Published Date: 01.01.2024

Aggressive Behavior in the Educational Environment: aAalysis of the Results of Empirical Research and Ways to sSlve the Problem

Annotation

The results of a study of the problem of aggressive behavior of subjects of educational relations conducted in 2023 in 20 regions of the Russian Federation are presented. The target group of the study was young people aged 14 to 22 years. 3012 respondents took part in the study. The online survey was conducted using an adapted questionnaire by R. A. Andrianova. The purpose of the study is to assess the prevalence of various types and forms of aggressive behavior in the educational environment. Research objectives: to identify various types of aggressive behavior — verbal, physical, cyber aggression, cyberbullying; to identify forms of aggressive actions: direct or indirect, face-to-face (offline) or remotely (online); to assess role affiliation in a situation of aggressive behavior (aggressor / stalker, victim and witness / observer), to determine a resource for overcoming aggressive ways of interaction of subjects of educational relations. It is established that different types and forms of aggressive behavior are interrelated and mutually conditioned as a result of the prevailing destructive interactions in an educational organization. It is proved that the comprehensive prevention of aggressive behavior is an important area of ensuring a safe educational environment in general and the personal safety of each subject of educational relations.




Library

1. Социогуманитарные основы противодействия экстремизму в молодежной среде / Р. А. Андрианова, А. П. Вихрян, Ю. А. Зубок [и др.]. — Москва : Российский университет дружбы народов (РУДН), 2022. — 305 с. — ISBN 978-5-209-11314-0. — EDN: JITGFZ
2. Ttofi M. M. Effectiveness of school-based programs to reduce bullying: a systematic and meta-analytic review / M. M. Ttofi, D. P. Farrington // Journal of Experimental Criminology. — 2011. — Vol. 7, No. 1. — P. 27–56.
3. Olweus D. The Olweus Bullying Prevention Programme: Design and implementation issues and a new national initiative in Norway / D. Olweus // Bullying in schools: How successful can interventions be. — 2004. — P. 13–36.
4. Novikova M. Influence of School Climate on Bullying Prevalence: Russian and International Research Experience / M. Novikova, A. Rean // Educational Studies. Moscow. — 2019. — No. 2. — P. 78–97. — DOI: 10.17323/1814-9545-2019-2-78-97. — EDN: ICBEUY
5. Menesini E. Empowering students against bullying and cyberbullying: Evaluation of an Italian peer-led model / E. Menesini, A. Nocentini, B. E. Palladino // International Journal of Conflict and Violence (IJCV). — 2012. — Vol. 6, No. 2. — P. 313–320.
6. Involving parents in school-based programmes to prevent and reduce bullying: what effect does it have? / N. Axford, D. P. Farrington, S. Clarkson [et al.] // Journal of Children’s Services. — 2015. — Vol. 10, No. 3. — P. 242–251.
7. Farrington D. P. Bullying as a predictor of offending, violence and later life outcomes / D. P. Farrington, M. M. Ttofi // Criminal Behaviour and Mental Health. — 2011. — Vol. 21. — P. 90–98.
8. Development of education for prevention of the aggressive behavior of children / I. V. Wagner, I. I. Frishman, V. P. Golovanov [et al.] // European Proceedings of Educational Sciences EpES, Moscow, december 07–08, 2020 g. — Moscow : European Publisher
9. Шемшурин А. А. Психолого-педагогические условия профилактики агрессивного поведения школьников / А. А. Шемшурин // Журнал педагогических исследований. — 2020. — Т. 5, № 2. — С. 10–12. — EDN: AGCSIA
10. Сысоева Е. Ю. Профилактика вербальной агрессии педагогов / Е. Ю. Сысоева // Психология обучения. — 2019. — № 6. — С. 96–102. — EDN: MYIFKZ
11. Андрианова Р. А. Буллинг и ксенофобия в образовательной среде: проблемное поле и превентивный ресурс / Р. А. Андрианова. — Москва : Саратовский источник, 2023. — 187 с. — ISBN 978-5-6049889-6-1. — EDN: FBEAOT
12. Собкин В. С. Подросток и поведенческие риски: к вопросу о буллинге / В. С. Собкин, Е. А. Калашникова // Практики развития: образовательные парадигмы и практики в ситуации смены технологического уклада : матер. XXVII науч.-практ. конф., Красноярск, 12–1
13. Реан А. А. Ретроспективное восприятие буллинга студентами: социоэкономические, гендерные и семейные факторы / А. А. Реан, Е. С. Кошелева, М. А. Новикова // Национальный психологический журнал. — 2020. — Т. 2, № 2 (38). — С. 63–74. — DOI: 10.11621/npj.2
14. Реан А. А. Позитивные психологические интервенции как профилактика школьного неблагополучия, агрессии и буллинга / А. А. Реан, А. А. Ставцев // Вопросы образования. — 2020. — № 3. — С. 37–59. — DOI: 10.17323/1814-9545-2020-3-37-59. — EDN: PDRQPP
15. Проблемы и ресурсы комплексной профилактики агрессивного поведения в образовательной организации / Р. А. Андрианова, А. А. Шемшурин, В. А. Чернов, Е. И. Селиванова // Психолого-педагогические исследования. — 2021. — Т. 13, № 4. — С. 107– 125. — DOI: 10
16. Новикова М. А. Буллинг в российских школах: опыт диагностики распространенности, половозрастных особенностей и связи со школьным климатом / М. А. Новикова, А. А. Реан, И. А. Коновалов // Вопросы образования. — 2021. — № 3. — С. 62–90. — DOI: 10.17323/1
17. Комплексная профилактика агрессивного поведения в образовательной среде / К. Д. Хломов, А. А. Бочавер, Р. А. Андрианова [и др.] ; Институт изучения детства, семьи и воспитания Российской академии образования. — Москва : Институт изучения детства, семьи
18. Ениколопов С. Н. Кибербуллинг в школьной среде: результаты социально-психологического опроса / С. Н. Ениколопов, В. Л. Назаров, М. Е. Зиновьева // Вопросы психологии. — 2022. — Т. 68, № 4. — С. 25–32. — EDN: LBTMCP
19. Волкова Е. Н. Профилактика агрессивного поведения детей и подростков в образовательной среде: направления работы на основе результатов исследования / Е. Н. Волкова // Герценовские чтения: психологические исследования в образовании. — 2021. — № 4. — С.

Other articles