Published Date: 01.04.2024

Reflection of the Readiness of Future Teachers to Work in the Conditions of Educational Inclusion

Annotation

The article presents the educational environment of a modern pedagogical university as a resource for students to realize the need to master certain competencies that make up the readiness of a future teacher for professional activities in an inclusive environment. A brief analysis of individual scientific positions in the field of studying the educational environment and the parameters of the teacher’s readiness to work in this environment is presented.




Library

1. 10. Слободчиков В. И. О понятии образовательной среды в концепции развивающего образования / В. И. Слободчиков. — Москва : Экопсицентр РОСС, 2000. — 230 с.
2. Slobodchikov V. I. O ponyatii obrazovatel’noi sredy v kontseptsii razvivayushchego obrazovaniya / V. I. Slobodchikov. — Moskva : Ekopsitsentr ROSS, 2000. — 230 s.
3. 11. Хитрюк В. В. Инклюзивная готовность как этап формирования инклюзивной культуры педагога: структурно-уровневый анализ / В. В. Хитрюк // Вестник БГПУ. — 2012. — № 1-1. — С. 80–84.
4. Khitryuk V. V. Inklyuzivnaya gotovnost’ kak etap formirovaniya inklyuzivnoi kul’tury pedagoga: strukturno-urovnevyi analiz / V.V.Khitryuk// Vestnik BGPU. — 2012. — №1-1. — S. 80–84.
5. 12. Щербакова Т. Н. К вопросу о структуре образовательной среды учебных учреждений / Т. Н. Щербакова // Молодой ученый. — 2012. — № 5. — С. 545–548.
6. Shcherbakova T. N. K voprosu o strukture obrazovatel’noi sredy uchebnykh uchrezhdenii / T. N. Shcherbakova // Molodoi uchenyi. — 2012. — № 5. — S. 545–548.
7. 13. Якимович В. П. Образовательная среда вуза как фактор личностно-профессионального развития учителей физической культуры / В. П. Якимович // Ученые записки университета имени П. Ф. Лесгафта. — 2011. — № 5 (75). — С. 140–143.
8. Yakimovich V. P. Obrazovatel’naya sreda vuza kak faktor lichnostno-professional’nogo razvitiya uchitelei fizicheskoi kul’tury / V. P. Yakimovich // Uchenye zapiski universiteta imeni P. F. Lesgafta. — 2011. — № 5 (75). — S. 140–143.
9. 14. Ajzen I. Perceived Behavioral Control, Self-Efficacy, Locus of Control and the Theory of Planned Behavior / I. Ajzen // Journal of Applied Social Psychology. — 2002. — Vol. 32, No. 4. — P. 665–683.
10. 15. Bandura A. Self-Efficacy: the Exercise of Control / A. Bandura. — New York : W.H. Freeman and Company, 1997.
11. 16. Bystrova Yu. Social and Pedagogical Support of Children with Disabilities in Conditions of General Secondary Educational Establishments / Yu. Bystrova, V. Kovalenko, O. Kazachiner // Journal for Educators, Teachers and Trainers. — 2021. — Vol. 12, No.
12. 17. Hornby G. Inclusive special education: development of a new theory for the education of children with special educational needs and disabilities / G. Hornby // British Journal of Special Education. — 2015. — Vol. 42, No. 3. — P. 234–256.
13. 18. Imagining and Reimagining the Future of Special and Inclusive Education / J. M. Kauffman, D. Anastasiou, G. Hornby [et al.] // Education Sciences. — 2022. — Vol. 12. — P. 903. — DOI: <a href="https://doi.org/10.3390/educsci12120903" target="_blank">https://doi.org/10.3390/educsci12120903</a>
14. 19. Romano A. La valutazione dei learning outcomes e delle competenze core degli insegnanti di sostegno. Uno studio pilota [The Assessment of Learning Outcomes and Core Competencies of Inclusive Education Teachers. A Pilot Study] / A. Romano, M. Rullo, R.
15. 20. Teachers’ Perceptions of Their Work with Teacher Assistants: A Systematic Literature Review / C. Jackson, U. Sharma, D. Odier-Guedj, J. Deppeler // Australian Journal of Teacher Education. — 2021. — Vol. 46, No. 11. — DOI: 10.14221/ajte.2021v46n11.5
16. 21. The impact of article 24 of the CRPD on special and inclusive education in Germany, Portugal, the Russian Federation, and the Netherlands. Chapter 11 / D. Anastasiou, M. Felder, L. A. De Miranda Correia [et al.] // On Educational Inclusion: Meanings,
17. 22. The Self-Efficacy of Learning and Support Assistants in the Austrian Inclusive Education Context / C. Breyer, K. Wilfling, C. Leitenbauer and B. Gasteiger-Klicpera // European Journal of Special Needs Education. — 2020. — Vol. 35, No. 4. — P. 451–465.
18. 23. Werner S. Can Self-Efficacy Mediate Between Knowledge of Policy, School Support and Teacher Attitudes Towards Inclusive Education? / S. Werner et al. // PLoS ONE. — 2021. — Vol.16, No. 9. — P. e0257657. — DOI: 10.13128/form-10451doi.org/10.1371/journa
