Published Date: 01.04.2024

Psychological Content of Interest in Family History at the Stages of Emerging Adulthood

Annotation

The attitude of young people to family history is considered as an element of their worldview. The dynamics of interest in studying the history of one’s family, identified using the original “Family History” method, shows that at different stages of growing up (16–18 and 19–22 years) a “Positive image of the family” is formed. The factor illustrates the process of separation of young people from the parental family and can act as one of the indicators of the internal position of an adult. The motive for studying family history reflects the process of self-identification of a maturing individual. Differences between boys and girls aged 19–22 in showing interest in family history are seen as a result of the influence of traditional gender expectations from society, which require women to have their own family. These expectations actualize girls’ readiness to evaluate their personal contribution to family history, as well as the desire to grow up faster compared to boys.




Library

1. 10. Психологические проблемы подростков России периода цифровизации (2010– 2020 гг.) / Л. А. Регуш, Е. В. Алексеева, О. Р. Веретина [и др.] // Известия Российского государственного педагогического университета имени А. И. Герцена. — 2022. — № 203. — С. 7–
2. Psikhologicheskie problemy podrostkov Rossii perioda tsifrovizatsii (2010– 2020 gg.) / L. A. Regush, E. V. Alekseeva, O. R. Veretina [i dr.] // Izvestiya Rossiiskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta imeni A. I. Gertsena. — 2022. — № 203. — S
3. 11. Симоненко И. А. Процесс идентификации ребенка в семье как механизм межпоколенной передачи травматического опыта [Электронный ресурс] / И. А. Симоненко // Медицинская психология в России : электрон. науч. журн. — 2014. — Т. 28, № 5. — URL: <a href="http://mprj." target="_blank">http://mprj.</a>
4. Simonenko I.A.Protsess identifikatsii rebenka v sem’e kak mekhanizm mezhpokolennoi peredachi travmaticheskogo opyta [Elektronnyi resurs] / I. A. Simonenko // Meditsinskaya psikhologiya v Rossii : elektron. nauch. zhurn. — 2014. — T. 28, № 5. — URL: <a href="http:/" target="_blank">http:/</a>
5. 12. Тарабрина Н. В. Феномен межпоколенческой передачи психической травмы [по материалам зарубежной литературы] / Н. В. Тарабрина, Н. В. Майн // Консультативная психология и психотерапия. — 2013. — Т. 21, № 3. — С. 96–119.
6. Tarabrina N. V. Fenomen mezhpokolencheskoi peredachi psikhicheskoi travmy [po materialam zarubezhnoi literatury] / N. V. Tarabrina, N. V. Main // Konsul’tativnaya psikhologiya i psikhoterapiya. — 2013. — T. 21, № 3. — S. 96–119.
7. 13. Чехов А. П. Остров Сахалин / Антон Павлович Чехов. — Москва : АСТ, 2023. — 512 с. — (Эксклюзив: Русская классика).
8. Chekhov A. P. Ostrov Sakhalin / Anton Pavlovich Chekhov. — Moskva : AST, 2023. — 512 s. — (Eksklyuziv: Russkaya klassika).
9. 14. Якиманская И. С. Психологические особенности представлений о семейных мифах подростков в полной и неполной семье / И. С. Якиманская // Азимут научных исследований: педагогика и психология. — 2023. — Т. 12, № 1 (42). — С. 187–192. — DOI: 10.57145/27128
10. Yakimanskaya I. S. Psikhologicheskie osobennosti predstavlenii o semeinykh mifakh podrostkov v polnoi i nepolnoi sem’e / I. S. Yakimanskaya // Azimut nauchnykh issledovanii: pedagogika i psikhologiya. — 2023. — T. 12, № 1 (42). — S. 187–192. — DOI: 10.571
11. 15. Collective memory: An hourglass between the collective and the individual / A. Cordonnier, V. Rosoux, A. S. Gijs, O. Luminet // Memory, Mind & Media. — 2022. — Vol. 1. — P. e8. — DOI: 10.1017/mem.2022.1
12. 16. Cordonnier A. Consistency and social identification: A test-retest study of flashbulb memories collected on the day of the 2016 Brussels bombings / A. Cordonnier, O. Luminet // Memory. — 2021. — Vol. 29. — P. 305–318. — DOI: 10.1080/09658211.2021.1891
13. 17. Hareven T. K. The life course and aging in historical perspective / T. K. Hareven // Life course: Integrative theories and exemplary populations. — [S. I.] : Routledge, 2019. — P. 9–25.
14. 18. Kuhn A. A. journey through memory / A. Kuhn // Memory and methodology. — [S. I.] : Routledge, 2020. — P. 179–196.
15. 19. Mokuria V. There has been no remorse over it: A narrative inquiry exploring enslaved ancestral roots through a critical family history project / V. Mokuria, A. Williams, W. Page // Genealogy. — 2020. — Vol. 4, No. 1. — P. 26.
