Published Date: 01.04.2024

Experimental Technique for Studying Symbolically Mediated Social Understanding in Adults with Social Maladaptation (on the Example of Persons who Committed Offenses)

Annotation

The article discusses the method of studying symbolically mediated social understanding in individuals with social maladaptation, within the framework of the cultural historical approach. It has been developed a qualitative-quantitative experimental method of assessing social understanding in adult individuals, taking into account the use of various symbolic forms. The method comprises of 5 tasks. The pilot empirical study involved 70 adult subjects aged between 20 and 40 years old who had committed an offence. The study demonstrated significant difficulties in symbolising and understanding another person’s subjective reality compared to the control group. The study also revealed that individuals with social maladaptation tend to have a distorted understanding of the mental states of others and insufficient “sensitivity” to their symbolic manifestations. Furthermore, the study has revealed significant positive correlations between the results of fulfilling all tasks of the experimental technique.




Library

1. 12. Туревская Р. А. Развитие модели психического у детей школьного возраста с расстройствами аутистического спектра / Р. А. Туревская, А. А. Пленсковская // Консультативная психология и психотерапия. — 2021 — Т. 29, № 1 (111). — С. 112–131. — DOI: 10.1775
2. Turevskaya R. A. Razvitie modeli psikhicheskogo u detei shkol’nogo vozrasta s rasstroistvami autisticheskogo spektra / R. A. Turevskaya, A. A. Plenskovskaya // Konsul’tativnaya psikhologiya i psikhoterapiya. — 2021 — T. 29, № 1 (111). — S. 112–131. — DOI:
3. 13. Фурманов И. А. Криминальная психология. Хрестоматия [Электронный ресурс] : пособие / сост.: И. А. Фурманов, И. Е. Метлицкий. — Минск : БГУ, 2018. — 270 с.
4. Furmanov I. A. Kriminal’naya psikhologiya. Khrestomatiya [Elektronnyi resurs] : posobie / sost.: I. A. Furmanov, I. E. Metlitskii. — Minsk : BGU, 2018. — 270 s.
5. 14. Холмогорова А. Б. Роль идей Л. С. Выготского для становления парадигмы социального познания в современной психологии: обзор зарубежных исследований и обсуждение перспектив / А. Б. Холмогорова // Культурно-историческая психология. — 2015. — Т. 11, № 3.
6. Kholmogorova A. B. Rol’ idei L. S. Vygotskogo dlya stanovleniya paradigmy sotsial’nogo poznaniya v sovremennoi psikhologii: obzor zarubezhnykh issledovanii i obsuzhdenie perspektiv / A. B. Kholmogorova // Kul’turno-istoricheskaya psikhologiya. — 2015. — T
7. 15. Шиханцов Г. Г. Индивидуальная профилактика грабежей и разбоев / Г. Г. Шиханцов // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия D, Экономические и юридические науки. — 2016. — № 13. — С. 194–197.
8. Shikhantsov G. G. Individual’naya profilaktika grabezhei i razboev / G. G. Shikhantsov // Vestnik Polotskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya D, Ekonomicheskie i yuridicheskie nauki. — 2016. — № 13. — S. 194–197.
9. 16. Abell F. Do triangles play tricks? Attribution of mental states to animated shapes in normal and abnormal development / F. Abell, F. Happé, U. Frith // Cognitive Development. — 2000. — Vol. 15, № 1. — P. 1–16. — DOI: 10.1016/j.schres.2008.07.020
