ obucheniya studentov universiteta: sushchnost’, soderzhanie i dinamika vzaimoobuslovlennosti / V. A. Gubin, I. B. Gaivoronskaya, I. A. Sidorova // Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta MVD Rossii. — 2017. — №
32. 6. Данилова И.В. Взаимосвязь мотивации учебной деятельности и успеваемости (на примере студентов-психологов ВГУЭС) [Электронный ресурс] / И. В. Данилова // Материалы IX Междунар. студ. науч. конф. «Студенческий научный форум» (Сочи, 7–10 ноября 2021г.). —
33. Danilova I. V. Vzaimosvyaz’ motivatsii uchebnoi deyatel’nosti i uspevaemosti (na primere studentov-psikhologov VGUES) [Elektronnyi resurs] / I. V. Danilova // Materialy IX Mezhdunar. stud. nauch. konf. «Studencheskii nauchnyi forum» (Sochi, 7–10 noyabrya
34. 7. Ермолаева М. В. Дистанционное обучение в высшей школе в период пандемии / М. В. Ермолаева, Ж. М. Кокуева, Д. В. Лубовский // Актуальные проблемы психологического знания. — 2021. — № 1–2 (55). — С. 67–76.
35. Ermolaeva M. V. Distantsionnoe obuchenie v vysshei shkole v period pandemii / M. V.Ermolaeva, Zh. M. Kokueva, D. V. Lubovskii // Aktual’nye problemy psikhologicheskogo znaniya. — 2021. — № 1–2 (55). — S. 67–76.
36. 8. Казанович Е. Ю. Особенности академической мотивации студентов / Е. Ю. Казанович // Бизнес. Образование. Экономика : сб. статей Междунар. науч.-практ. конф. (Минск, 7–8 апреля 2022 г.). — Минск, 2022. — С. 647–651.
37. Kazanovich E. Yu. Osobennosti akademicheskoi motivatsii studentov / E. Yu. Kazanovich // Biznes. Obrazovanie. Ekonomika : sb. statei Mezhdunar. nauch.-prakt. konf. (Minsk, 7–8 aprelya 2022 g.). — Minsk, 2022. — S. 647–651.
38. 9. Капцов А. В. Взаимосвязь успешности обучения и шкалы академической мотивации студентов с различными уровнями саморегуляции / А. В. Капцов, Е. И. Колесни кова // Вестник Самарской гуманитарной академии. Серия: Психология. — 2016. — № 2 (20).
39. Kaptsov A.V.Vzaimosvyaz’ uspeshnosti obucheniya i shkaly akademicheskoi motivatsii studentov s razlichnymi urovnyami samoregulyatsii / A. V. Kaptsov, E. I. Kolesnikova // Vestnik Samarskoi gumanitarnoi akademii. Seriya: Psikhologiya. — 2016. — № 2 (20).
40. 10. Клепикова Н. М. Особенности мотивации учебной деятельности студентов в зависимости от формы обучения [Электронный ресурс] / Н. М. Клепикова // Baikal Research Journal. — 2019. — Т. 10, № 2. — URL: <a href="https://cyberleninka.ru/article/n/osobennostimotivatsi" target="_blank">https://cyberleninka.ru/article/n/osobennostimotivatsi</a>
41. Klepikova N. M. Osobennosti motivatsii uchebnoi deyatel’nosti studentov v zavisimosti ot formy obucheniya [Elektronnyi resurs] / N. M. Klepikova // Baikal Research Journal. — 2019. — T. 10, № 2. — URL: <a href="https://cyberleninka.ru/article/n/osobennostimotivats" target="_blank">https://cyberleninka.ru/article/n/osobennostimotivats</a>

Other articles