16. 20. Wang Q. The cultural foundation of human memory / Q. Wang // Annual review of Psychology. — 2021. — Vol. 72. — P. 151–179.
17. 1. Бегунова Л. А. История семьи в системе предпосылок формирования мировоззрения в юношеском возрасте / Л. А. Бегунова // Вестник Государственного университета просвещения. Серия: Психологические науки. — 2023. — № 3. — С. 65–81. — DOI: 10 18384/2949-5105
18. Begunova L. A. Istoriya sem’i v sisteme predposylok formirovaniya mirovozzreniya v yunosheskom vozraste / L. A. Begunova // Vestnik Gosudarstvennogo universiteta prosveshcheniya. Seriya: Psikhologicheskie nauki. — 2023. — № 3. — S. 65–81. — DOI: 10 18384/
19. 2. Варга А. Я. Семейные правила выживания: послания детям / А. Я. Варга, О. А. Маркитантова, Е. Черепанов // Психология и психотерапия семьи. — 2017. — №1. — С. 14–23.
20. Varga A.Ya. Semeinye pravila vyzhivaniya: poslaniya detyam/ A.Ya. Varga, O.A.Markitantova, E. Cherepanov // Psikhologiya i psikhoterapiya sem’i. — 2017. — № 1. — S. 14–23.
21. 3. Волков Р. С. Актуальные направления зарубежных исследований идентичности подростков [Электронный ресурс] / Р. С. Волков, М. Е. Сачкова // Современная зарубежная психология. — 2022. — Т. 11, № 2. — C. 122–130. — DOI: <a href="https://doi.org/10.17759/" target="_blank">https://doi.org/10.17759/</a> jmfp.20221
22. Volkov R. S. Aktual’nye napravleniya zarubezhnykh issledovanii identichnosti podrostkov [Elektronnyi resurs] / R. S.Volkov, M.E. Sachkova // Sovremennaya zarubezhnaya psikhologiya. — 2022. — T. 11, № 2. — C. 122–130. — DOI: <a href="https://doi.org/10.17759/" target="_blank">https://doi.org/10.17759/</a> jmfp.
23. 4. Гарбер И. Е. Концептуализация живой исторической памяти в кросс-культурной психологии / И. Е. Гарбер // Историческая память в теории и социокультурной практике: грани трансформаций и потенциал осмысления : матер. IX Междунар. науч. конф. (23 апреля 202
24. Garber I. E. Kontseptualizatsiya zhivoi istoricheskoi pamyati v kross-kul’turnoi psikhologii / I. E. Garber // Istoricheskaya pamyat’ v teorii i sotsiokul’turnoi praktike: grani transformatsii i potentsial osmysleniya : mater. IX Mezhdunar. nauch. konf. (
25. 5. Гарбер И. Е. Тенденции современной психологии / И. Е. Гарбер // Вестник Новосибирского государственного университета. Серия: Психология. — 2012. — Т. 6, № 1. — С. 5–18.
26. Garber I. E. Tendentsii sovremennoi psikhologii / I. E. Garber // Vestnik Novosibirskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya: Psikhologiya. — 2012. — T. 6, № 1. — S. 5–18.
27. 6. Клементьева М. В. Российская версия шкалы оценки формирующейся взрослости (IDEA-R): особенности развития студентов / М. В. Клементьева // Вестник СанктПетербургского университета. Серия: Психология. — 2023. — Т. 13, вып. 2. — С. 164– 182. — DOI: <a href="https:" target="_blank">https:</a>
28. Klement’eva M. V. Rossiiskaya versiya shkaly otsenki formiruyushcheisya vzroslosti (IDEA-R): osobennosti razvitiya studentov / M. V. Klement’eva // Vestnik SanktPeterburgskogo universiteta. Seriya: Psikhologiya. — 2023. — T. 13, vyp. 2. — S. 164–182. — DO
29. 7. Кроник А. А. Психогенеалогия: история формирования, первые эксперименты и перспективы развития / А. А. Кроник, Р. А. Ахмеров // PEM: Psychology. Educology. Medicine. — 2015. — № 3-4. — С. 30–52.
30. Kronik A. A. Psikhogenealogiya: istoriya formirovaniya, pervye eksperimenty i perspektivy razvitiya / A. A. Kronik, R. A. Akhmerov // PEM: Psychology. Educology. Medicine. — 2015. — № 3-4. — S. 30–52.
31. 8. Летняков Д. Э. Транснациональная история как способ работы с коллективной памятью / Д. Э. Летняков // Вопросы философии. — 2020. — № 7. — С. 20–24.
32. Letnyakov D. E. Transnatsional’naya istoriya kak sposob raboty s kollektivnoi pamyat’yu / D. E. Letnyakov // Voprosy filosofii. — 2020. — № 7. — S. 20–24.
33. 9. Петрова Е. А. История семьи как межпоколенный ресурс совладающего поведения и средства его получения / Е. А. Петрова // Вестник Костромского государственного университета им. Н. А. Некрасова. Серия: Педагогика. Психология. Социальная работа. Ювенология
34. Petrova E. A. Istoriya sem’i kak mezhpokolennyi resurs sovladayushchego povedeniya i sredstva ego polucheniya / E. A. Petrova // Vestnik Kostromskogo gosudarstvennogo universiteta im. N. A. Nekrasova. Seriya: Pedagogika. Psikhologiya. Sotsial’naya rabota.

Other articles