Published Date: 01.07.2023

Influence of Sports on the Development of Communicative Competence of High School Students

Annotation

Communicative competence is important for young people, as it influences their academic achievements and plays a significant role in adapting to the team and society. In addition, it affects the emotional well-being of an individual, which can be considered as a prerequisite for effective actions in the present and a resource for future success. The development of communication skills is one of the main tasks of education in any community, since the preparation of the younger generation for successful socialization and integration is the most important task of modern pedagogy. The formation of personal communication skills is closely related to the process of socialization and is a key aspect of the formation of the life position of young people. Both in domestic and foreign pedagogy, much attention is paid to the development of communication skills and socialization. They are considered as important problems related to the successful integration of young people into society, based on humanistic ideas in the field of education.




Library

1. 10. Жуков Ю. М. Коммуникативная компетентность: диагностика и развитие: программа спецкурса / Ю. М. Жуков. — Москва : Российское педагогическое агентство, 1997. — 96 с.
2. Zhukov Yu. M. Kommunikativnaya kompetentnost’: diagnostika i razvitie: programma spetskursa / Yu. M. Zhukov. — Moskva : Rossiiskoe pedagogicheskoe agentstvo, 1997. — 96 s.
3. 11. Замалетдинов Ф. Р. Реализация организационно-педагогических условий формирования коммуникативной компетенции старшеклассников в условиях социального партнерства / Ф. Р. Замалетдинов // Филология и культура. Рhilоlоgy and сulturе. — 2012. — № 3 (29). —
4. Zamaletdinov F. R. Realizatsiya organizatsionno-pedagogicheskikh uslovii formirovaniya kommunikativnoi kompetentsii starsheklassnikov v usloviyakh sotsial’nogo partnerstva / F. R. Zamaletdinov // Filologiya i kul’tura. Rhilology and sulture. — 2012. — № 3
5. 12. Зимняя И. А. Педагогическая психология / И. А. Зимняя. — Москва : Логос, 2005. — 384 с.
6. Zimnyaya I. A. Pedagogicheskaya psikhologiya / I. A. Zimnyaya. — Moskva : Logos, 2005. — 384 s.
7. 13. Качалов Н. А. Информационно-коммуникативная компетентность субъектов образовательного процесса высшей школы/ Н.А.Качалов// Вестник Томского государственного педагогического университета (TSPU Bulletin). — 2011. — Вып. 6 (108). — С. 10–13.
8. Kachalov N. A. Informatsionno-kommunikativnaya kompetentnost’ sub»ektov obrazovatel’nogo protsessa vysshei shkoly / N. A. Kachalov // Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta (TSPU Bulletin). — 2011. — Vyp. 6 (108). — S. 10–13.
9. 14. Ларин С. В. Физкультурно-спортивная деятельность как фактор преодоления типологических предпосылок девиантного поведения несовершеннолетних (на примере организации работы секции по настольному теннису) / С. В. Ларин // Вестник спорт. науки. — 2010. —
10. Larin S. V. Fizkul’turno-sportivnaya deyatel’nost’ kak faktor preodoleniya tipologicheskikh predposylok deviantnogo povedeniya nesovershennoletnikh (na primere organizatsii raboty sektsii po nastol’nomu tennisu) / S. V. Larin // Vestnik sport. nauki. — 20
11. 15. Мудрик А. В. Социализация личности / А. В. Мудрик. — Москва : Академия, 2006. — 304 с.
12. Mudrik A. V. Sotsializatsiya lichnosti / A. V. Mudrik. — Moskva : Akademiya, 2006. — 304 s.
13. 16. Уляева Л. Г. Самореализация личности спортсмена как субъекта двигательной активности : монография / Л. Г. Уляева, Г. Г. Уляева, Б. Б. Раднагуруев ; под общ. ред. Л. Г. Уляевой. — Москва : Издатель Мархотин П. Ю., 2014. — 144 с.
14. Ulyaeva L. G. Samorealizatsiya lichnosti sportsmena kak sub”ekta dvigatel’noi aktivnosti : monografiya / L. G. Ulyaeva, G. G. Ulyaeva, B. B. Radnaguruev ; pod obshch. red. L. G. Ulyaevoi. — Moskva : Izdatel’ Markhotin P. Yu., 2014. — 144 s.
15. 17. Устинова Т. В. Коммуникативная компетентность как основа метаграмотности в информационном обществе / Т. В. Устинова // Язык и текст. — 2020. — Т. 7, № 2. — C. 71–80. — DOI: 10.17759/langt.2020070208
