Published Date: 01.04.2024

Rehabilitation Opportunities of Technical Disciplines in Teaching Students with Disabilities

Annotation

The article discusses the rehabilitation possibilities of studying technical disciplines designed based on innovative educational technologies for the rehabilitation of students with hearing disabilities. The educational and rehabilitation possibilities of course design in the discipline “Machine parts”, the design of which is based on the principles of developmental learning, are analyzed. The possibilities of innovative educational technology for the formation of an internal position of a future engineer and overcoming cognitive deficits of students with hearing disabilities (in auditory and speech development, conceptual thinking, planning speech function) are shown.




Library

1. Beck D. L. Brain Hearing: Maximizing Hearing and Listening / D. L. Beck // The Hearing Review. — 2015. — Vol. 21, No. 3. — P. 20.
2. The Relationship Between Nonverbal Cognitive Functions and Hearing Loss / A. A. Zekveld, J. B. Deijen, S. T. Goverts, S. E. Kramer // Journal of Speech Language and Hearing Research. — July 2013. — DOI: 10.1044/1092-4388(2013/12-0268
3. The Ease of Language Understanding (ELU) model: Theoretical, empirical, and clinical advances / J.Rönnberg [et al.] // Frontiers in systems neuroscience. — 2013. — Vol. 7. — P. 31.
4. Sweller J. Evidence for cognitive load theory / J. Sweller, P. Chandler // Cognition and Instruction. — 1991. — Vol. 8, No. 4. — P. 351–362. — DOI: <a href="https://doi.org/10.1207/" target="_blank">https://doi.org/10.1207/</a> s1532690xci0804_5
5. Sweller J. Cognitive load theory and educational technology / J. Sweller // Educational Technology Research and Development. — 2020. — No. 68. — P. 1–16. — DOI: <a href="https://" target="_blank">https://</a> doi.org/10.1007/s11423-019-09701-3
6. Sweller J. Cognitive Architecture and Instructional Design: 20 Years Later / J. Sweller, J. J. G. van Merriënboer, F. Paas // Educational Psychology Review. — 2019. — No. 31. — P. 261–292. — DOI: <a href="http://dx.doi.org/10.1007/s10648-019-09465-5" target="_blank">http://dx.doi.org/10.1007/s10648-019-09465-5</a>
7. Pittman A. The amplification of new information / A. Pittman // The Hearing Review. — 2015. — Vol. 22, No. 9. — P. 24.
8. Hearing Loss and Cognition: What We Know and Where We Need to Go / D. S. Powell, E. S. Oh, N. S. Reed [et al.] // Frontiers of Aging Neuroscience. — 2022. — Vol. 13. — P. 769405. — DOI: 10.3389/fnagi.2021.769405
9. Cognitive Abilities Relate to Self-Reported Hearing Disability / A. A. Zekveld, E. L. J. George, T. Houtgast, S. E. Kramer // Journal of Speech Language and Hearing Research. — 2013. — Vol. 56, No. 5. — P. 1364–1372. — DOI: <a href="https://doi." target="_blank">https://doi.</a> org/10.1044/10
10. Cognition counts: A working memory system for ease of language understanding (ELU)/ J.Rönnberg [et al.]// International journal of audiology. — 2008. — Vol.47. — P.99–105.
11. Богданова Т. Г. Психологические особенности лиц с нарушениями слуха. Современные зарубежные исследования / Т. Г. Богданова. — Москва : Спутник+, 2021. — 135 с.
12. Anderson L. W. Taxonomy For Learning Teaching And Assessing_ A Revision Of Bloom`s Taxonomy Of Educational Objectives / L. W. Anderson, D. R. Krathwohl. — New York : Addison Wesley Longman, Inc., 2001. — 302 р.
13. Станевский А. Г. Концептуальные подходы к проектированию ключевых направлений организации обучения лиц с нарушением слуха по программам бакалавриата по области образования «Инженерное дело, технологии и технические науки» / А. Г. Станевский, Л. П. Храп
14. Станевский А. Г. Идея и обоснование предметных коррекционных курсов / А. Г. Станевский, З. Ф. Столярова // Психологическая наука и образование. — 2012. — Т. 17, № 1. — С. 46–55.
15. Специальная психология : учебник для вузов / В. И. Лубовский [и др.] ; ответственный редактор В. И. Лубовский. — 7-е изд., перераб. и доп. — Москва : Юрайт, 2024. — 598 с. — (Высшее образование).
16. Орешкина О. А. Особенности и значение предметного коррекционного курса по дисциплине «Основы информатики» для студентов с нарушениями слуха в МГТУ им. Н. Э. Баумана / О. А. Орешкина, А. Г. Станевский, В. И. Неземский // Инженерный журнал: наука и иннов
17. Ермолаева М. В. Формирование когнитивных стратегий и внутренней позиции студентов технического вуза в проектной деятельности / М. В. Ермолаева, Д. В. Лубовский, М. М. Ермолаев // Мир психологии. — 2024. — № 2. — С. 200–213.
18. Давыдов В. В. Теория развивающего обучения / В. В. Давыдов. — Москва : ИНТОР, 1996. — 544 с.
19. Выготский Л. С. Основные проблемы современной дефектологии // Собрание сочинений. В 6 т. Т. 5. Основы Дефектологии / Л. С. Выготский. — Москва : Педагогика, 1983. — С. 6–34.
20. Влияние снижения слуха на когнитивную функцию и ее оценка / Д. Луппов, В. Кузовков, С. Сугарова [и др.] // Материалы IX Междунар. Петербургского форума оториноларингологов России, Санкт-Петербург, 05–07 октября 2020 года / Министерство здравоохранения

Other articles