Published Date: 01.07.2023

Role of Initiation in the Process of Forming the Readiness of Journalism Students for Professional Activity

Annotation

The article is devoted to the role of initiation in the formation of meaningful characteristics of the readiness of future journalists for professional activity. As part of studying at the university, it is necessary to start introducing students to the profession as early as possible, so that by the time they enter their first internship they will have gained experience working in a team and can create high-quality content in a given time. Currently, the content characteristics of readiness for professional activity and the peculiarities of its formation at different stages of study at the university remain insufficiently studied. During the study, the methodology of A. P. Chernyavskaya “Professional readiness” and the statistical method “Student’s T-criterion” for dependent samples were used as diagnostic tools. The empirical data obtained show that the inclusion of initiation technology in educational and extracurricular activities makes it possible to achieve positive dynamics of the parameters of students’ readiness for professional activity at different stages of study at the university, provides immersion in the future profession, accelerates the process of socialization. Its potential can be used in career guidance and in the course of forming the readiness of students in other areas of preparation for professional activity.




Library

1. 11. Маркова А. К. Психология профессионализма / А. К. Маркова. — Москва : Междунар. гуманитар. фонд «Знание», 1996. — 308 с.
2. Markova A. K. Psikhologiya professionalizma / A. K. Markova. — Moskva : Mezhdunar. gumanitar. fond «Znanie», 1996. — 308 s.
3. 12. Мокшина Е. А. Педагогическая инициация обучающихся с ограниченными возможностями здоровья / Е. А. Мокшина, Е. Ю. Мальцева // Проблемы современного педагогического образования. — 2021. — № 72–3. — С. 242–244.
4. Mokshina E. A. Pedagogicheskaya initsiatsiya obuchayushchikhsya s ogranichennymi vozmozhnostyami zdorov’ya / E. A. Mokshina, E. Yu. Mal’tseva // Problemy sovremennogo pedagogicheskogo obrazovaniya. — 2021. — № 72–3. — S. 242–244.
5. 13. Морозова И. С. Роль проектной деятельности в формировании представлений о будущей профессии у студентов-журналистов (на примере спецпроекта «Прямая линия с ректором») / И. С. Морозова, В. П. Дзвоник // Профессиональное образование в России и за рубежо
6. Morozova I. S. Rol’ proektnoi deyatel’nosti v formirovanii predstavlenii o budushchei professii u studentov-zhurnalistov (na primere spetsproekta «Pryamaya liniya s rektorom») / I. S. Morozova, V. P. Dzvonik // Professional’noe obrazovanie v Rossii i za r
7. 14. Попов Л. М. Психологическая готовность к профессиональной деятельности и методы ее формирования / Л. М. Попов, И. М. Пучкова, П. Н. Устин // Ученые записки Казанского университета. Серия: Гуманитарные науки. — 2015. — №157 (4). — С. 215–224.
8. Popov L. M. Psikhologicheskaya gotovnost’ k professional’noi deyatel’nosti i metody ee formirovaniya / L. M. Popov, I. M. Puchkova, P. N. Ustin // Uchenye zapiski Kazanskogo universiteta. Seriya: Gumanitarnye nauki. — 2015. — № 157 (4). — S. 215–224.
9. 15. Терентьева В. Б. Взгляд на взрослость с позиций инициации / В. Б. Терентьева // Вестник Новосибирского государственного аграрного университета. — 2006. — № 4. — С. 130–133.
10. Terent’eva V. B. Vzglyad na vzroslost’ s pozitsii initsiatsii / V. B. Terent’eva // Vestnik Novosibirskogo gosudarstvennogo agrarnogo universiteta. — 2006. — № 4. — S. 130–133.
11. 16. Фирсова А. М. Социокультурная трансформация ритуалов и обрядов инициации в мировой традиции : автореф. дис. ... канд. филос. наук / А. М. Фирсова. — Нижний Новгород, 2005. — 32 с.
12. Firsova A. M. Sotsiokul’turnaya transformatsiya ritualov i obryadov initsiatsii v mirovoi traditsii : avtoref. dis. ... kand. filos. nauk / A. M. Firsova. — Nizhnii Novgorod, 2005. — 32 s.
13. 17. Холлис Дж. Под тенью Сатурна. Мужские психологические травмы и их исцеление / Дж. Холлис. — Москва, 2009. — 210 с.
14. Khollis Dzh. Pod ten’yu Saturna. Muzhskie psikhologicheskie travmy i ikh istselenie / Dzh. Khollis. — Moskva, 2009. — 210 s.
15. 18. Чернявская А. П. Психологическое консультирование по профессиональной ориентации / А. П. Чернявская. — Москва : Владос-Пресс, 2004. — 96 с.
16. Chernyavskaya A. P. Psikhologicheskoe konsul’tirovanie po professional’noi orientatsii / A. P. Chernyavskaya. — Moskva : Vlados-Press, 2004. — 96 s.
17. 19. Элиаде М. Тайные общества: Обряды инициации и посвящения / М. Элиаде / пер. с франц. — София ; Москва : Гелиос, 2002. — 352 с.
