Published Date: 01.07.2022
Development of the Siberian Cluster of Arts: the image of a cultural region in the minds of Kuzbass students
Annotation
The ideas of Kuzbass students about the cultural region in the conditions of the development of the Siberian Cluster of Arts (N = 303) with the use of a free associative experiment are investigated. The study of the semantic space of the concept of “cultural region” made it possible to identify its components such as: cultural infrastructure (institutions, events); cultural environment, atmosphere, people; general concepts that define a common vector; public order, cleanliness; community, historicity, ethnicity; education; personal development, freedom of creativity; cultural events accessibility; modernity, fame.
Keywords
Type | Article |
Information | IZVESTIA of the Russian Academy of Education № 03/2022 |
Pages | 62-72 |
UDK | 37. 035 |
DOI | 10.51944/20738498_2022_3_62 |
2 The reported study was funded by RFBR and Kemerovo region — Kuzbass, project number № 20-413-420004.
Library
1. 1. Бердяев Н. А. Судьба России / Н. А. Бердяев. — М. : Мысль, 1990. — 324 с.
2. 2. Гачев Г. А. Национальные образы мира / Г. А. Гачев. — М. : Сов. писатель, 1988. — 448 с.
3. 3. Гачев Г. А. Космо-Психо-Логос : Национальные образы мира / Г. А. Гачев. — М. : Акад. проект, 2007. — 511 с.
4. 4. Гольская А. О. Особенности социокультурных потребностей студентов высших учебных заведений угледобывающего региона / А. О. Гольская, Н. В. Костюк, А. С. Тельманова // Вестн. Кемеров. гос. ун-та культуры и искусств. — 2022. — № 58. — С. 211–219.
5. 5. Леонтьев А. А. Деятельный ум (Деятельность. Знак. Личность) / А. А. Леонтьев. — М. : Смысл, 2001. — 392 с.
6. 6. Леонтьев Д. А. Психология смысла: природа, строение и динамика смысловой реальности / Д. А. Леонтьев. — М. : Смысл, 1999. — 487 с.
7. 7. Марков В. И. Имидж региона и мотивация внутренней миграции студентов региональных вузов (на примере Кузбасса (Россия)) / В. И. Марков, Т. А. Волкова, З. М. Ахметгалеева // Учен. зап. (Алт. гос. акад. культуры и искусств). — 2021. — № 3. — С. 20–28.
8. 8. Мудрик А. В. Человек — объект, субъект и жертва социализации / А. В. Мудрик // Изв. Рос. акад. образования. — 2008. — № 8. — С. 48–57.
9. 9. Петренко В. Ф. Психосемантика сознания / В. Ф. Петренко. — М. : Изд-во Моск. ун-та, 1988. — 208 с.
10. 10. Психолого-педагогические проблемы современного социума : кол. монография / под ред. Е. А. Левановой, А. В. Мудрика. — М. : МПГУ, 2018. — 298 с.
11. 11. Рулина Т. К. Методологический ресурс категориального анализа группового сознания / Т. К. Рулина, Е. В. Бакшутова // Методология и история психологии. — 2018. — Вып. 3. — С. 62–71. — doi: 10.7868/S1819265318030044
12. 12. Фельдштейн Д. И. Психология развития человека как личности : избр. тр. : в 2 т. / Д. И. Фельдштейн. — М. : Изд-во Моск. психол.-социал. ин-та ; Воронеж : МОДЭК, 2005. — Т. 1. — 568 с.
13. 13. Ценностно-ориентированный подход в реализации культурной политики как основа развития регионального кластера искусств / Н. В. Костюк [и др.] // Вестн. Кемеров. гос. ун-та культуры и искусств. — 2020. — № 51. — С. 14–22.
The full version of the article is available only to subscribers of the journal