Published Date: 01.01.2024

Factors in the Development of Resilience in High School Age in scientific works of foreign and Russian scientists

Annotation

The purpose of the article is to highlight the results of a study of factors determining the resilience of an individual in high school age. Attention is focused on the problem of the modern educational process, which places high demands on the psyche of high school students, and resilience as a phenomenon that contributes to the successful overcoming of difficulties and adaptation to the requirements. The author used the method of theoretical analysis of scientific sources, psychodiagnostic testing, mathematical and statistical data processing (Pearson correlation coefficient). The results of a correlation analysis are described, in which the emotional sphere and value orientations are considered as factors of resilience.




Library

1. 9. Набойченко Е. С. Связь эмоционального интеллекта и жизнестойкости у старшеклассников / Е. С. Набойченко, К. А. Кухлевская // Вестник Уральского государственного медицинского университета. — 2018. — № 4. — С. 44–48.
2. Naboichenko E. S. Svyaz’ emotsional’nogo intellekta i zhiznestoikosti u starsheklassnikov / E. S. Naboichenko, K. A. Kukhlevskaya // Vestnik Ural’skogo gosudarstvennogo meditsinskogo universiteta. — 2018. — № 4. — S. 44–48.
3. 10. Одинцова М. А. Стресспреодолевающее поведение старшеклассников с разным уровнем жизнестойкости / М. А. Одинцова // Известия Саратовского университета. Серия: Философия. Психология. Педагогика. — 2016. — № 2. — С. 191–198.
4. Odintsova M. A. Stresspreodolevayushchee povedenie starsheklassnikov s raznym urovnem zhiznestoikosti / M. A. Odintsova // Izvestiya Saratovskogo universiteta. Seriya: Filosofiya. Psikhologiya. Pedagogika. — 2016. — № 2. — S. 191–198.
5. 11. Чаусова О. А. Особенности развития жизнестойкости старшеклассников в условиях современного образования / О. А. Чаусова // Нижегородское образование. — 2011. — № 4. — С. 167–172.
6. Chausova O. A. Osobennosti razvitiya zhiznestoikosti starsheklassnikov v usloviyakh sovremennogo obrazovaniya / O. A. Chausova // Nizhegorodskoe obrazovanie. — 2011. — № 4. — S. 167–172.
7. 12. Чертыков И. Н. Жизнестойкость как психолого-педагогическое понятие / И. Н. Чертыков // Мир науки, культуры, образования. — 2015. — № 6. — С. 220–222.
8. Chertykov I. N. Zhiznestoikost’ kak psikhologo-pedagogicheskoe ponyatie / I. N. Chertykov // Mir nauki, kul’tury, obrazovaniya. — 2015. — № 6. — S. 220–222.
9. 13. Юрина О. А. Развитие образа Я как фактор жизнестойкости в образовательной среде у старшеклассников и студентов / О. А. Юрина // Психология телесности: теоретические и практические исследования : сб. ст. II междунар. науч.-практ. конф. — [Б. м.] : [б.
10. Yurina O. A. Razvitie obraza Ya kak faktor zhiznestoikosti v obrazovatel’noi srede u starsheklassnikov i studentov / O. A. Yurina // Psikhologiya telesnosti: teoreticheskie i prakticheskie issledovaniya : sb. st. II mezhdunar. nauch.-prakt. konf. — [B. m.
11. 14. Arastaman G. Investigation of High School Students’ Resiliency Perception in Terms of Some Variables / G. Arastaman, A. Balci // Educational Sciences: Theory and Practice. — 2013. — No. 2. — Р. 922–928.
12. 15. Dias P. C. Protective factors and resilience in adolescents: The mediating role of selfregulation / P. C. Dias, I. Cadime // Psicologia educativa. — 2017. — No. 1. — Р. 37–43.
13. 16. Henderson N. Havens of Resilience / N. Henderson // Educational Leadership. — 2013. — No. 1. — P. 22–27.
14. 17. Reis S. M. Understanding resilience in diverse, talented students in an urban high school / S. M. Reis, R. D. Colbert, T. P. Hébert // Roeper review. — 2005. — No. 2. — P. 110–120.
15. 18. Rojas L. F. Factors affecting academic resilience in middle school students: a case study / L. F. Rojas // Gist : Education and Learning Research Journal. — 2015. — No. 11. — P. 63–78.
