Published Date: 01.01.2024

Chronotopy of the Internal Position (Experience of Analyzing the Internal Position of Students with Disabilities)

Annotation

The article proposes a new approach to the study of the educational situation of students with disabilities based on the ideas of the chronotope proposed by M. M. Bakhtin and developed in the works of V. P. Zinchenko. The chronotope is considered as a meaningful category denoting a temporal, spatial and value-semantic unity that determines the manifestations of personality in a specific situation. The main variants of the internal position of students with disabilities (“disabled person-student” and “student with disabilities”) and the conditions for the transformation of the chronotope of their educational situation, which becomes a prerequisite for creative changes in the internal position, are considered.




Library

1. 10. Кривошеев А. В. Феноменологическая аналитика участного сознания М. М. Бахтина: «не-алиби в бытии» и «диалог» / А. В. Кривошеев // Вестник Томского государственного университета. — 2010. — № 339. — С. 36–42.
2. Krivosheev A. V. Fenomenologicheskaya analitika uchastnogo soznaniya M. M. Bakhtina: «ne-alibi v bytii» i «dialog» / A. V. Krivosheev // Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. — 2010. — № 339. — S. 36–42.
3. 11. Леонтьев Д. А. Развитие личности в норме и в затрудненных условиях / Д. А. Леонтьев // Культурно-историческая психология. — 2014. — Т. 10, № 3. — С. 97–106. — EDN: TCBZVL
4. Leont’ev D. A. Razvitie lichnosti v norme i v zatrudnennykh usloviyakh / D. A. Leont’ev // Kul’turno-istoricheskaya psikhologiya. — 2014. — T. 10, № 3. — S. 97–106. — EDN: TCBZVL
5. 12. Леонтьев Д. А. Специфика ресурсов и механизмов психологической устойчивости студентов с ОВЗ в условиях инклюзивного образования / Д. А. Леонтьев, Л. А. Александрова, А. А. Лебедева // Психологическая наука и образование. — 2011. — № 3. — C. 80–94.
6. Leont’ev D. A. Spetsifika resursov i mekhanizmov psikhologicheskoi ustoichivosti studentov s OVZ v usloviyakh inklyuzivnogo obrazovaniya / D.A.Leont’ev, L.A.Aleksandrova, A. A. Lebedeva // Psikhologicheskaya nauka i obrazovanie. — 2011. — № 3. — C. 80–94.
7. 13. Лубовский Д. В. Внутренняя позиция личности в поздней юности и зрелости / Д. В. Лубовский // Горизонты зрелости : сборник научных статей, Москва, 16–18 ноября 2015 г. / ред. Л. Ф. Обухова [и др.]. — Москва : Московский городской психолого-педагогическ
8. Lubovskii D. V. Vnutrennyaya pozitsiya lichnosti v pozdnei yunosti i zrelosti / D. V. Lubovskii // Gorizonty zrelosti : sbornik nauchnykh statei, Moskva, 16–18 noyabrya 2015 g. / red. L. F. Obukhova [i dr.]. — Moskva : Moskovskii gorodskoi psikhologo-peda
9. 14. Лубовский Д. В. Профессиональное самоопределение выпускников полной средней школы и студентов-первокурсников бакалавриата / Д. В. Лубовский // Актуальные проблемы психологического знания. — 2021. — № 4 (57). — С. 164–173. — DOI: 10.51944/2073-8544_202
10. Lubovskii D. V. Professional’noe samoopredelenie vypusknikov polnoi srednei shkoly i studentov-pervokursnikov bakalavriata / D. V. Lubovskii // Aktual’nye problemy psikhologicheskogo znaniya. — 2021. — № 4 (57). — S. 164–173. — DOI: 10.51944/2073-8544_202
11. 15. Остапенко А. А. Хронотоп как перекрёсток прошлого и будущего, настоящего и… «понарошечного» / А. А. Остапенко // Культурно-историческая психология. — 2010. — № 1. — С. 2–6.
12. Ostapenko A. A. Khronotop kak perekrestok proshlogo i budushchego, nastoyashchego i… «ponaroshechnogo» / A. A. Ostapenko // Kul’turno-istoricheskaya psikhologiya. — 2010. — № 1. — S. 2–6.
13. 16. Cognitive load as motivational cost / D. F. Feldon, G. Callan, S. Juth, S. Jeong // Educational Psychology Review. — 2019. — Vol. 31. — P. 319–337. — DOI: <a href="https://doi." target="_blank">https://doi.</a> org/10.1007/s10648-019-09464-6
14. 17. Csikszentmihalyi M. Beyond Boredom and Anxiety / M. Csikszentmihalyi. — San Francisco : Jossey-Bass, 1975. — 231 p.
15. 18. Riccomini P. J. Big ideas in special education: Specially designed instruction, highleverage practices, explicit instruction, and intensive instruction / P. J. Riccomini, S. Morano, C. A. Hughes // TEACHING Exceptional Children. — 2017. — No. 50. — P.