10. 17. Baron-Cohen S. The “Reading the Mind in the Eyes” Test revised version: a study with normal adults, and adults with Asperger syndrome or high-functioning autism/ S.Baron-Cohen, S.Wheelwright, J. Hill // Child Psychology and Psychiatry. — 2001. — №42(2
11. 18. Carpendale J. How children develop social understanding / J. Carpendale, C. Lewis. — Malden : Blackwell Publishing, 2006. — 311 p.
12. 19. Carpendale J. The Development of Social Understanding. Handbook of Child Psychology and Developmental Science / J. Carpendale, C. Lewis. — 2015. — № 1. — 44 p.
13. 20. Fernyhough C. Getting Vygotskian about theory of mind: Mediation, dialog, and the development of social understanding / C. Fernyhough // Developmental Review. — 2009. — Vol. 28. — P. 225–262.
14. 21. Happé F. G. E. The Getting of Wisdom: Theory of Mind in Old Age / F. G. E. Happé, E. Winner, H. Brownell // Developmental Psychology. — 1998. — Vol. 34(2). — P. 358–362. — DOI: 10.1037/0012-1649.34.2.358
15. 22. Kaland N. The Strange Stories test: A replication study of children and adolescents with Asperger Syndrome / N. Kaland, A. Møller-Nielsen, L. Smith // European Child Adolescent Psychiatry. — 2005. — № 14. — P. 73–82.
16. 23. Lerner R. M. Handbook of Child Psychology and Developmental Science, Cognitive Processes / R. M. Lerner, L. S. Liben, U. Muller. – New York : Wiley, 2015. — 1094 p.
17. 24. McElwain N. L. Relating individual control, social understanding, and gender to child-friend interaction: a relationships perspective / N. L. McElwain, B. L. Volling // Social Development. — 2002. — № 11. — P. 362–385.
18. 25. Polyakov A. M. The Use of Symbols by Elementary Schoolchildren and Adolescents with Learning Disabilities as Tools of Awareness of Subjective Reality / A. M. Polyakov // Education and Self Development. — 2022. — Vol. 17. — № 1. — P. 110–119. — DOI: 10
19. 26. White S. Revisiting the Strange Stories: Revealing Mentalizing Impairments in Autism / S. White, F. Happe, E. Hill // Child Development. — 2009. — Vol. 80, № 4. — P. 1097–1117.
20. 27. What does the Strange Stories test measure? Developmental and within-test variation / S. Nawaz, C. Lewis, A. Townson, P. Mei // Cognitive Development. — 2023. — Vol. 65, January–March. — P. 101289. — DOI: 10.1016/j.cogdev.2022.101289
21. 1. Антонян Ю. М. Психология преступления и наказания / Ю. М. Антонян, М. И. Еникеев, В. Е. Эминов. — Москва : Проспект, 2018. — 400 с.
22. Antonyan Yu. M. Psikhologiya prestupleniya i nakazaniya / Yu. M. Antonyan, M. I. Enikeev, V. E. Eminov. — Moskva : Prospekt, 2018. — 400 s.
23. 2. Зинченко В. П. Сознание как предмет и дело психологии / В. П. Зинченко // Методология и история психологии. — 2006. — Т. 1, вып. 1. — С. 207–232.
24. Zinchenko V. P. Soznanie kak predmet i delo psikhologii / V. P. Zinchenko // Metodologiya i istoriya psikhologii. — 2006. — T. 1, vyp. 1. — S. 207–232.
25. 3. Мелехин А. И. Специфика модели психического в пожилом и старческом возрасте / А. И. Мелехин // Когнитивные исследования на современном этапе : матер. Всерос. конф. с междунар. уч. по когнит. науке, Архангельск, 19–22 ноября 2018 года. — Архангельск : С
26. Melekhin A. I. Spetsifika modeli psikhicheskogo v pozhilom i starcheskom vozraste / A. I. Melekhin // Kognitivnye issledovaniya na sovremennom etape : mater. Vseros. konf. s mezhdunar. uch. po kognit. nauke, Arkhangel’sk, 19–22 noyabrya 2018 goda. — Arkha
