Published Date: 01.04.2024

Psychological Content of Interest in Family History at the Stages of Emerging Adulthood

Annotation

The attitude of young people to family history is considered as an element of their worldview. The dynamics of interest in studying the history of one’s family, identified using the original “Family History” method, shows that at different stages of growing up (16–18 and 19–22 years) a “Positive image of the family” is formed. The factor illustrates the process of separation of young people from the parental family and can act as one of the indicators of the internal position of an adult. The motive for studying family history reflects the process of self-identification of a maturing individual. Differences between boys and girls aged 19–22 in showing interest in family history are seen as a result of the influence of traditional gender expectations from society, which require women to have their own family. These expectations actualize girls’ readiness to evaluate their personal contribution to family history, as well as the desire to grow up faster compared to boys.




Library

1. Психологические проблемы подростков России периода цифровизации (2010– 2020 гг.) / Л. А. Регуш, Е. В. Алексеева, О. Р. Веретина [и др.] // Известия Российского государственного педагогического университета имени А. И. Герцена. — 2022. — № 203. — С. 7–
2. Kuhn A. A. journey through memory / A. Kuhn // Memory and methodology. — [S. I.] : Routledge, 2020. — P. 179–196.
3. Hareven T. K. The life course and aging in historical perspective / T. K. Hareven // Life course: Integrative theories and exemplary populations. — [S. I.] : Routledge, 2019. — P. 9–25.
4. Cordonnier A. Consistency and social identification: A test-retest study of flashbulb memories collected on the day of the 2016 Brussels bombings / A. Cordonnier, O. Luminet // Memory. — 2021. — Vol. 29. — P. 305–318. — DOI: 10.1080/09658211.2021.1891
5. Collective memory: An hourglass between the collective and the individual / A. Cordonnier, V. Rosoux, A. S. Gijs, O. Luminet // Memory, Mind & Media. — 2022. — Vol. 1. — P. e8. — DOI: 10.1017/mem.2022.1
6. Якиманская И. С. Психологические особенности представлений о семейных мифах подростков в полной и неполной семье / И. С. Якиманская // Азимут научных исследований: педагогика и психология. — 2023. — Т. 12, № 1 (42). — С. 187–192. — DOI: 10.57145/27128
7. Чехов А. П. Остров Сахалин / Антон Павлович Чехов. — Москва : АСТ, 2023. — 512 с. — (Эксклюзив: Русская классика).
8. Тарабрина Н. В. Феномен межпоколенческой передачи психической травмы [по материалам зарубежной литературы] / Н. В. Тарабрина, Н. В. Майн // Консультативная психология и психотерапия. — 2013. — Т. 21, № 3. — С. 96–119.
9. Симоненко И. А. Процесс идентификации ребенка в семье как механизм межпоколенной передачи травматического опыта [Электронный ресурс] / И. А. Симоненко // Медицинская психология в России : электрон. науч. журн. — 2014. — Т. 28, № 5. — URL: <a href="http://mprj." target="_blank">http://mprj.</a>
10. Бегунова Л. А. История семьи в системе предпосылок формирования мировоззрения в юношеском возрасте / Л. А. Бегунова // Вестник Государственного университета просвещения. Серия: Психологические науки. — 2023. — № 3. — С. 65–81. — DOI: 10 18384/2949-5105
11. Петрова Е. А. История семьи как межпоколенный ресурс совладающего поведения и средства его получения / Е. А. Петрова // Вестник Костромского государственного 208 университета им. Н. А. Некрасова. Серия: Педагогика. Психология. Социальная работа. Ювенол
12. Летняков Д. Э. Транснациональная история как способ работы с коллективной памятью / Д. Э. Летняков // Вопросы философии. — 2020. — № 7. — С. 20–24.
13. Кроник А. А. Психогенеалогия: история формирования, первые эксперименты и перспективы развития / А. А. Кроник, Р. А. Ахмеров // PEM: Psychology. Educology. Medicine. — 2015. — № 3-4. — С. 30–52.
14. Клементьева М. В. Российская версия шкалы оценки формирующейся взрослости (IDEA-R): особенности развития студентов / М. В. Клементьева // Вестник СанктПетербургского университета. Серия: Психология. — 2023. — Т. 13, вып. 2. — С. 164– 182. — DOI: <a href="https:" target="_blank">https:</a>
15. Гарбер И. Е. Тенденции современной психологии / И. Е. Гарбер // Вестник Новосибирского государственного университета. Серия: Психология. — 2012. — Т. 6, № 1. — С. 5–18.
16. Гарбер И. Е. Концептуализация живой исторической памяти в кросс-культурной психологии / И. Е. Гарбер // Историческая память в теории и социокультурной практике: грани трансформаций и потенциал осмысления : матер. IX Междунар. науч. конф. (23 апреля 202
17. Волков Р. С. Актуальные направления зарубежных исследований идентичности подростков [Электронный ресурс] / Р. С. Волков, М. Е. Сачкова // Современная зарубежная психология. — 2022. — Т. 11, № 2. — C. 122–130. — DOI: <a href="https://doi.org/10.17759/" target="_blank">https://doi.org/10.17759/</a> jmfp.20221
18. Варга А. Я. Семейные правила выживания: послания детям / А. Я. Варга, О. А. Маркитантова, Е. Черепанов // Психология и психотерапия семьи. — 2017. — №1. — С. 14–23.

Other articles