16. 19. Rogers M. Self-regulated strategy development in reading, writing, and mathematics for students with specific learning disabilities / M. Rogers, J. Hodge, J. Counts // TEACHING Exceptional Children. — 2020. — No. 53. — P. 104–112. — DOI: <a href="https://doi." target="_blank">https://doi.</a>
17. 20. Sweller J. Cognitive Architecture and Instructional Design: 20 Years Later / J. Sweller, J. J. G. van Merriënboer, F. Paas // Educational Psychology Review. — 2019. — No. 31. — P. 261–292. — DOI: <a href="http://dx.doi.org/10.1007/s10648-019-09465-5" target="_blank">http://dx.doi.org/10.1007/s10648-019-09465-5</a>
18. 21. Sweller J. Cognitive load theory and educational technology / J. Sweller // Educational Technology Research and Development. — 2020. — No. 68. — P. 1–16. — DOI: <a href="https://" target="_blank">https://</a> doi.org/10.1007/s11423-019-09701-3
19. 22. Sweller J. Evidence for cognitive load theory / J. Sweller, P. Chandler // Cognition and Instruction. — 1991. — Vol. 8 (4). — P. 351–362. — DOI: <a href="https://doi.org/10.1207/" target="_blank">https://doi.org/10.1207/</a> s1532690xci0804_5
20. 1. Бахтин М. М. К философии поступка // Собр. соч. В 7 т. Т. 1 / М. М. Бахтин. — Москва : Русские словари, 2003. — C. 7–68.
21. Bakhtin M. M. K filosofii postupka // Sobr. soch. V 7 t. T. 1 / M. M. Bakhtin. — Moskva : Russkie slovari, 2003. — C. 7–68.
22. 2. Бахтин М. М. Формы времени и хронотопа в романе. Очерки по исторической поэтике // Вопросы литературы и эстетики / М. М. Бахтин. — Москва : Худож. лит., 1975. — С. 234–407.
23. Bakhtin M. M. Formy vremeni i khronotopa v romane. Ocherki po istoricheskoi poetike // Voprosy literatury i estetiki / M. M. Bakhtin. — Moskva : Khudozh. lit., 1975. — S. 234–407.
24. 3. Божович Л. И. Личность и ее формирование в детском возрасте / Л. И. Божович. — Санкт-Петербург [и др.] : Питер, 2008. — 398 с.
25. Bozhovich L. I. Lichnost’ i ee formirovanie v detskom vozraste / L. I. Bozhovich. — Sankt-Peterburg [i dr.] : Piter, 2008. — 398 s.
26. 4. Божович Л. И. О культурно-исторической концепции Л. С. Выготского и ее значении для современных исследований психологии личности / Л. И. Божович // Вопросы психологии. — 1988. — № 5. — С. 108–116.
27. Bozhovich L. I. O kul’turno-istoricheskoi kontseptsii L. S. Vygotskogo i ee znachenii dlya sovremennykh issledovanii psikhologii lichnosti / L. I. Bozhovich // Voprosy psikhologii. — 1988. — № 5. — S. 108–116.
28. 5. Выготский Л. С. Кризис семи лет // Собр. соч. В 6 т. Т. 4 / Л. С. Выготский. — Москва : Педагогика, 1984. — С. 376–385.
29. Vygotskii L. S. Krizis semi let // Sobr. soch. V 6 t. T. 4 / L. S. Vygotskii. — Moskva : Pedagogika, 1984. — S. 376–385.
30. 6. Зинченко В. П. Дистанционное образование: к постановке проблемы / В. П. Зинченко // Психология образования. — Москва ; Санкт-Петербург : Центр гуманитарных инициатив, 2018. — С. 287–303.
31. Zinchenko V. P. Distantsionnoe obrazovanie: k postanovke problemy / V. P. Zinchenko // Psikhologiya obrazovaniya. — Moskva ; Sankt-Peterburg : Tsentr gumanitarnykh initsiativ, 2018. — S. 287–303.
32. 7. Зинченко В. П. Сознание и творческий акт / В. П. Зинченко. — Москва : Языки славянских культур, 2010. — 592 с.
33. Zinchenko V. P. Soznanie i tvorcheskii akt / V. P. Zinchenko. — Moskva : Yazyki slavyanskikh kul’tur, 2010. — 592 s.
34. 8. Зинченко В. П. Человек в пространстве времён / В. П. Зинченко // Развитие личности. — 2002. — № 3. — С. 23–50.
35. Zinchenko V. P. Chelovek v prostranstve vremen / V. P. Zinchenko // Razvitie lichnosti. — 2002. — № 3. — S. 23–50.
36. 9. Кривошеев А. В. Долженствование как установка участного сознания М. М. Бахтина: феноменологическая аналитика / А. В. Кривошеев // Вестник Томского государственного университета. — 2009. — № 324. — С. 75–80.
37. Krivosheev A. V. Dolzhenstvovanie kak ustanovka uchastnogo soznaniya M. M. Bakhtina: fenomenologicheskaya analitika / A. V. Krivosheev // Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. — 2009. — № 324. — S. 75–80.

Other articles