Published Date: 01.04.2024

Constructive Reflection: the Risks of Introspection of Psychological Consultants

Annotation

The article considers the concept of “reflection” as a philosophical method of cognition that has come to psychology. The question of the need to consider reflection at the level of the meta-process is raised. The results of the study of the attitude of psychologists-consultants from different cities to the need for training and the level of formation of a number of cognitive distortions in them are presented. Conclusions are formed about the most common cognitive errors and schematically sketched ways to correct them with access to constructive reflection.




Library

1. Каяшева О. В. Конструктивная личностная рефлексия как основа саморазвития человека [Электронный ресурс] / О. В. Каяшева // Вестник ГУУ. — 2015. — № 13. — URL: <a href="https://cyberleninka.ru/article/n/konstruktivnaya-lichnostnaya-refleksiya-kak-osnovasamorazv" target="_blank">https://cyberleninka.ru/article/n/konstruktivnaya-lichnostnaya-refleksiya-kak-osnovasamorazv</a>
2. Scott W. A. Cognitive complexity and cognitive flexibility / W. A. Scott // American Sociological Association. — 1962. — Vol. 25. — P. 405–414.
3. Schultheiss O. C. Referential processing and competence as determinants of congruence between implicit and explicit motives / O. C. Schultheiss, & A. Strasser // Handbook of self-knowledge / S. Vazire & T. D. Wilson (Eds.). — New York : Guilford, 2012
4. Festinger L. A. Theory of Cognitive Dissonance / L. Festinger. — [Redwood] : Stanford University Press, 1962. — 291 p.
5. Хабиров И. Н. Контрфактуальное мышление: особенности, виды и концепции / И. Н. Хабиров // Наука — шаг в будущее : матер. Междунар. молодежной науч.-практ. конф. (Уфа, 22 декабря 2019 г.) / отв. ред. С. И. Галяутдинова. — Уфа : Башкирский государственн
6. Семенов И. Н. Типы и функции рефлексии в научном мышлении / И. Н. Семенов, С. Ю. Степанов // Проблемы рефлексии в научном познании. — Куйбышев : [б. и.], 1983. — С. 76–82.
7. Рубинштейн C. Л. Основы общей психологии / С. Л. Рубинштейн. — СанктПетербург : Питер Ком, 1999. — 720 с.
8. Прокопьева Е. В. Профессиональная Я-концепция психологов (Начальные этапы профессионального становления) : специальность 19.00.05 «Социальная психология» : дис. … канд. психол. наук / Е. В. Прокопьева. — Ростов-на-Дону, 2000. — 224 с.
9. Петрова В. Н. Профессиональные деформации и «Размывание» образа будущего у школьных психологов [Электронный ресурс] / В. Н. Петрова // Сибирский психологический журнал. — 2005. — № 22. — URL: <a href="https://cyberleninka.ru/article/n/" target="_blank">https://cyberleninka.ru/article/n/</a> professionalnye-deformat
10. Ожиганова Г. В. Рефлексия, рефлексивность и высшие рефлексивные способности: подходы к исследованию [Электронный ресурс] / Г. В. Ожиганова // Вестник Костромского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика. — 2018. — №
11. Аверьянов Л. Я. Социология: искусство задавать вопросы / Л. Я. Аверьянов. — Изд. 2-е, перераб. и доп. — Москва : [б. и.], 1998. — 357 с.
12. Карпов А. В. Психология рефлексивных процессов / А. В. Карпов. — Москва : Институт психологии РАН, 2004. — 424 с.
13. Канеман Д. Принятие решений в неопределенности: Правила и предубеждения / Д. Канеман, П. Словик, А. Тверски. — Харьков : Гуманитарный центр, 2005. — 632 с.
14. Знаков В. В. Самосознание, самопонимание и понимающее себя бытие / В. В. Знаков // Методология и история психологии. — 2007. — Т. 2, вып. 3. — С. 65–74.
15. Граница между психологом-человеком и психологом-профессионалом: результаты опроса «Психологической газеты» [Электронный ресурс] / Т. Ю. Базаров, П. А. Балунов, А. С. Губанова, О. И. Муляр // Психологическая газета. — 2–5 июня 2024. — URL: <a href="https://www.p" target="_blank">https://www.p</a>
16. Граница А. Тактики диспута. Когнитивно-поведенческий подход / А. Граница, А. Зепсен, Д. Ковпак. — Санкт-Петербург : Питер, 2024. — 400 с. : ил.
17. Глебкин В. В. Решение контрфактуальных задач и ситуативное познание / В. В. Глебкин, А. Е. Ковтуненко, Е. А. Крысова // Культурно-историческая психология. — 2017. — Т. 13, № 2. — С. 41–49.
18. Гигеренцер Г. Понимать риски. Как выбирать правильный курс / Г. Гигеренцер. — Москва : КоЛибри ; Азбука-Аттикус, 2015. — 352 с.
19. Бобров А. Е. Опросник когнитивных ошибок как инструмент оценки компонентов патологической тревоги / А. Е. Бобров, Е. В. Файзрахманова // Доктор.Ру. —2017. — № 8 (137). — С. 59–65.
20. Андреева И. С. Артур Шопенгауэр: Жизнь и творчество / И. С. Андреева ; РАН, ИНИОН, Центр гуманит. науч.-информ. исслед., Отд. Философии ; Рос. гуманит. науч. Фонд ; отв. ред. Л. В. Скворцов. — Москва : [б. и.], 2001. — 197 с.

Other articles