19. 1. Артюхина А. И. Образовательная среда высшего учебного заведения как педагогический феномен : дис. … докт. пед. наук / А. И. Артюхина. — Волгоград, 2007. — 389 с.
20. Artyukhina A. I. Obrazovatel’naya sreda vysshego uchebnogo zavedeniya kak pedagogicheskii fenomen : dis. … dokt. ped. nauk / A. I. Artyukhina. — Volgograd, 2007. — 389 s.
21. 2. Быстрова Ю. А. К истории развития специального образования и современные проблемы инклюзии в России / Ю. А. Быстрова, С. Н. Савинков // Гаудеамус : психолого-педагогический журнал. — 2023. — Т. 22, № 2. — С. 125–136. — DOI: 10.20310/1810-231X-2023-22-2
22. Bystrova Yu. A. K istorii razvitiya spetsial’nogo obrazovaniya i sovremennye problemy inklyuzii v Rossii / Yu. A. Bystrova, S. N. Savinkov // Gaudeamus : psikhologopedagogicheskii zhurnal. — 2023. — T. 22, № 2. — S. 125–136. — DOI: 10.20310/ 1810-231X-202
23. 3. Быстрова Ю. А. Ресурсы формирования психологической готовности педагогов к работе в инклюзивной образовательной среде / Ю. А. Быстрова // Современный учитель: профессиональная компетентность и социальная значимость : матер. І Междунар. науч.-практ. кон
24. Bystrova Yu. A.Resursy formirovaniya psikhologicheskoi gotovnosti pedagogov k rabote v inklyuzivnoi obrazovatel’noi srede / Yu. A. Bystrova // Sovremennyi uchitel’: professional’naya kompetentnost’ i sotsial’naya znachimost’ : mater. І Mezhdunar. nauch.-p
25. 4. Быстрова Ю. А. Эмоциональная компетентность аспиранта как начинающего преподавателя электронной информационно-образовательной среды университета / Ю. А. Быстрова // Человеческий капитал. — 2021. — Т. 2, № 12 (156). — С. 176–183. — DOI: 10.25629/HC.2021
26. Bystrova Yu. A. Emotsional’naya kompetentnost’ aspiranta kak nachinayushchego prepodavatelya elektronnoi informatsionno-obrazovatel’noi sredy universiteta / Yu. A. Bystrova // Chelovecheskii kapital. — 2021. — T. 2, № 12 (156). — S. 176–183. — DOI: 10.256
27. 5. Дерябо С. Д. Образовательная среда вуза как фактор личностно-профессионального развития учителей физической культуры / С. Д. Дерябо, В. П. Якимевич // Ученые записки университета имени П. Ф. Лесгафта. — 2011. — № 5 (75). — С. 14–43.
28. Deryabo S. D. Obrazovatel’naya sreda vuza kak faktor lichnostno-professional’nogo razvitiya uchitelei fizicheskoi kul’tury / S. D. Deryabo, V. P. Yakimevich // Uchenye zapiski universiteta imeni P. F. Lesgafta. — 2011. — № 5 (75). — S. 14–43.
29. 6. Исследование субъективной оценки готовности и способности студентов и работающих тьюторов к тьюторскому сопровождению в условиях инклюзивного образования / Е. В. Самсонова, Ю. А. Быстрова, А. Ю. Шеманов, Л. М. Прокопьева // Психолого-педагогические исс
30. Issledovanie sub»ektivnoi otsenki gotovnosti i sposobnosti studentov i rabotayushchikh t’yutorov k t’yutorskomu soprovozhdeniyu v usloviyakh inklyuzivnogo obrazovaniya / E. V. Samsonova, Yu. A. Bystrova, A. Yu. Shemanov, L. M. Prokop’eva // Psikhologo-ped
31. 7. Компетенции тьютора в инклюзивном образовании: специфика программ профессиональной подготовки / Е. В. Самсонова, Ю. А. Быстрова, А. Ю. Шеманов, Е. Н. Кутепова // Психолого-педагогические исследования. — 2022. — Т. 14, № 2. — С. 84–99. — DOI: 10.17759/p
32. Kompetentsii t’yutora v inklyuzivnom obrazovanii: spetsifika programm professional’noi podgotovki / E. V. Samsonova, Yu. A. Bystrova, A. Yu. Shemanov, E. N. Kutepova // Psikhologo-pedagogicheskie issledovaniya. — 2022. — T. 14, № 2. — S. 84–99. — DOI: 10.
33. 8. Крылова Н. Б. Новые ценности образования: тезаурус для учителей и школьных психологов / Н. Б. Крылова. — Москва : ИПИ РАО, 1995. — С. 91.
34. Krylova N. B. Novye tsennosti obrazovaniya: tezaurus dlya uchitelei i shkol’nykh psikhologov / N. B. Krylova. — Moskva : IPI RAO, 1995. — S. 91.
35. 9. Подход к оценке особенностей профессиональной компетентности тьютора в условиях инклюзивного образования: пилотное исследование / А. Ю. Шеманов, Е. В. Самсонова, Ю. А. Быстрова, Е. Н. Кутепова // Клиническая и специальная психология. — 2022. — Т. 11, №
36. Podkhod k otsenke osobennostei professional’noi kompetentnosti t’yutora v usloviyakh inklyuzivnogo obrazovaniya: pilotnoe issledovanie / A. Yu. Shemanov, E. V. Samsonova, Yu. A. Bystrova, E. N. Kutepova // Klinicheskaya i spetsial’naya psikhologiya. — 202

Other articles