Published Date: 01.04.2024

Features of the Psychological Safety of the Educational Environment

Annotation

The relevance of studying psychological security is due to such factors as: cardinal changes in the life of our country’s society (which are associated with social reforms, social tension, low quality of life for many residents of the Russian state); the need to create a social environment that is psychologically safe, develops and supports the personal potential of teachers and students, and also helps effectively reflect adverse external influences. The latter contributes to the successful development of a person’s personality. The article is devoted to the issues of psychological safety of the educational environment. The author examines the importance of this component for the success of the educational process, personal growth of students and the formation of a healthy psychological atmosphere in educational institutions. The paper describes in detail the essence of the psychological safety of the educational environment, its structure, sources, features, as well as the conditions for creating a psychologically safe educational environment.




Library

1. Махов С. Ю. Информационно-психологическая безопасность личности / С. Ю. Махов, Р. В. Еремин // Наука-2020. — 2020. — № 1 (37). — С. 26–30.
2. Sufia T. Psychological Safe Environment: A Concept Analysis [Electronic resourse] / T. Sufia, N. Harder // Clinical Simulation in Nursing. — 2018. — Vol. 18. — P. 47–55. — URL: <a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1876139917301469" target="_blank">https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1876139917301469</a> (date
3. Sharkin B. S. College students in distress: a resource guide for faculty, staff, and campus community / B. S. Sharkin. — New York : Haworth Press, 2006.
4. Newman A. Psychological safety: A systematic review of the literature [Electronic resourse] / A. Newman, R. Donohue, E. Nathan // Human Resource Management Review. — 2017. — Vol. 27, № 3. — Р. 521–535. — URL: <a href="https://www.sciencedirect.com/science/arti" target="_blank">https://www.sciencedirect.com/science/arti</a>
5. Halpern D. F. Applying the science of learning to university teaching and beyond / D. F. Halpern, M. D. Hakel. — San Francisco : Jossey-Bass, 2002.
6. Психолого-педагогическое взаимодействие участников образовательного процесса [Электронный ресурс] / под ред. И. В. Дубровиной. — Москва : Юрайт, 2018. — 237 с. // ЭБС Юрайт [сайт]. — URL: <a href="https://biblio-online.ru/bcode/424355" target="_blank">https://biblio-online.ru/bcode/424355</a> (дата обращения: 03.04.20
7. Психология безопасности : учеб. пособие для академического бакалавриата / А. И. Донцов, Ю. П. Зинченко, О. Ю. Зотова, Е. Б. Перелыгина. — Москва : Юрайт, 2016. — 276 с.
8. Психологическая безопасность личности : учебник и практикум для бакалавриата, специалитета и магистратуры / А. И. Донцов, Ю. П. Зинченко, О. Ю. Зотова, Е. Б. Перелыгина. — Москва : Юрайт, 2019. — 222 с.
9. Обеспечение психологической безопасности в детско-подростковой среде : методические рекомендации для психологов общеобразовательных организаций / Е. Г. Артамонова, О. Е. Ефимова, Н. В. Калинина, Е. Б. Салахова. — 2-е изд. — Москва : Группа МДВ, 2021.
10. Минаев Г. А. Образование и безопасность / Г. А. Минаев. — Москва : Университетская книга, 2020. — 312 с.
11. Баева И. А. Психологическая безопасность образовательной среды: развитие личности / И. А. Баева, Е. Н. Волкова, Е. Б. Лактионова. — Москва : Нестор-история, 2011. — 272 с.
12. Мазур Е. Ю. Безопасность личности в современном социальном и экономическом пространстве / Е. Ю. Мазур, И. П. Матвеева. — Москва : Институт мировых цивилизаций, 2020. — 148 с.
13. Кисляков П. А. Безопасность образовательной среды. Социальная безопасность / П. А. Кисляков. — Москва : Юрайт, 2021. — 156 с.
14. Заречнева С. П. Психологическая безопасность образовательной среды и ее влияние на формирование личности учащегося / С. П. Заречнева. — Москва : Просвещение, 2015. — С. 78–81.
15. Дрозд К. В. Проектирование образовательной среды / К. В. Дрозд, И. В. Плаксина. — Москва : Юрайт, 2021. — 437 с.
16. Галашева О. И. Психологически безопасная образовательная среда в ДОУ / О. И. Галашева // Вопросы дошкольной педагогики. — 2018. — № 3. — С. 21–24.
17. Воронина Е. В. Научная организация педагогического труда. Педагогическая эргономика / Е. В. Воронина. — Москва : Юрайт, 2021. — 129 с.
18. Безопасность образовательной среды: психологическая оценка и сопровождение : сб. науч. ст. / под ред. И. А. Баевой [и др.]. — Москва : МГППУ, 2013. — 304 с.
19. Балюкова И. Б. Роль индивидуально-психологических характеристик в формировании психологически безопасной образовательной среды / И. Б. Балюкова // Герценовские чтения: психологические исследования в образовании. — 2020. — №3. — С. 65–71.
20. Баева И. А. Психологические проблемы обеспечения безопасности в образовании / И. А. Баева // Мир психологии. — 2020. — № 2. — С. 184–190.

Other articles