Published Date: 01.01.2024

Application of the “Schulte table” Method in Children and Adolescents: New Analysis Options, Normative Data

Annotation

Schulte tables are a traditional method for assessing attention and mental performance in children and adolescents. An updated version of the evaluation of data from the Schulte table methodology is proposed, along with the usual efficiency, mental stability and workability, the authors introduce an assessment of new parameters for the time of searching for numbers: fluctuation (the ratio of the sum of differences in absolute value between successive tables to the total cumulative time) and delta (the difference between the minimum and maximum time). The purpose of the work is to present new ways of processing results from Schulte tables and compare them with previously proven ones. The second basic purpose of publication is to normative data. Presented are survey data of 239 children and adolescents of the practical norm aged from 7 to 17 years (average age 11.9 years), students of secondary schools in Moscow and other cities of the Russian Federation, divided by age into groups 7–8 years, 9–10 years, 11–12 years old, 13–15 years old and 16–17 years old. Among them are 109 boys and 129 girls. The following main results were obtained: dynamic indicators of attention (ALL characteristics) are influenced by age characteristics, and not by gender differences; the influence of gender on work efficiency was found in the age range of 9–10 years. The indicators “Workability” and “Mental Stability” are approximately the same in all groups. Standards for all selected analysis parameters for 5 age groups of examined children and adolescents are presented as a practical norm.




Library

1. Методика Таблицы Шульте в детской клинической психологии: новые варианты анализа / Н. В. Зверева, А. А. Сергиенко, М. В. Зверева [и др.] // Матер. IX междунар. конф. «Актуальные проблемы теоретической и прикладной психологии» (Ереван, 2023). — Ереван
2. — DOI: 10.3390/s21186021
3. Monitoring the cortical activity of children and adults during cognitive task completion / M. V. Khramova, A. Kuc, V. Maksimenko, N. Frolov // Sensors. — 2021. — No. 18. — P. 6021.
4. Hramov A. Е. Network Structure of Children’s Brain during Schulte Table Task / А. Е. Hramov // International Conference Nonlinearity, Information and Robotics (NIR) / IEEE. — 2020. — P. 1–2.
5. Grubov V. Attention state of children during Schulte tables task / V. Grubov, V. Maksimenko, S. Kurkin [et al.] // International Conference Nonlinearity, Information and Robotics (NIR) / IEEE. — 2020. — 28 December. — DOI: 10.1109/NIR50484.2020.929023
6. Anderson V. Assessing executive functions in children: biological, psychological, and developmental considerations / V. Anderson // Pediatric Rehabilitation. — 2001. — Vol. 4, № 3. — DOI: 10.1080/713755568
7. Шигина И.А.Таблицы Шульте в начальных классах как средство освоения навыка скорочтения / И.А.Шигина // Современная начальная школа. — 2021. — №28. — С. 46–50.
8. Цыганков Б. Д. Особенности когнитивных нарушений у больных с коморбидными рекуррентными аффективным и паническим расстройствами / Б. Д. Цыганков, И. А. Пастух // Журнал неврологии и психиатрии им. С. С. Корсакова. — 2020. — № 7. — С. 23–28. — DOI: 10.
9. Худик В. А. Экспериментальное изучение простых сенсомоторных реакций с помощью Таблиц Шульте / В. А. Худик // Коррекционно-педагогическое образование. — 2018. — № 1. — С. 86–91.
10. Хромов А. И. Динамика памяти и внимания у детей и подростков с эндогенными психическими заболеваниями в процессе фармакотерапии / А. И. Хромов // Психологические исследования. — 2011. — № 18. — DOI: 10.54359/ps.v4i18.833
11. деятельности и ее мозговых механизмов в онтогенезе / О. А. Семенова // Физиология человека. — 2007. — № 3. — С. 115–127.
12. регуляции
13. Семенова О. А. Формирование произвольной
14. Рубинштейн С. Я. Экспериментальные методики патопсихологии / С. Я. Рубинштейн. — Москва : ЭКСМО-Пресс, 1999. — 448 с.
15. Попрядухина Н. Определение психолого-педагогических условий развития произвольного внимания в младшем школьном возрасте / Н. Попрядухина // Scientific-theoretical journal of International education research. — 2023. — № 2. — С. 4–11.
16. Бизюк А. П. Компендиум методов нейропсихологического исследования : метод. пособие / А. П. Бизюк. — Санкт-Петербург : Речь, 2005. — 399 с.
17. Мачинская Р. И. Созревание регуляторных структур мозга и организация внимания у детей младшего школьного возраста / Р. И. Мачинская, Е. В. Крупская // Когнитивные исследования : сб. науч. трудов. Т. 2. — [Б. м.] : [б. и.], 2008. — С. 32–48.
18. Ксенда О. Г. Особенности внимания современных подростков / О. Г. Ксенда // Журнал Белорусского государственного университета. Серия: Философия. Психология. — 2020. — № 2. — С. 98–107.
19. Коваль-Зайцев А. А. Оценка произвольного внимания у подростков с эндогенной психической патологией: новые средства диагностики / А. А. Коваль-Зайцев // Психологическая диагностика. — 2017. — № 2. — C. 31–40.
20. Клинико-психологические методики оценки когнитивного развития детей и подростков при эндогенной психической патологии (память и внимание) / Н. В. Зверева, А. И. Хромов, А. А. Сергиенко, А. А. Коваль-Зайцев. — Москва : Сам полиграфист, 2017. — 48 с.
21. Каримулина Е. Г. Направленность внимания у детей с РАС / Е. Г. Каримулина, Н. Г. Хлюстова // Аутизм и нарушения развития. — 2020. — № 4. — С. 33–42. — DOI: 10.17759/autdd.2020180404
22. Зверева Н. В. Подход к оценке когнитивного дефекта при шизофрении детей и подростков / Н. В. Зверева, С. Е. Строгова // Вопросы психического здоровья детей и подростков. — 2013. — № 2. — С. 94–100.
23. Зверева Н. В. О некоторых особенностях внимания у детей и подростков, больных шизофренией / Н. В. Зверева // Вопросы психического здоровья детей и подростков. — 2011. — № 1. — С. 32.
24. Зверева Н. В. Исследование индивидуальной динамики в когнитивной деятельности младших школьников с эндогенной психической патологией / Н. В. Зверева, Н. С. Рыжакова // Психологическая диагностика. — 2017. — № 2. — С. 55–70.
25. Желяскова С. И. Исследование нарушения внимания у детей младшего школьного возраста / С. И. Желяскова // Научный журнал. — 2021. — № 2 (57). — С. 89–91. — DOI: 10.24411/2413-7081-2021-10206
26. Давтян Е. Н. Общая психопатология и патопсихологическая диагностика: клинические примеры из практики психиатрического стационара : учебно-методическое пособие / Е. Н. Давтян, С. И. Беляева. — Санкт-Петербург : Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 2022. — 124
27. Григорьева И. К. Особенности развития внимания младших школьников / И. К. Григорьева // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. — 2016. — № 3. — С. 22–23.
28. Виленская Г. А. Исполнительные функции: природа и развитие / Г. А. Виленская // Психологический журнал / ред. А. Л. Журавлев. — 2016. — Т. 37, № 4. — С. 21–31. — DOI: 10.31857/S20000392-8-1
29. Богданова Т. Г. Диагностика познавательной сферы ребенка / Т. Г. Богданова, Т. В. Корнилова. — Москва : Роспедагентство, 1994. — 72 с.

Other articles