Published Date: 01.07.2022

The Value Basis of the Relationship between Moral Awareness and the Experience of Moral Behavior of Young Students

Annotation

The relevance of the topic is motivated by the need to find ways to educate a person capable of committing a moral act by internal motivation, and not by means of outside compulsion. It is indicated that one of the possible ways of educating such a person is the formation of moral awareness in conjunction with the experience of moral behavior. It is substantiated that the methodological basis for revealing the relationship between moral awareness and the experience of moral behavior is axiology as a doctrine of values, as a philosophical theory of values, as a branch of ethics. It is shown that the category of value determines the content of the value “tier” of moral awareness and the value world of a teacher, a schoolchild, which connects them with moral practice, covering moral behavior and moral awareness. It is revealed that values are at the basis of the relationship between moral awareness and the experience of moral behavior. It is shown that one of the most significant is the value of the golden rule of morality.




Library

1. 17. Юдин Э. Г. Методология науки. Системность. Деятельность / Э. Г. Юдин. — М. : Эдиториал УРСС, 1997. — 444 с.
2. 16. Титаренко А. И. Антиидеи. Опыт социально-этического анализа / А. И. Титаренко. — М. : Политиздат, 1976. — 399 с.
3. 15. Рувинский Л. И. Нравственное воспитание личности / Л. И. Рувинский. — М. : МГУ, 1981. — 184 с.
4. 14. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии / С. Л. Рубинштейн. — СПб. : Питер Ком, 1998. — 688 с.
5. 13. Муравьев В. Н. Овладение временем : избр. филос. и публ. произведения / В. Н. Муравьев. — М. : РОССПЭН, 1998. — 320 с.
6. 12. Марьенко И. С. Основы процесса нравственного воспитания школьников : учеб. пособие для студ. пед. ин-тов. — М. : Просвещение, 1980. — 183 с.
7. 11. Карташев С. И. Пространство этики. Предмет и структура этики. Феноменология этики. Проблемы этики. Метаэтика / С. И. Карташев. — М. : Маска, 2018. — 482 с.
8. 10. Каган М. С. Философская теория ценности / М. С. Каган. — СПб. : Петрополис, 1997. — 205 с.
9. 9. Зотов Н. Д. Личность как субъект нравственной активности: природа и становление / Н. Д. Зотов. — Томск : ТГУ, 1984. — 248 с.
10. 8. Дробницкий О. Г. Понятие морали / О. Г. Дробницкий. — М. : Наука, 1974. — 388 с.
11. 7. Гурин В. Е. Формирование нравственного сознания и поведения старшеклассников / В. Е. Гурин. — М. : Педагогика, 1988. — 136 с.
12. 6. Вологдина И. В. Об определении понятия «нравственное воспитание учащейся молодежи» / И. В. Вологдина // Изв. Рос. акад. образования. — 2021. — № 1–2. — С. 72–83.
13. 5. Братусь Б. С. Нравственное сознание личности (Психологическое исследование) / Б. С. Братусь. — М. : Знание, 1985. — 64 с. — (Новое в жизни, науке, технике. Сер. «Этика», № 3).
14. 4. Бездухов В. П. О смысле и цели воспитания / В. П. Бездухов, И. А. Носков // Мир образования — образование в мире. — 2021. — № 4. — С. 62–72.
15. 3. Бездухов В. П. Опыт нравственного поведения школьников / В. П. Бездухов, Е. Н. Гончарова // Мир образования — образование в мире. — 2011. — № 4. — С. 6–14.
16. 2. Бездухов А. В. Ценностно-рациональное действие учителя как «единица» этико-педагогической деятельности / А. В. Бездухов // Вестн. Твер. гос. ун-та. Серия: Педагогика и психология. — 2013. — № 1. — С. 101–112.
17. 1. Бездухов А. В. Ценностный «ярус» этического сознания учителя / А. В. Бездухов // Вестн. Рос. гос. ун-та им. И. Канта. — 2008. — № 2. — С. 30–35.

Other articles