Published Date: 01.07.2022

Society needs a new civilizational education project

Annotation

The article analyzes the situation that requires the development and implementation of a new civilizational education project. It is stated that the traditional paradigm and the project of education have exhausted themselves. New trends and requirements for education are considered: a variety of educational practices, school competition with other institutions providing educational services, a new understanding of a person, features of modern sociality, new educational needs. The author argues that the civilizational project of education should be developed within the framework of social and permanent design, the characteristics of which he discusses at the end of the article.




Library

1. Aполлон (космическая программа) [Электронный ресурс]. — Режим доступа: <a href="https://ru.wikipedia.org/wiki/Аполлон_(космическая_программа)" target="_blank">https://ru.wikipedia.org/wiki/Аполлон_(космическая_программа)</a> (дата обращения: 17.08.2022).
2. Будущее высшей школы в России: экспертный взгляд : форсайт-исследование — 2030 аналитический доклад / Центр стратегических исследований и разработок Сибир. федер. ун-та. — Красноярск, 2012.
3. Верещагин И. Об архитектурной достоевщине и прочем : В порядке самокритики / И. Верещагин // Совр. архитектура. — 1928. — № 4. — С. 130–131.
4. Громыко Ю. Проектное сознание : Руководство по программированию и проектированию в образовании для систем стратегического управления / Ю. Громыко. — М. : Ин-т учебника Paideia, 1997. — 560 с.
5. Классно-урочная система обучения [Электронный ресурс]. — Режим доступа: <a href="https://" target="_blank">https://</a> ru.wikipedia.org/wiki/Классно-урочная_система_обучения/ (дата обращения: 17.08.2022).
6. Кревельд М. Расцвет и упадок государства / М. Кревельд. — М. : ИРИСЭН, 2006. — 544 с.
7. Кричевский С. «Космический» человек: идеи, технологии, проекты, опыт, перспективы / С. Кричевский // Воздушно-космическая сфера. — 2020. — № 1. — С. 26–35.
8. Розин В. М. Образование в условиях модернизации и неопределенности : Концепция / В. М. Розин. — М. : ЛИБРОКОМ, 2013. — 80 с.
9. Розин В. М. Проектирование и программирование : Методологическое исследование. Замысел. Разработка. Реализация. Исторический и социальный контекст / В. М. Розин. — М. : ЛЕНАНД, 2018. — 160 с.
10. Розин В. М. Философия образования / В. М. Розин. — 2-е изд. — М. : Юрайт, 2018. — 434 с.
11. Розин В. М. Образование в эпоху Интернета и индивидуализации / В. М. Розин. — М. : Нов. хронограф, 2020. — 200 с.
12. Розин В. М. Этюды по философии образования. Смена парадигмы / В. М. Розин. — М. : Нов. хронограф, 2021. — 288 с.
13. Krichevsky S. Super Global Projects and Environmentally Friendly Technologies Used in Space Exploration : Realities and Prospects of the Space Age by Sergey Krichevsky / S.Krichevsky // Philosophy and Cosmology. — 2018. — Vol. 20. — P. 92–105.
14. Krichevsky S. Moon Exploration: the Evolution of Goals, Concepts, Projects, and Technologies from Observations to Total Colonization / S. Krichevsky // Philosophy and Cosmology. — 2020. — Vol. 25. — P. 5–19.
15. Rozin V. The Pandemic, the Crisis of Modernity, and the Need for a New Semantic Project of Civilization / V. Rozin // Philosophy and Cosmology. — 2020. — Vol. 25. — P. 32–42.
16. Soroka L. Space Doctrine and Guidelines for Long-Term Sustainability of Outer Space Activities as Basis for Sustainable Earth Development / L. Soroka // Philosophy and Cosmology. — 2020. — Vol. 25. — P. 43–56.

Other articles