Published Date: 01.01.2024

Psychological Well-being of Adolescents in the North

Annotation

The article presents the results of the study of psychological well-being of adolescents living in the northern region and being in the new educational conditions of the “school of stages”. The study involved 82 adolescents (15–16 years old). The main emphasis is placed on various aspects of psychological well-being and self-assessment of mental states. It is found that there is a close negative relationship between psychological well-being and mental states of adolescents: anxiety, frustration, rigidity, aggression, and dispositional optimism. It was found that in classes of psycho-pedagogical and social and humanitarian profiles well-being indicators are expressed lower than in the general education class, which can be a target for psychological and pedagogical impact in order to improve adaptation, increase psycho-emotional state and improve well-being indicators.




Library

1. A dual-factor model of mental health: Toward a more comprehensive understanding of youth functioning / S. P. Antaramian, E. S. Huebner, K. J. Hills & R. F. Valois // American Journal of Orthopsychiatry. — 2010. — Vol. 80, iss. 4. — P. 462–472. — DOI:
2. Tian L. Development and validation of the brief adolescents’ subjective well-being in school scale (BASWBSS) / L. Tian, D. Wang, E. S. Huebner // Social Indicators Research. — 2015. — Vol. 120, iss. 2. — P. 615–634. — DOI: <a href="https://doi.org/10.1007/s112" target="_blank">https://doi.org/10.1007/s112</a>
3. Suldo S. M. Does life satisfaction moderate the effects of stressful life events on psychopathological behavior during adolescence? / S. M. Suldo, E. S. Huebner // School Psychology Quarterly. — 2004. — Vol. 19, iss. 2. — P. 93–105. — DOI: <a href="https://doi" target="_blank">https://doi</a>
4. Subjective well-being, test anxiety, academic achievement: Testing for reciprocal effects / R. Steinmayr [et al.] // Frontiers in Psychology. — 2016. — Vol. 6. — DOI: <a href="https://doi." target="_blank">https://doi.</a> org/10.3389/fpsyg.2015.01994
5. Subjective well-being and academic achievement: a meta-analysis / S. Bucker [et al.] // Journal of Research in Personality. — 2018. — Vol. 74. — P. 83–94. — DOI: <a href="https://" target="_blank">https://</a> doi.org/10.1016/j.jrp.2018.02.007
6. Ng Z. J. Life satisfaction and academic performance in early adolescents: Evidence for reciprocal association / Z. J. Ng, S. E. Huebner, K. J. Hills // Journal of School Psychology. — 2015. — Vol. 53, iss. 6. — P. 479–491. — DOI: <a href="https://doi.org/10.10" target="_blank">https://doi.org/10.10</a>
7. Lyubomirsky S. The benefits of frequent positive affect: Does happiness lead to success? / S. Lyubomirsky, L. King, E. Diener // Psychological Bulletin. — 2005. — Vol. 131, iss. 6. — P. 803–855. — DOI: <a href="https://doi.org/10.1037/0033-2909.131.6.803" target="_blank">https://doi.org/10.1037/0033-2909.131.6.803</a>
8. Lopez S. J. Positive psychology: The scientific and practical explorations of human strengths / S. J. Lopez, J. T. Pedrotti, C. R. Snyder. — [S. I.] : Sage publications, 2018.
9. Huebner E. S. Correlates of school satisfaction among adolescents / E. S. Huebner, G. McCullough // The Journal of Educational Research. — 2000. — Vol. 93, iss. 5. — P. 331– 335. — DOI: <a href="https://doi.org/10.1080/00220670009598725" target="_blank">https://doi.org/10.1080/00220670009598725</a>
10. Gilman R. Characteristics of adolescents who report very high life satisfaction / R. Gilman, E. S. Huebner // Journal of Youth and Adolescence. — 2006. — Vol. 35, iss. 3. — P. 293–301. — DOI: <a href="https://doi.org/10.1007/s10964-006-9036-7" target="_blank">https://doi.org/10.1007/s10964-006-9036-7</a>
11. Бондарева М. Ю. Особенности субъективного переживания эмоционального благополучия в подростковом возрасте / М. Ю. Бондарева, Е. Н. Ткач // Вестник ПСТГУ. Серия IV: Педагогика. Психология. — 2014. — Вып. 3 (34). — С. 97–109.
12. Шипова Н. С. Субъективное благополучие, ощущение счастья и отношение к себе: возрастной аспект / Н. С. Шипова // Вестник Костромского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика. — 2021. — Т. 27, № 3. — С. 58–64. — DOI:
13. Чепрасова Э. М. Взаимосвязь субъективного благополучия и рефлексии в подростковом и юношеском возрасте / Э. М. Чепрасова // Северо-Кавказский психологический вестник. — 2018. — № 16/2. — С. 13–21.
14. Караваева Л. П. Факторы субъективного благополучия учащихся: актуальные исследования [Электронный ресурс] / Л. П. Караваева, Л. В. Тарасова // Общество: социология, психология, педагогика. — 2022. — № 8 (100). — URL: <a href="https://cyberleninka.ru/" target="_blank">https://cyberleninka.ru/</a> 117 articl
15. Канонир Т. Н. Субъективное благополучие в школе и отношения с одноклассниками у учащихся начальной школы с разным уровнем учебных достижений / Т. Н. Канонир // Психология : журнал Высшей школы экономики. — 2019. — Т. 16, № 2. — С. 170– 182. — DOI: 10.1
16. Гончарова Д. Г. Самооценка состояния здоровья и образа жизни как основа формирования представлений школьников о здоровьесбережении / Д. Г. Гончарова, А. И. Соколова, Л. В. Изотова // Российский вестник гигиены. — 2023. — № 1. — С. 4–8.
17. Головей Л. А. Структура субъективного благополучия и удовлетворенности жизнью в подростковом возрасте / Л. А. Головей, М. В. Данилова // Известия Саратовского университета. Серия: Акмеология образования. Психология развития. — 2019. — Т. 8, вып. 1. — С
18. Визуализация оценки субъективного благополучия подростков / Н. Г. Зайцева, Г. О. Зайцев, В. Н. Ослон, Г. В. Семья // Социальные науки и детство. — 2023. — Т. 4, № 3. — С. 7–31. — DOI: 10.17759/ssc.2023040301
19. Быстрова Н. В. Психологическое благополучие школьников в системе современного образования [Электронный ресурс] / Н. В. Быстрова, Е. А. Уракова, О. Д. Коротеева // Проблемы современного педагогического образования. — 2019. — № 63-1. — URL: <a href="https://cyber" target="_blank">https://cyber</a>

Other articles