16. 19. Trait Emotional Intelligence and School Burnout: The Mediating Role of Resilience and Academic Anxiety in High School / C. Fiorilli, E. Farina, I. Buonomo [et al.] // International journal of environmental research and public health. — 2020. — № 9. —
17. 20. Yavuz K. Psychological Resilience in Children and Adolescents: The Power of Self-Recovery / K. Yavuz // Current Approaches in Psychiatry = Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar. — 2023. — No. 15. — P. 112–131.
18. Manvelyan N. G. Osobennosti zhiznestoikosti u starsheklassnikov s raznym urovnem suverennosti psikhologicheskogo prostranstva lichnosti / N. G. Manvelyan // Nauka, obrazovanie i innovatsii : sb. st. Mezhdunar. nauch. –prakt. konf. — [B. m.] : [b. i.], 201
19. 8. Манвелян Н. Г. Особенности жизнестойкости у старшеклассников с разным уровнем суверенности психологического пространства личности / Н. Г. Манвелян // Наука, образование и инновации : сб. ст. Междунар. науч. –практ. конф. — [Б. м.] : [б. и.], 2016. — С.
20. Leushina A. V. Metodologicheskie osnovy issledovaniya emotsional’nogo intellekta, kak faktora razvitiya zhiznestoikosti starsheklassnikov / A. V. Leushina // International journal of medicine and psychology. — 2023. — № 2. — S. 150–155.
21. 7. Леушина А. В. Методологические основы исследования эмоционального интеллекта, как фактора развития жизнестойкости старшеклассников / А. В. Леушина // International journal of medicine and psychology. — 2023. — № 2. — С. 150–155.
22. Leont’ev D. A. Psikhologiya smysla: priroda, stroenie i dinamika smyslovoi real’nosti / D. A. Leont’ev. — Moskva : NPF «Smysl», 2019. — 858 s.
23. 6. Леонтьев Д. А. Психология смысла: природа, строение и динамика смысловой реальности / Д. А. Леонтьев. — Москва : НПФ «Смысл», 2019. — 858 с.
24. Legostaeva E. S. Zhiznestoikost’, samootsenka i motivatsiya kak lichnostnye faktory uspeshnosti obucheniya starsheklassnikov / E. S. Legostaeva, L. V. Okonechnikova, D. S. Denisova // Pedagogicheskoe obrazovanie v Rossii. — 2019. — № 8. — S. 149–156.
25. 5. Легостаева Е. С. Жизнестойкость, самооценка и мотивация как личностные факторы успешности обучения старшеклассников / Е. С. Легостаева, Л. В. Оконечникова, Д. С. Денисова // Педагогическое образование в России. — 2019. — № 8. — С. 149–156.
26. Kachimskaya A. Yu. K voprosu o sposobakh formirovaniya psikhologicheskoi gotovnosti obuchayushchikhsya k ekzamenam / A. Yu. Kachimskaya, P. O. Kovtun // Mir nauki. Pedagogika i psikhologiya. — 2019. — № 3. — S. 1–14.
27. 4. Качимская А. Ю. К вопросу о способах формирования психологической готовности обучающихся к экзаменам / А. Ю. Качимская, П. О. Ковтун // Мир науки. Педагогика и психология. — 2019. — № 3. — С. 1–14.
28. Demina M. V. Zhiznestoikost’ v starshem shkol’nom vozraste / M. V. Demina // Akademicheskaya publitsistika. — 2023. — № 3-2. — S. 203–210.
29. 3. Демина М. В. Жизнестойкость в старшем школьном возрасте / М. В. Демина // Академическая публицистика. — 2023. — № 3-2. — С. 203–210.
30. Darvish O. B. Osobennosti zhiznestoikosti starsheklassnikov i studentov / O. B. Darvish // Mir nauki, kul’tury, obrazovaniya. — 2018. — № 4 (71). — S. 356–358.
31. 2. Дарвиш О. Б. Особенности жизнестойкости старшеклассников и студентов / О. Б. Дарвиш // Мир науки, культуры, образования. — 2018. — № 4 (71). — С. 356–358.
32. Gutkina N. I. Kontseptsiya L. I. Bozhovich o stroenii i formirovanii lichnosti (kul’turno-istoricheskii podkhod) / N. I. Gutkina // Kul’turno-istoricheskaya psikhologiya. — 2018. — № 2. — S. 116–128.
33. 1. Гуткина Н. И. Концепция Л. И. Божович о строении и формировании личности (культурно-исторический подход) / Н. И. Гуткина // Культурно-историческая психология. — 2018. — № 2. — С. 116–128.

Other articles