27. 4. Мозговые механизмы нарушения модели психического при расстройствах аутистического спектра и шизофрении: обзор данных фМРТ [Электронный ресурс] / М. А. Иосифян, Е. А. Мершина, Д. А. Баженова [и др.] // Клиническая и специальная психология. — 2020. — Т.
28. Mozgovye mekhanizmy narusheniya modeli psikhicheskogo pri rasstroistvakh autisticheskogo spektra i shizofrenii: obzor dannykh fMRT [Elektronnyi resurs] / M. A. Iosifyan, E. A. Mershina, D. A. Bazhenova [i dr.] // Klinicheskaya i spetsial’naya psikhologiya
29. 5. Поляков А. М. Развитие сознания в контексте проблемы знакового и символического опосредствования / А. М. Поляков // Культурно-историческая психология. — 2022. — Т. 18, № 2. — С. 4–12. — DOI: 10.17759/chp.2022180201
30. Polyakov A. M. Razvitie soznaniya v kontekste problemy znakovogo i simvolicheskogo oposredstvovaniya / A. M. Polyakov // Kul’turno-istoricheskaya psikhologiya. — 2022. — T. 18, № 2. — S. 4–12. — DOI: 10.17759/chp.2022180201
31. 6. Поляков А. М. Субъект и символ / А. М. Поляков. — Минск : БГУ, 2014. — 255 с.
32. Polyakov A. M. Sub”ekt i simvol / A. M. Polyakov. — Minsk : BGU, 2014. — 255 s.
33. 7. Румянцева Е. Е. Модель психического и её особенность у женщин с депрессиями / Е. Е. Румянцева, В. А. Ломакина, Н. В. Зверева, Е. С. Телешова // Психиатрия. — 2014. — № 2(62). — С. 53–59.
34. Rumyantseva E. E. Model’ psikhicheskogo i ee osobennost’ u zhenshchin s depressiyami / E. E. Rumyantseva, V. A. Lomakina, N. V. Zvereva, E. S. Teleshova // Psikhiatriya. — 2014. — № 2(62). — S. 53–59.
35. 8. Румянцева Е. Е. Модель психического и нейрокогнитивное функционирование при шизофрении / Е. Е. Румянцева // Клиническая и специальная психология. — 2015. — Т. 4, № 3. — С. 77–85.
36. Rumyantseva E. E. Model’ psikhicheskogo i neirokognitivnoe funktsionirovanie pri shizofrenii / E. E. Rumyantseva // Klinicheskaya i spetsial’naya psikhologiya. — 2015. — T. 4, № 3. — S. 77–85.
37. 9. Смирнова Я. К. Особенности развития модели психического у дошкольников с нарушением слуха / Я. К. Смирнова // Клиническая и специальная психология. — 2021. — Т. 10, № 2. – С. 124–144.
38. Smirnova Ya. K. Osobennosti razvitiya modeli psikhicheskogo u doshkol’nikov s narusheniem slukha / Ya. K. Smirnova // Klinicheskaya i spetsial’naya psikhologiya. — 2021. — T. 10, № 2. – S. 124–144.
39. 10. Сравнение способности к ментализации у больных шизофренией и шизоаффективным психозом на основе методики «Понимание психического состояния по глазам» / А. Б. Холмогорова, М. А. Москачева, О. В. Рычкова [и др.] // Экспериментальная психология. — 2015.
40. Sravnenie sposobnosti k mentalizatsii u bol’nykh shizofreniei i shizoaffektivnym psikhozom na osnove metodiki «Ponimanie psikhicheskogo sostoyaniya po glazam» / A. B. Kholmogorova, M. A. Moskacheva, O. V. Rychkova [i dr.] // Eksperimental’naya psikhologiy
41. 11. Сэй-Сёнагон. Записки у изголовья / Сэй-Сёнагон // Классическая японская проза XI–XIV веков : пер. со старояпонского. — Москва : Худож. лит., 1988. — 479 с.
42. Sei-Senagon. Zapiski u izgolov’ya / Sei-Senagon // Klassicheskaya yaponskaya proza XI–XIV vekov : per. so staroyaponskogo. — Moskva : Khudozh. lit., 1988. — 479 s.

Other articles