Published Date: 01.01.2024

Application of the “Schulte table” Method in Children and Adolescents: New Analysis Options, Normative Data

Annotation

Schulte tables are a traditional method for assessing attention and mental performance in children and adolescents. An updated version of the evaluation of data from the Schulte table methodology is proposed, along with the usual efficiency, mental stability and workability, the authors introduce an assessment of new parameters for the time of searching for numbers: fluctuation (the ratio of the sum of differences in absolute value between successive tables to the total cumulative time) and delta (the difference between the minimum and maximum time). The purpose of the work is to present new ways of processing results from Schulte tables and compare them with previously proven ones. The second basic purpose of publication is to normative data. Presented are survey data of 239 children and adolescents of the practical norm aged from 7 to 17 years (average age 11.9 years), students of secondary schools in Moscow and other cities of the Russian Federation, divided by age into groups 7–8 years, 9–10 years, 11–12 years old, 13–15 years old and 16–17 years old. Among them are 109 boys and 129 girls. The following main results were obtained: dynamic indicators of attention (ALL characteristics) are influenced by age characteristics, and not by gender differences; the influence of gender on work efficiency was found in the age range of 9–10 years. The indicators “Workability” and “Mental Stability” are approximately the same in all groups. Standards for all selected analysis parameters for 5 age groups of examined children and adolescents are presented as a practical norm.