16. Ustinova T. V. Kommunikativnaya kompetentnost’ kak osnova metagramotnosti v informatsionnom obshchestve / T. V. Ustinova // Yazyk i tekst. — 2020. — T. 7, № 2. — C. 71–80. — DOI: 10.17759/langt.2020070208
17. 18. Baldwin S. A. The dynamics of self-esteem: a growth-curve analysis / S. A. Baldwin, J. P. Hoffmann // Journal of Youth and Adolescence. — 2002. — Vol. 31 (2). — P. 101–113. — <a href="https://doi.org/10.1023/A:1014065825598" target="_blank">https://doi.org/10.1023/A:1014065825598</a>
18. 19. Cook V. J. Premises of multi-competence. The Cambridge Handbook of Linguistic Multicompetence / In V. J. Cook and Li Wei (eds.). — Сambridge : Cambridge University Press, 2016. — P. 1–25.
19. 20. Harter S. The construction of the self / S. Harter. — New York : Guilford Press, 2010. — Р. 179.
20. 1. Андреева Г. М. Социальная психология / Г. М. Андреева. — Москва : АспектПресс, 2006. — 363 с.
21. Andreeva G. M. Sotsial’naya psikhologiya / G. M. Andreeva. — Moskva : AspektPress, 2006. — 363 s.
22. 2. Баранчиков А. С. Психологические особенности учеников старшего школьного возраста / А. С. Баранчиков // Информация как двигатель научного прогресса : сб. статей Междунар. науч.-практ. конф. (Екатеринбург, 15 апреля 2017 г.) : в 3 ч. Ч. 3. — Уфа : Аэтер
23. Baranchikov A. S. Psikhologicheskie osobennosti uchenikov starshego shkol’nogo vozrasta / A. S. Baranchikov // Informatsiya kak dvigatel’ nauchnogo progressa : sb. statei Mezhdunar. nauch.-prakt. konf. (Ekaterinburg, 15 aprelya 2017 g.) : v 3 ch. Ch. 3. —
24. 3. Барчуков И. С. Физическая культура и физическая подготовка / И. С. Барчуков, Ю. В. Нестеров. — Москва, 2007. — 432 с.
25. Barchukov I. S. Fizicheskaya kul’tura i fizicheskaya podgotovka / I. S. Barchukov, Yu. V. Nesterov. — Moskva, 2007. — 432 s.
26. 4. Божович Е. Д. Возможности и ограничения коммуникативной компетенции подростков/ Е.Д.Божович// Психологическая наука и образование. — 1999. — №2. — С.64–76.
27. Bozhovich E. D. Vozmozhnosti i ogranicheniya kommunikativnoi kompetentsii podrostkov / E. D. Bozhovich // Psikhologicheskaya nauka i obrazovanie. — 1999. — № 2. — S. 64–76.
28. 5. Васильева Е. Н. Коммуникативные компетенции в структуре «soft skills» в рамках профессиональной подготовки студентов вуза / Е. Н. Васильева, А. В. Щербаков, М. Ф. Курагина // Психолого-педагогические исследования. — 2023. — Т. 15, № 1. — C. 21–36. — DO
29. Vasil’eva E. N. Kommunikativnye kompetentsii v strukture «soft skills» v ramkakh professional’noi podgotovki studentov vuza / E. N. Vasil’eva, A. V. Shcherbakov, M. F. Kuragina // Psikhologo-pedagogicheskie issledovaniya. — 2023. — T. 15, № 1. — C. 21–36.
30. 6. Выготский Л. С. Психология развития человека / Л. С. Выготский. — Москва : Смысл ; Эксмо, 2010. — 1136 с.
31. Vy`gotskij L. S. Psikhologiya razvitiya cheloveka / L. S. Vy`gotskij. — Moskva : Smysl ; Eksmo, 2010. — 1136 s.
32. 7. Генов Ф. П. Психологические особенности мобилизационной готовности спортсмена / Ф. П. Генов. — Москва : Физкультура и спорт, 2006. — 176 с.
33. Genov F. P. Psikhologicheskie osobennosti mobilizatsionnoi gotovnosti sportsmena / F. P. Genov. — Moskva : Fizkul’tura i sport, 2006. — 176 s.
34. 8. Егоренко Т. А. Формирование коммуникативной компетентности учащихся при переходе в основную школу / Т. А. Егоренко, О. С. Безрукавный // Психолого-педагогические исследования. — 2017. — Т. 9, № 2. — С. 48–56.
35. Egorenko T. A. Formirovanie kommunikativnoi kompetentnosti uchashchikhsya pri perekhode v osnovnuyu shkolu / T. A. Egorenko, O. S. Bezrukavnyi // Psikhologopedagogicheskie issledovaniya. — 2017. — T. 9, № 2. — S. 48–56.
36. 9. Ермолаева М. В. Психология развития : метод. пособие для студентов заочной и дистанционной форм обучения / М. В. Ермолаева. — Москва : Изд-во Моск. психол.-соц. ин-та ; Воронеж : МОДЭК, 2003. — 376 с.
37. Ermolaeva M. V. Psikhologiya razvitiya : metod. posobie dlya studentov zaochnoi i distantsionnoi form obucheniya / M. V. Ermolaeva. — Moskva : Izd-vo Mosk. psikhol.-sots. in-ta ; Voronezh : MODEK, 2003. — 376 s.

Other articles