Published Date: 01.04.2024

In the Labyrinths of Initial, but We Are not Aware of the Needs, Surrounded by a Dense Ring of Their Various Transformations, Usually Available to Our Awareness The second talk in the series on the psychology of play, play behavior and playful methods o

Annotation

The study of the genesis of arbitrary activity by Vygotsky’s followers led to the ideas of the activity approach, which took root in the Moscow methodological circle (Shchedrovitsky, Lefebvre, Davydov, etc.) by the end of the 1950s. In the early 90s, the primacy of the activity approach in domestic education was officially declared, in spite of fair criticism from the supporters of the information-needs concept of man developed by Simonov and Ershov (based on the ideas of Sechenov and Stanislavsky). Their concept took into account the focus of any needs on either preservation of what has already been achieved, or on all new development (with the inevitable negation of what has been previously achieved). The connection of this dichotomy with positive and negative emotions, revealed in a new way the role of game activity in transformations of actual human need dominants.




Library

1. Лурия А. Р. О месте психологии в ряду социальных и биологических наук / А. Р. Лурия // Вопросы философии. — 1977. — № 9. — С. 68–76.
2. Щедровицкий Г. П. Я всегда был идеалистом... / Г. П. Щедровицкий. — 2-е изд., испр. и доп. — Москва : Институт развития, 2012. — 271 с.
3. Симонов П. В. Происхождение духовности / П. В. Симонов, П. М. Ершов, Ю. П. Вяземский ; отв. ред. М. Г. Айрапетянц. — Москва : Наука, 1989. — 352 с.
4. Симонов П. В. Темперамент. Характер. Личность / П. В. Симонов, П. М. Ершов. — Москва : Наука, 1984. — 161 с.
5. Симонов П. В. Эмоциональный мозг / П. В. Симонов ; отв. ред. член-корр. АН СССР, профессор Э. А. Асратян. — Москва : Наука, 1981. — 216 с.
6. Рубинштейн С. Л. Проблемы общей педагогики / С. Л. Рубинштейн ; отв. ред. Е. В. Шорохова. — Москва : Просвещение, 1976. — 416 с.
7. Решетников М. М. «Революционные» шаги в тупик. К 160-летию публикации статьи «Рефлексы головного мозга» [Электронный ресурс] / М. М. Решетников // Неврологический вестник. — 2022. — Т. LIV. — Вып. 4. — С. 51–58. — URL: <a href="https://psy.su/" target="_blank">https://psy.su/</a> feed/11039 (дата
8. Пешков И. В. Ещё раз «Мышление и речь», или о предмете риторики [Электронный ресурс] / И. В. Пешков. — URL: <a href="https://psy.wikireading.ru/123811" target="_blank">https://psy.wikireading.ru/123811</a> (дата обращения: 03.05.2024).
9. Лурия А. Р. Функциональная организация мозга / А. Р. Лурия // Естественнонаучные основы психологии / под ред. А. А. Смирнова, А. Р. Лурии, В. Д. Небылицына. — Москва : Педагогика, 1978. — С. 109–139.
10. Большая советская энциклопедия : в 30 т. / гл. ред. А. М. Прохоров. — 3-е изд. — Т. 8. Дебитор — Евкалипт. — Mосква : Советская энциклопедия, 1972. — 592 с.
11. Леонтьев А. Н. Проблема деятельности в истории советской психологии [Электронный ресурс] / А. Н. Леонтьев ; подг. к печати А. Г. Асмолов и Д. А. Леонтьев // Вопросы психологии. — 1986. — № 4. — С. 109–120. — URL: <a href="http://www.voppsy.ru/" target="_blank">http://www.voppsy.ru/</a> issues/1986/864/8
12. Ершов П. М. Скрытая логика страстей, чувств и поступков: искусство понимания себя и других, логика общения в жизни и на сцене, психофизиологическая природа искусства действий / П. М. Ершов ; отв. ред. В. М. Букатов. — Дубна : Феникс+, 2009. — 712 с.
13. Давыдов В. В. Психологическая наука в СССР и школа / В. В. Давыдов // Вопросы психологии. — 1982. — № 6. — С. 21–31.
14. Глухов А. Г. Книги, пронизывающие века [Электронный ресурс] / А. Г. Глухов. — Изд. 2-е, доп. — Москва : Книга, 1975. — 140 с. — URL: <a href="https://litresp.ru/chitat/" target="_blank">https://litresp.ru/chitat/</a> ru/%D0%93/gluhov-aleksej-gavrilovich/knigi-pronizivayuschie-veka/25 (дата обращения: 03.05.2
15. Выготский Л. С. Избранные психологические исследования : Мышление и речь. Проблемы психологического развития ребенка / Л. С. Выготский / под ред. и со вступ. статьей А. Н. Леонтьева и А. Р. Лурии. — Москва : Изд-во Акад. пед. наук РСФСР, 1956. — 519 с.
16. Букатов В. М. Секреты дидактических игр: психология, методика, дисциплина / В. М. Букатов. — Москва : Сфера ; Санкт-Петербург : Речь, 2010. — 208 с.
17. Букатов В. М. Метод простых физических действий К. С. Станиславского на школьном уроке — «золотой ключик» к учебно-познавательной деятельности? Или дегенеративная «движуха»? Первая беседа из цикла о психологии игры, игрового поведения и игровых приёмов
18. Боровских А. В. Игра как социальная и педагогическая проблема / А. В. Боровских // Вестник Московского университета. Серия 20, Педагогическое образование. — 2014. — № 4. — С. 3–14.

Other articles