Library

1. 13. Ксенда О. Г. Особенности внимания современных подростков / О. Г. Ксенда // Журнал Белорусского государственного университета. Серия: Философия. Психология. — 2020. — № 2. — С. 98–107.
2. Ksenda O. G. Osobennosti vnimaniya sovremennykh podrostkov / O. G. Ksenda // Zhurnal Belorusskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya: Filosofiya. Psikhologiya. — 2020. — № 2. — S. 98–107.
3. 14. Мачинская Р. И. Созревание регуляторных структур мозга и организация внимания у детей младшего школьного возраста / Р. И. Мачинская, Е. В. Крупская // Когнитивные исследования : сб. науч. трудов. Т. 2. — [Б. м.] : [б. и.], 2008. — С. 32–48.
4. Machinskaya R. I. Sozrevanie regulyatornykh struktur mozga i organizatsiya vnimaniya u detei mladshego shkol’nogo vozrasta / R. I. Machinskaya, E. V. Krupskaya // Kognitivnye issledovaniya : sb. nauch. trudov. T. 2. — [B. m.] : [b. i.], 2008. — S. 32–48.
5. 15. Методика Таблицы Шульте в детской клинической психологии: новые варианты анализа / Н. В. Зверева, А. А. Сергиенко, М. В. Зверева [и др.] // Матер. IX междунар. конф. «Актуальные проблемы теоретической и прикладной психологии» (Ереван, 2023). — Ереван
6. Metodika Tablitsy Shul’te v detskoi klinicheskoi psikhologii: novye varianty analiza / N. V. Zvereva, A. A. Sergienko, M. V. Zvereva [i dr.] // Mater. IX mezhdunar. konf. «Aktual’nye problemy teoreticheskoi i prikladnoi psikhologii» (Erevan, 2023). — Erev
7. 16. Попрядухина Н. Определение психолого-педагогических условий развития произвольного внимания в младшем школьном возрасте / Н. Попрядухина // Scientific-theoretical journal of International education research. — 2023. — № 2. — С. 4–11.
8. Popryadukhina N. Opredelenie psikhologo-pedagogicheskikh uslovii razvitiya proizvol’nogo vnimaniya v mladshem shkol’nom vozraste / N. Popryadukhina // Scientifictheoretical journal of International education research. — 2023. — № 2. — S. 4–11.
9. 17. Рубинштейн С. Я. Экспериментальные методики патопсихологии / С. Я. Рубинштейн. — Москва: ЭКСМО-Пресс, 1999. — 448 с.
10. Rubinshtein S. Ya. Eksperimental’nye metodiki patopsikhologii / S. Ya. Rubinshtein. — Moskva : EKSMO-Press, 1999. — 448 s.
11. 18. Семенова О. А. Формирование произвольной регуляции деятельности и ее мозговых механизмов в онтогенезе / О. А. Семенова // Физиология человека. — 2007. — № 3. — С. 115–127.
12. Semenova O.A.Formirovanie proizvol’noi regulyatsii deyatel’nosti i ee mozgovykh mekhanizmov v ontogeneze/ O.A.Semenova// Fiziologiya cheloveka. — 2007. — №3. — S.115–127.
13. 19. Хромов А. И. Динамика памяти и внимания у детей и подростков с эндогенными психическими заболеваниями в процессе фармакотерапии / А. И. Хромов // Психологические исследования. — 2011. — № 18. — DOI: 10.54359/ps.v4i18.833
14. Khromov A. I. Dinamika pamyati i vnimaniya u detei i podrostkov s endogennymi psikhicheskimi zabolevaniyami v protsesse farmakoterapii / A. I.Khromov // Psikhologicheskie issledovaniya. — 2011. — № 18. — DOI: 10.54359/ps.v4i18.833
15. 20. Худик В. А. Экспериментальное изучение простых сенсомоторных реакций с помощью Таблиц Шульте / В. А. Худик // Коррекционно-педагогическое образование. — 2018. — № 1. — С. 86–91.
16. Khudik V. A. Eksperimental’noe izuchenie prostykh sensomotornykh reaktsii s pomoshch’yu Tablits Shul’te / V. A. Khudik // Korrektsionno-pedagogicheskoe obrazovanie. — 2018. — № 1. — S. 86–91.
17. 21. Цыганков Б. Д. Особенности когнитивных нарушений у больных с коморбидными рекуррентными аффективным и паническим расстройствами / Б. Д. Цыганков, И. А. Пастух // Журнал неврологии и психиатрии им. С. С. Корсакова. — 2020. — № 7. — С. 23–28. — DOI: 10.
18. Tsygankov B. D. Osobennosti kognitivnykh narushenii u bol’nykh s komorbidnymi rekurrentnymi affektivnym i panicheskim rasstroistvami / B. D. Tsygankov, I. A. Pastukh // Zhurnal nevrologii i psikhiatrii im. S. S. Korsakova. — 2020. — № 7. — S. 23–28. — DOI
19. 22. Шигина И.А.Таблицы Шульте в начальных классах как средство освоения навыка скорочтения / И.А.Шигина // Современная начальная школа. — 2021. — №28. — С. 46–50.
20. Shigina I. A. Tablitsy Shul’te v nachal’nykh klassakh kak sredstvo osvoeniya navyka skorochteniya / I. A.Shigina // Sovremennaya nachal’naya shkola. — 2021. — №28. — S. 46–50.
21. 23. Anderson V. Assessing executive functions in children: biological, psychological, and developmental considerations / V. Anderson // Pediatric Rehabilitation. — 2001. — Vol. 4, № 3. — DOI: 10.1080/713755568
22. 24. Grubov V. Attention state of children during Schulte tables task / V. Grubov, V. Maksimenko, S. Kurkin [et al.] // International Conference Nonlinearity, Information and Robotics (NIR) / IEEE. — 2020. — 28 December. — DOI: 10.1109/NIR50484.2020.929023
23. 25. Hramov A. Е. Network Structure of Children’s Brain during Schulte Table Task / А. Е. Hramov // International Conference Nonlinearity, Information and Robotics (NIR) / IEEE. — 2020. — P. 1–2.
