Published Date: 01.01.2024

Features of Self-presentation in the Network of Women of Different Generations in the Context of Professional Self-realization

Annotation

In the modern world, social networks play a key role in the formation of a personal brand and professional self-presentation. However, there is a shortage of research on features in self-presentation behavior that could contribute to professional growth and professional self-realization in older women. The article is devoted to the analysis of the features of selfpresentation in social networks of women of three generations: X, Y and Z. The study was conducted on the basis of a survey of 108 women. An analysis of their online activity showed that the most competent, from the point of view of experience, group of the able-bodied population, belonging to the generation of women X, uses the available resource least of all to promote professional and public self-presentation on the social network.




Library

1. Шафикова Г. Р. Развитие нравственных отношений подростков в образовательной среде школы : автореф. дис. ... д-ра психол. наук: 19.00.07 / Г. Р. Шафикова. — Уфа, 2014. — 46 с.
2. Jones E. Toward a general theory of strategic self-presentation [Electronic resource] / E. Jones, T. Pittman // Psychological Perspectives on the Self. — 1982. — Vol. 1. — URL: <a href="https://www.researchgate.net/publication/248124372_Toward_a_general_theory" target="_blank">https://www.researchgate.net/publication/248124372_Toward_a_general_theory</a>
3. Sharabi L. From first email to first date: Strategies for initiating relationships in online dating / L. Sharabi, T. Dykstra-DeVette // Journal of Social and Personal Relationships. — 2019. — Vol. 36 (11–12). — P. 3389–3407.
4. Schlosser A. E. Self-disclosure versus self-presentation on social media / A. E. Schlosser // Curr. Opin. Psychol. — 2020. — No. 31. — Р. 1–6. — DOI: 10.1016/j.copsyc.2019.06.025
5. Schlenker B. R. Self-presentation / B. R. Schlenker // Handbook of self and identity / eds.: M. R. Leary, J. P. Tangney. — New York : Guilford, 2003. — P. 492–518.
6. Kawamoto T. Online self-presentation and identity development: The moderating effect of neuroticism / T. Kawamoto // Psych. J. — 2021. — Vol. 10 (5). — Р. 816–833. — DOI: 10.1002/pchj.470
7. Hong S. Editorial: Self-presentation during self-quarantine era / S. Hong, H. Lee, B.Kim // Front. Psychol. — 2023. — No. 14. — P. 1194898. — DOI: 10.3389/fpsyg.2023.1194898
8. Fullwood C. Self-Concept Clarity and Online Self-Presentation in Adolescents / C. Fullwood, B. M. James, C. J. Chen-Wilson // Cyberpsychol. Behav. Soc. Netw. — 2016. — Vol. 19 (12). — Р. 716–720. — DOI: 10.1089/cyber.2015.0623
9. Focus on Self-Presentation on Social Media across Sociodemographic Variables, Lifestyles, and Personalities: a Cross-Sectional Study / G. J. Hjetland, T. R. Finseras, B. Sivertsen [et al.] // Int. J. Environ. Res. Public Health. — 2022. — Vol. 19 (17)
10. Development of a self-presentation tactics scale / S.-J. Lee, В. М. Quigley, M. S. Nesler [et al.] // Personality and Individual Differences. — 1999. — No. 26. — Р. 701–722.
11. Богомолова Е.И. Взаимосвязь личностных характеристик с особенностями активности пользователей социальных сетей интернета : дис. ... канд. психол. наук: 19.00.01 / Е. И. Богомолова ; [Место защиты: Кубан. гос. ун-т]. — Краснодар, 2015. — 231 с.
12. Уточненная теория базовых индивидуальных ценностей: применение в России / Ш. Шварц, Т. П. Бутенко, Д, С. Седова, А. С. Липатова // НИУ ВШЭ. — 2012. — Т. 9, № 2. — С. 43–70.
13. Урусова А. Б. Сущность и понятие экономического кризиса и причины их возникновения / А. Б. Урусова, Л. Д. Петренко // Экономика и социум. — 2022. — № 11-2 (102). — С. 752–756.
14. Семенченко А. А. Управление впечатлением в обществе, самопрезентация / А. А. Семенченко // Общение в эпоху конвергенции технологий : сб. науч. тр. — [Б. м.] : [б. и.], 2022. — Вып. 1. — С. 373–375. — DOI: 10.24412/cl-36917-2022-373-375
15. Практическое руководство по созданию психологических программ / Е. Н. Киселева, О. В. Ермаченкова, Э. Г. Пудж [и др.]. — Москва : Русайнс, 2023. — 224 с.
16. Практическая психодиагностика. Методики и тесты : учебное пособие / редактор-составитель Д. Я. Райгородский. — Самара : Бахрах-М, 2022. — 667 с.
17. Пикулёва О. А. Социальная психология самопрезентации личности : автореф. дис. ... д-ра психол. наук: 19.00.05 / О. А. Пикулёва ; [Место защиты: Рос. гос. пед. ун-т им. А. И. Герцена]. — Санкт-Петербург, 2014. — 425 с.
18. Пикулёва О. А. Самопрезентация женщин старшего возраста: российские особенности / О. А. Пикулёва // Женщина в российском обществе. — 2014. — № 1 (70). — С. 69–77.
19. Клименко А. А. Самопрезентационная компетентность: содержание и основы формирования : учеб. пособие / А. А. Клименко, С. А. Хазова, С. А. Карасева. — Краснодар : КубГАУ, 2018. — 164 с.
20. Ефимов Е. Г. Формирование социальных интернет-сетей как группового феномена виртуального пространства : автореф. дис. ... д-ра социол. наук: 22.00.04 / Е. Г. Ефимов ; [Место защиты: Волгогр. гос. ун-т]. — Волгоград, 2016. — 41 с.

Other articles