18. Eliade M. Tainye obshchestva: Obryady initsiatsii i posvyashcheniya / M. Eliade / per. s frants. — Sofiya ; Moskva : Gelios, 2002. — 352 s.
19. 20. Blackley S. Re-valuing higher education: learning(s) and teaching(s) in contested spaces / S. Blackley, A. Luzeckyj, Sh. King // Higher Education Research & Development. — 2020. — Vol. 39 (1). — P. 1–12.
20. 21. Bourdieu P. Rites of Institution / P. Bourdieu // Language and Symbolic Power / Ed. and Intr. John B. Thompson. Transl. by G. Raymond and M. Adamson. Cambr. — UK : Polity Press, 1991. — P. 117–126.
21. 22. Hobfoll S. Resource conservation as a strategy for community psychology / S. E. Hobfoll, R. S. Lilly // Journal of Community Psychology. — 1993. — Vol. 21. — Р. 128–148.
22. 1. Артемова О. Ю. Инициация / О. Ю. Артемова // Психология развития : словарь / под ред. А. Л. Венгера. — Москва : ПЕР СЭ, 2006. — 176 с.
23. Artemova O. Yu. Initsiatsiya / O. Yu. Artemova // Psikhologiya razvitiya : slovar’ / pod red. A. L. Vengera. — Moskva : PER SE, 2006. — 176 s.
24. 2. Выготский Л. С. Собрание сочинений в 6 т. Т. 4. Детская психология / под ред. Д. Б. Эльконина. — Москва : Педагогика, 1984. — 432 с.
25. Vy`gotskij L. S. Sobranie sochinenii v 6 t. T. 4. Detskaya psikhologiya / pod red. D. B. El’konina. — Moskva: Pedagogika, 1984. — 432 s.
26. 3. Кросс-культурное исследование психологической готовности студентов к инновационному поведению / И. А. Агеева, Э. В. Галажинский, В. Е. Клочко, О. М. Краснорядцева // Теоретическая и экспериментальная психология. — 2013. — № 1. — С. 69–78.
27. Kross-kul’turnoe issledovanie psikhologicheskoi gotovnosti studentov k innovatsionnomu povedeniyu / I. A. Ageeva, E. V. Galazhinskii, V. E. Klochko, O. M. Krasnoryadtseva // Teoreticheskaya i eksperimental’naya psikhologiya. — 2013. — № 1. — S. 69–78.
28. 4. Геннеп А. ван. Обряд перехода: Систематическое изучение обрядов / пер. с франц. Ю. В. Ивановой, Л. В. Покровской ; послесл. Ю. В. Ивановой. — Москва : Восточная литература РАН, 2002. — 198 c.
29. Gennep A. van. Obryad perekhoda: Sistematicheskoe izuchenie obryadov / per. s frants. Yu. V. Ivanovoi, L. V. Pokrovskoi ; poslesl. Yu. V. Ivanovoi. — Moskva : Vostochnaya literatura RAN, 2002. — 198 c.
30. 5. Губанова М. И. Система формирования готовности будущего учителя к педагогическому сопровождению социального самоопределения старшеклассников : автореф. дис. ... д-ра пед. наук / М. И. Губанова. — Кемерово, 2004. — 48 с.
31. Gubanova M. I. Sistema formirovaniya gotovnosti budushchego uchitelya k pedagogicheskomu soprovozhdeniyu sotsial’nogo samoopredeleniya starsheklassnikov : avtoref. dis. ... d-ra ped. nauk / M. I. Gubanova. — Kemerovo, 2004. — 48 s.
32. 6. Дзвоник В. П. Инициация как инструмент развития лидерских качеств социально активных старшеклассников (на примере школы лидеров КемГУ «Кузбасс беспокойных сердец») / В. П. Дзвоник // Вестник Кемеровского государственного университета. Серия: Гуманитарн
33. Dzvonik V. P. Initsiatsiya kak instrument razvitiya liderskikh kachestv sotsial’no aktivnykh starsheklassnikov (na primere shkoly liderov KemG U «Kuzbass bespokoinykh serdets») / V. P. Dzvonik // Vestnik Kemerovskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya:
34. 7. Дмитриева И. А. Особенности психологической готовности студентов педагогических направлений к профессиональной деятельности / И. А. Дмитриева, И. С. Морозова, О. Ю. Елькина // Вестник Кемеровского государственного университета. Серия: Гуманитарные и об
35. Dmitrieva I.A.Osobennosti psikhologicheskoi gotovnosti studentov pedagogicheskikh napravlenii k professional’noi deyatel’nosti / I. A. Dmitrieva, I. S. Morozova, O. Yu. El’kina // Vestnik Kemerovskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya: Gumanitarnye i
36. 8. Дьяченко М. И. Психологические проблемы готовности к деятельности / М. И. Дьяченко, Л. А. Кандыбович. — Минск, 1976. — 175 с.
37. D’yachenko M. I. Psikhologicheskie problemy gotovnosti k deyatel’nosti / M. I. D’yachenko, L. A. Kandybovich. — Minsk, 1976. — 175 s.
38. 9. Зайцев В. С. Современные педагогические технологии : учеб. пособие / В. С. Зайцев. — Челябинск : ЧГПУ, 2012. — 411 с.
39. Zaitsev V. S. Sovremennye pedagogicheskie tekhnologii : ucheb. posobie / V. S. Zaitsev. — Chelyabinsk : ChGPU, 2012. — 411 s.
40. 10. Зимина И. С. Современный вариант инициации в процессе взросления подростков / И. С. Зимина // Педагогическое образование в России. — 2010. — № 2. — С. 75–82.
41. Zimina I. S. Sovremennyi variant initsiatsii v protsesse vzrosleniya podrostkov / I. S. Zimina // Pedagogicheskoe obrazovanie v Rossii. — 2010. — № 2. — S. 75–82.

Other articles