Published Date: 01.07.2023

The Relationship Between the Student‘s Internal Position and the School Situation of Eighth-Tenth Grade Students

Annotation

In the structure of the social situation of the development of schoolchildren in education, the external side (the school situation) and the internal side (the internal position of the student) are highlighted. In the study with the participation of 27 students of the eighth, 63 — ninth and 19 — tenth grades, the questionnaires “School situation” V. K. Zaretsky, A. B. Kholmogorova, “Inner position of the student” by D. V. Lubovsky and the questionnaire of sociopsychological adaptation by K. Rogers and R. Diamond were used. The features of the social situation of development in the education of schoolchildren of the 8th, 9th and 10th grades are revealed, the relationships of indicators of the school situation, the internal position of schoolchildren and socio-psychological adaptation are analyzed.




Library

1. 12. Лубовский Д. В. Опросник внутренней позиции обучающихся: особенности субъектности старшеклассников / Д. В. Лубовский // Актуальные проблемы психологического знания. — 2021. — № 3 (56). — С. 161–168. — DOI: 10.51944/2073-8544_2021_3_161
2. Lubovskii D. V. Oprosnik vnutrennei pozitsii obuchayushchikhsya: osobennosti sub»ektnosti starsheklassnikov / D. V. Lubovskii // Aktual’nye problemy psikhologicheskogo znaniya. — 2021. — № 3 (56). — S. 161–168. — DOI: 10.51944/2073-8544_2021_3_161
3. 13. Лубовский Д. В. Соотношение учебной мотивации и внутренней позиции обучающихся четвертых классов / Д. В. Лубовский, Е. В.Юрчак // Актуальные проблемы психологического знания. — 2022. — №3(60). — С.60–69. — DOI: 10.51944/20738544_2022_3_60
4. Lubovskii D. V. Sootnoshenie uchebnoi motivatsii i vnutrennei pozitsii obuchayushchikhsya chetvertykh klassov / D. V. Lubovskii, E. V. Yurchak // Aktual’nye problemy psikhologicheskogo znaniya. — 2022. — № 3 (60). — S. 60–69. — DOI: 10.51944/20738544_2022
5. 14. Марголис А. А. Зона ближайшего развития (ЗБР) и организация учебной деятельности учащихся / А. А. Марголис // Психологическая наука и образование. — 2020. — Т. 25, № 4. — С. 6–27. — DOI: 10.17759/pse.2020250402
6. Margolis A. A. Zona blizhaishego razvitiya (ZBR) i organizatsiya uchebnoi deyatel’nosti uchashchikhsya / A. A. Margolis // Psikhologicheskaya nauka i obrazovanie. — 2020. — T. 25, № 4. — S. 6–27. — DOI: 10.17759/pse.2020250402
7. 15. Нежнова Т. А. «Внутренняя позиция школьника»: понятие и проблема / Т. А. Нежнова // Журнал практического психолога. — 2008. — № 5. — С. 143–156.
8. Nezhnova T. A. «Vnutrennyaya pozitsiya shkol’nika»: ponyatie i problema / T. A. Nezhnova // Zhurnal prakticheskogo psikhologa. — 2008. — № 5. — S. 143–156.
9. 16. Осницкий А. К. Определение характеристик социальной адаптации / А. К. Осницкий // Психология и школа. — 2004. — № 1. — С. 43–56.
10. Osnitskii A. K. Opredelenie kharakteristik sotsial’noi adaptatsii / A. K. Osnitskii // Psikhologiya i shkola. — 2004. — № 1. — S. 43–56.
11. 17. Приходько А. А.Школьный буллинг: системность и противодействие / А. А. Приходько, И. Ю. Суворова // Современная зарубежная психология. — 2022. — Т. 11, № 4. — С. 136–144. — DOI: 10.17759/jmfp.2022110412