24. 26. Monitoring the cortical activity of children and adults during cognitive task completion / M. V. Khramova, A. Kuc, V. Maksimenko, N. Frolov // Sensors. — 2021. — No. 18. — P. 6021. — DOI: 10.3390/s21186021
25. 1. Бизюк А. П. Компендиум методов нейропсихологического исследования : метод. пособие / А. П. Бизюк. — Санкт-Петербург : Речь, 2005. — 399 с.
26. Bizyuk A. P. Kompendium metodov neiropsikhologicheskogo issledovaniya : metod. posobie / A. P. Bizyuk. — Sankt-Peterburg : Rech’, 2005. — 399 s.
27. 2. Богданова Т. Г. Диагностика познавательной сферы ребенка / Т. Г. Богданова, Т. В. Корнилова. — Москва : Роспедагентство, 1994. — 72 с.
28. Bogdanova T. G. Diagnostika poznavatel’noi sfery rebenka / T. G. Bogdanova, T. V. Kornilova. — Moskva : Rospedagentstvo, 1994. — 72 s.
29. 3. Виленская Г. А. Исполнительные функции: природа и развитие / Г. А. Виленская // Психологический журнал / ред. А. Л. Журавлев. — 2016. — Т. 37, № 4. — С. 21–31. — DOI: 10.31857/S20000392-8-1
30. Vilenskaya G. A. Ispolnitel’nye funktsii: priroda i razvitie / G. A. Vilenskaya // Psikhologicheskii zhurnal / red. A. L. Zhuravlev. — 2016. — T. 37, № 4. — S. 21–31. — DOI: 10.31857/S20000392-8-1
31. 4. Григорьева И. К. Особенности развития внимания младших школьников / И. К. Григорьева // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. — 2016. — № 3. — С. 22–23.
32. Grigor’eva I. K. Osobennosti razvitiya vnimaniya mladshikh shkol’nikov / I. K. Grigor’eva // Aktual’nye problemy gumanitarnykh i estestvennykh nauk. — 2016. — № 3. — S. 22–23.
33. 5. Давтян Е. Н. Общая психопатология и патопсихологическая диагностика: клинические примеры из практики психиатрического стационара : учебно-методическое пособие / Е. Н. Давтян, С. И. Беляева. — Санкт-Петербург : Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 2022. — 124
34. Davtyan E. N. Obshchaya psikhopatologiya i patopsikhologicheskaya diagnostika: klinicheskie primery iz praktiki psikhiatricheskogo statsionara : uchebno-metodicheskoe posobie / E. N. Davtyan, S. I. Belyaeva. — Sankt-Peterburg : Izd-vo RGPU im. A. I. Gerts
35. 6. Желяскова С. И. Исследование нарушения внимания у детей младшего школьного возраста / С. И. Желяскова // Научный журнал. — 2021. — № 2 (57). — С. 89–91. — DOI: 10.24411/2413-7081-2021-10206
36. Zhelyaskova S. I. Issledovanie narusheniya vnimaniya u detei mladshego shkol’nogo vozrasta / S. I. Zhelyaskova // Nauchnyi zhurnal. — 2021. — № 2 (57). — S. 89–91. — DOI: 10.24411/2413-7081-2021-10206
37. 7. Зверева Н. В. Исследование индивидуальной динамики в когнитивной деятельности младших школьников с эндогенной психической патологией / Н. В. Зверева, Н. С. Рыжакова // Психологическая диагностика. — 2017. — № 2. — С. 55–70.
38. Zvereva N. V. Issledovanie individual’noi dinamiki v kognitivnoi deyatel’nosti mladshikh shkol’nikov s endogennoi psikhicheskoi patologiei / N. V. Zvereva, N. S. Ryzhakova // Psikhologicheskaya diagnostika. — 2017. — № 2. — S. 55–70.
39. 8. Зверева Н. В. О некоторых особенностях внимания у детей и подростков, больных шизофренией / Н. В. Зверева // Вопросы психического здоровья детей и подростков. — 2011. — № 1. — С. 32.
40. Zvereva N. V. O nekotorykh osobennostyakh vnimaniya u detei i podrostkov, bol’nykh shizofreniei / N. V. Zvereva // Voprosy psikhicheskogo zdorov’ya detei i podrostkov. — 2011. — № 1. — S. 32.
41. 9. Зверева Н. В. Подход к оценке когнитивного дефекта при шизофрении детей и подростков / Н. В. Зверева, С. Е. Строгова // Вопросы психического здоровья детей и подростков. — 2013. — № 2. — С. 94–100.
42. Zvereva N. V. Podkhod k otsenke kognitivnogo defekta pri shizofrenii detei i podrostkov / N. V. Zvereva, S. E. Strogova // Voprosy psikhicheskogo zdorov’ya detei i podrostkov. — 2013. — № 2. — S. 94–100.
43. 10. Каримулина Е. Г. Направленность внимания у детей с РАС / Е. Г. Каримулина, Н. Г. Хлюстова // Аутизм и нарушения развития. — 2020. — № 4. — С. 33–42. — DOI: 10.17759/autdd.2020180404
44. Karimulina E. G. Napravlennost’ vnimaniya u detei s RAS / E. G. Karimulina, N. G. Khlyustova // Autizm i narusheniya razvitiya. — 2020. — № 4. — S. 33–42. — DOI: 10.17759/autdd.2020180404
45. 11. Клинико-психологические методики оценки когнитивного развития детей и подростков при эндогенной психической патологии (память и внимание) / Н. В. Зверева, А. И. Хромов, А. А. Сергиенко, А. А. Коваль-Зайцев. — Москва : Сам полиграфист, 2017. — 48 с.
46. Kliniko-psikhologicheskie metodiki otsenki kognitivnogo razvitiya detei i podrostkov pri endogennoi psikhicheskoi patologii (pamyat’ i vnimanie) / N. V. Zvereva, A. I. Khromov, A. A. Sergienko, A. A. Koval’-Zaitsev. — Moskva : Sam poligrafist, 2017. — 48
47. 12. Коваль-Зайцев А. А. Оценка произвольного внимания у подростков с эндогенной психической патологией: новые средства диагностики / А. А. Коваль-Зайцев // Психологическая диагностика. — 2017. — № 2. — C. 31–40.
48. Koval’-Zaitsev A. A. Otsenka proizvol’nogo vnimaniya u podrostkov s endogennoi psikhicheskoi patologiei: novye sredstva diagnostiki / A. A. Koval’-Zaitsev // Psikhologicheskaya diagnostika. — 2017. — № 2. — C. 31–40.

Other articles