Published Date: 01.04.2024

Reflection of the Readiness of Future Teachers to Work in the Conditions of Educational Inclusion

Annotation

The article presents the educational environment of a modern pedagogical university as a resource for students to realize the need to master certain competencies that make up the readiness of a future teacher for professional activities in an inclusive environment. A brief analysis of individual scientific positions in the field of studying the educational environment and the parameters of the teacher’s readiness to work in this environment is presented.




Library

1. Якимович В. П. Образовательная среда вуза как фактор личностно-профессионального развития учителей физической культуры / В. П. Якимович // Ученые записки университета имени П. Ф. Лесгафта. — 2011. — № 5 (75). — С. 140–143.
2. — P. e0257657.
3. Werner S. Can Self-Efficacy Mediate Between Knowledge of Policy, School Support and Teacher Attitudes Towards Inclusive Education? / S. Werner et al. // PLoS ONE. — 2021. — Vol.16, No. 9.
4. The Self-Efficacy of Learning and Support Assistants in the Austrian Inclusive Education Context / C. Breyer, K. Wilfling, C. Leitenbauer and B. Gasteiger-Klicpera // European Journal of Special Needs Education. — 2020. — Vol. 35, No. 4. — P. 451–465.
5. The impact of article 24 of the CRPD on special and inclusive education in Germany, Portugal, the Russian Federation, and the Netherlands. Chapter 11 / D. Anastasiou, M. Felder, 306 L. A. De Miranda Correia [et al.] // On Educational Inclusion: Meanin
6. Teachers’ Perceptions of Their Work with Teacher Assistants: A Systematic Literature Review / C. Jackson, U. Sharma, D. Odier-Guedj, J. Deppeler // Australian Journal of Teacher Education. — 2021. — Vol. 46, No. 11. — DOI: 10.14221/ajte.2021v46n11.5
7. Romano A. La valutazione dei learning outcomes e delle competenze core degli insegnanti di sostegno. Uno studio pilota [The Assessment of Learning Outcomes and Core Competencies of Inclusive Education Teachers. A Pilot Study] / A. Romano, M. Rullo, R.
8. Imagining and Reimagining the Future of Special and Inclusive Education / J. M. Kauffman, D. Anastasiou, G. Hornby [et al.] // Education Sciences. — 2022. — Vol. 12. — P. 903. — DOI: <a href="https://doi.org/10.3390/educsci12120903" target="_blank">https://doi.org/10.3390/educsci12120903</a>
9. Hornby G. Inclusive special education: development of a new theory for the education of children with special educational needs and disabilities / G. Hornby // British Journal of Special Education. — 2015. — Vol. 42, No. 3. — P. 234–256.
10. Bystrova Yu. Social and Pedagogical Support of Children with Disabilities in Conditions of General Secondary Educational Establishments / Yu. Bystrova, V. Kovalenko, O. Kazachiner // Journal for Educators, Teachers and Trainers. — 2021. — Vol. 12, No.
11. Bandura A. Self-Efficacy: the Exercise of Control / A. Bandura. — New York : W.H. Freeman and Company, 1997.
12. Ajzen I. Perceived Behavioral Control, Self-Efficacy, Locus of Control and the Theory of Planned Behavior / I. Ajzen // Journal of Applied Social Psychology. — 2002. — Vol. 32, No. 4. — P. 665–683.
13. Артюхина А. И. Образовательная среда высшего учебного заведения как педагогический феномен : дис. … докт. пед. наук / А. И. Артюхина. — Волгоград, 2007. — 389 с.
14. Щербакова Т. Н. К вопросу о структуре образовательной среды учебных учреждений / Т. Н. Щербакова // Молодой ученый. — 2012. — № 5. — С. 545–548.
15. Хитрюк В. В. Инклюзивная готовность как этап формирования инклюзивной культуры педагога: структурно-уровневый анализ / В. В. Хитрюк // Вестник БГПУ. — 2012. — № 1-1. — С. 80–84.
16. Слободчиков В. И. О понятии образовательной среды в концепции развивающего образования / В. И. Слободчиков. — Москва : Экопсицентр РОСС, 2000. — 230 с.
17. Подход к оценке особенностей профессиональной компетентности тьютора в условиях инклюзивного образования: пилотное исследование / А. Ю. Шеманов, Е. В. Сам305 сонова, Ю. А. Быстрова, Е. Н. Кутепова // Клиническая и специальная психология. — 2022. — Т. 1
18. Крылова Н. Б. Новые ценности образования: тезаурус для учителей и школьных психологов / Н. Б. Крылова. — Москва : ИПИ РАО, 1995. — С. 91.
19. Компетенции тьютора в инклюзивном образовании: специфика программ профессиональной подготовки / Е. В. Самсонова, Ю. А. Быстрова, А. Ю. Шеманов, Е. Н. Кутепова // Психолого-педагогические исследования. — 2022. — Т. 14, № 2. — С. 84–99. — DOI: 10.17759/p
20. Исследование субъективной оценки готовности и способности студентов и работающих тьюторов к тьюторскому сопровождению в условиях инклюзивного образования / Е. В. Самсонова, Ю. А. Быстрова, А. Ю. Шеманов, Л. М. Прокопьева // Психолого-педагогические исс
21. Дерябо С. Д. Образовательная среда вуза как фактор личностно-профессионального развития учителей физической культуры / С. Д. Дерябо, В. П. Якимевич // Ученые записки университета имени П. Ф. Лесгафта. — 2011. — № 5 (75). — С. 14–43.
22. Быстрова Ю. А. Эмоциональная компетентность аспиранта как начинающего преподавателя электронной информационно-образовательной среды университета / Ю. А. Быстрова // Человеческий капитал. — 2021. — Т. 2, № 12 (156). — С. 176–183. — DOI: 10.25629/HC.2021
23. Быстрова Ю. А. Ресурсы формирования психологической готовности педагогов к работе в инклюзивной образовательной среде / Ю. А. Быстрова // Современный учитель: профессиональная компетентность и социальная значимость : матер. І Междунар. науч.-практ. кон
24. Быстрова Ю. А. К истории развития специального образования и современные проблемы инклюзии в России / Ю. А. Быстрова, С. Н. Савинков // Гаудеамус : психолого-педагогический журнал. — 2023. — Т. 22, № 2. — С. 125–136. — DOI: 10.20310/1810-231X-2023-22-2

Other articles