12. Prikhod’ko A. A. Shkol’nyi bulling: sistemnost’ i protivodeistvie / A. A. Prikhod’ko, I. Yu. Suvorova // Sovremennaya zarubezhnaya psikhologiya. — 2022. — T. 11, № 4. — S. 136– 144. — DOI: 10.17759/jmfp.2022110412
13. 18. Психология детей младшего школьного возраста : учебник и практикум для вузов / З. И. Айгумова [и др.] ; под общ. ред. А. С. Обухова. — Москва : Юрайт, 2023. — 424 с.
14. Psikhologiya detei mladshego shkol’nogo vozrasta : uchebnik i praktikum dlya vuzov / Z. I. Aigumova [i dr.] ; pod obshch. red. A. S. Obukhova. — Moskva : Yurait, 2023. — 424 s.
15. 19. Толстых Н. Н. Возможность свободы / Н. Н. Толстых // Культурно-историческая психология. — 2007. — Т. 3, № 1. — С. 19–28.
16. Tolstykh N. N. Vozmozhnost’ svobody / N. N. Tolstykh // Kul’turno-istoricheskaya psikhologiya. — 2007. — T. 3, № 1. — S. 19–28.
17. 20. Три главные проблемы подростка с девиантным поведением. Почему возникают? Как помочь? / В. К. Зарецкий и др. — Москва : Форум, 2011. — 204 с.
18. Tri glavnye problemy podrostka s deviantnym povedeniem. Pochemu voznikayut? Kak pomoch’? / V. K. Zaretskii i dr. — Moskva : Forum, 2011. — 204 s.
19. 21. Филиппова А. Э. Понятие «Внутренняя позиция школьника» в психологии [Электронный ресурс] / А. Э. Филиппова // Психология, социология и педагогика. — 2016. — № 10. — URL: <a href="https://psychology.snauka.ru/2016/10/7200" target="_blank">https://psychology.snauka.ru/2016/10/7200</a> (дата обращения: 01.09.2023).
20. Filippova A. E. Ponyatie «Vnutrennyaya pozitsiya shkol’nika» v psikhologii [Elektronnyi resurs] / A. E. Filippova // Psikhologiya, sotsiologiya i pedagogika. — 2016. — № 10. — URL: <a href="https://psychology.snauka.ru/2016/10/7200" target="_blank">https://psychology.snauka.ru/2016/10/7200</a> (data obrashcheniya: 01.09.2023)
21. 22. Шейнов В. П. Взаимосвязи ассертивности с психологическими и социально-психологическими характеристиками личности / В. П. Шейнов // Вестник Рос. ун-та дружбы народов. Серия: Психология и педагогика. — 2018. — Т. 15, № 2. — С. 147–161. — DOI: 10.22363/2
22. Sheinov V. P. Vzaimosvyazi assertivnosti s psikhologicheskimi i sotsial’nopsikhologicheskimi kharakteristikami lichnosti / V. P. Sheinov // Vestnik Ros. un-ta druzhby narodov. Seriya: Psikhologiya i pedagogika. — 2018. — T. 15, № 2. — S. 147–161. — DOI: 1
23. 1. Адаскина А. А. Психолого-педагогическое сопровождение школьников в системе образования Финляндии / А. А. Адаскина // Современная зарубежная психология. — 2022. — Т. 11, № 3. — С. 8–16. — DOI: 10.17759/jmfp.2022110301
24. Adaskina A. A. Psikhologo-pedagogicheskoe soprovozhdenie shkol’nikov v sisteme obrazovaniya Finlyandii / A. A. Adaskina // Sovremennaya zarubezhnaya psikhologiya. — 2022. — T. 11, № 3. — S. 8–16. — DOI: 10.17759/jmfp.2022110301
25. 2. Андреева А. Д. Особенности внутренней позиции взрослого у современных учащихся раннего юношеского возраста / А. Д. Андреева, Л. А. Бегунова, А. Г. Лисичкина // Психологическая наука и образование. — 2023. — Т. 28, № 2. — С. 58–69. — DOI: 10.17759/ pse.
26. Andreeva A. D. Osobennosti vnutrennei pozitsii vzroslogo u sovremennykh uchashchikhsya rannego yunosheskogo vozrasta / A. D. Andreeva, L. A. Begunova, A. G. Lisichkina // Psikhologicheskaya nauka i obrazovanie. — 2023. — T. 28, № 2. — S. 58– 69. — DOI: 10
27. 3. Божович Л. И. Личность и ее формирование в детском возрасте / Л. И. Божович. — Санкт-Петербург : Питер, 2008. — 400 с.
28. Bozhovich L. I. Lichnost’ i ee formirovanie v detskom vozraste / L. I. Bozhovich. — Sankt-Peterburg : Piter, 2008. — 400 s.
29. 4. Волкова Е. Н. Программы профилактики подросткового буллинга в деятельности педагога-психолога / Е. Н. Волкова // Вестник практической психологии образования. — 2021. — Т. 18, № 3. — С. 90–97. — DOI: 10.17759/bppe.2021180308
30. Volkova E. N. Programmy profilaktiki podrostkovogo bullinga v deyatel’nosti pedagoga-psikhologa / E. N. Volkova // Vestnik prakticheskoi psikhologii obrazovaniya. — 2021. — T. 18, № 3. — S. 90–97. — DOI: 10.17759/bppe.2021180308
31. 5. Выготский Л. С. Умственное развитие детей в процессе обучения : сб. статей / Л. С. Выготский. — Москва ; Ленинград : Гос. учеб.-пед. изд-во, 1935. — 133 с.
32. Vy`gotskij L. S. Umstvennoe razvitie detei v protsesse obucheniya : sb. statei / L. S. Vy`gotskij. — Moskva ; Leningrad : Gos. ucheb.-ped. izd-vo, 1935. — 133 s.
33. 6. Давыдов В.В.Младший школьник как субъект учебной деятельности/ В.В.Давыдов, В.И.Слободчиков, Г.А.Цукерман// Вопросы психологии. — 1992. — №3–4. — С.11–19.
34. Davydov V. V. Mladshii shkol’nik kak sub»ekt uchebnoi deyatel’nosti / V. V. Davydov, V. I. Slobodchikov, G. A. Tsukerman // Voprosy psikhologii. — 1992. — № 3–4. — S. 11–19.
35. 7. Давыдов В. В. Теория развивающего обучения / В. В. Давыдов. — Москва : ИНТОР, 1996. — 544 с.
36. Davydov V. V. Teoriya razvivayushchego obucheniya / V. V. Davydov. — Moskva : INTOR, 1996. — 544 s.
37. 8. Зарецкий Ю. В. Методика исследования субъектной позиции учащихся разных возрастов / Ю. В. Зарецкий, В. К. Зарецкий, И. Ю. Кулагина // Психологическая наука и образование. — 2014. — Т. 19, № 1. — С. 98–109. — EDN: SCYATL.
38. Zaretskii Yu. V. Metodika issledovaniya sub»ektnoi pozitsii uchashchikhsya raznykh vozrastov / Yu. V. Zaretskii, V. K. Zaretskii, I. Yu. Kulagina // Psikhologicheskaya nauka i obrazovanie. — 2014. — T. 19, № 1. — S. 98–109. — EDN: SCYATL.
39. 9. Карабанова О. А. Социальная ситуация развития ребенка: структура, динамика, принципы коррекции : дис. … д-ра психол. наук: 19.00.13 / О. А. Карабанова. — Москва, 2002. — 379 с.
40. Karabanova O. A. Sotsial’naya situatsiya razvitiya rebenka: struktura, dinamika, printsipy korrektsii : dis. … d-ra psikhol. nauk: 19.00.13 / O. A. Karabanova. — Moskva, 2002. — 379 s.
41. 10. Карабанова О. А. Роль семьи и школы в обеспечении психологического благополучия младших школьников / О. А. Карабанова // Психологическая наука и образование. — 2019. — Т. 24, № 5. — С. 16–26. — DOI: 10.17759/pse.2019240502
42. Karabanova O. A. Rol’ sem’i i shkoly v obespechenii psikhologicheskogo blagopoluchiya mladshikh shkol’nikov / O. A. Karabanova // Psikhologicheskaya nauka i obrazovanie. — 2019. — T. 24, № 5. — S. 16–26. — DOI: 10.17759/pse.2019240502
43. 11. Кон И. С. Психология старшеклассника : пособие для учителей / И. С. Кон. — Москва : Просвещение, 1980. — 192 с.
44. Kon I. S. Psikhologiya starsheklassnika : posobie dlya uchitelei / I. S. Kon. — Moskva : Prosveshchenie, 1980. — 192 s.

Other articles