Published Date: 01.04.2024

Formation of the Readiness of the Future Teacher of Vocational Training to Develop Organizational and Technological Tools for the Demonstration Exam

Annotation

The relevance of the study is aimed at studying issues related to the formation of the readiness of a future vocational education teacher to develop tools for conducting a demonstration exam based on a cluster model of technological sovereignty of the open source software base. The purpose of the article is related to the stage-by-stage implementation of organizational and technological tools into the open source software system according to the developed methodology. The methodology and research methods are based on theoretical and applied issues of vocational pedagogical education, methodological developments and experience of domestic and foreign scientists. Also, the methodological basis of the study is aimed at analyzing experimental research work in the field of preparing students of a vocational pedagogical university for methodological activities, including the development of organizational and technological tools for conducting a demonstration exam, the basis of which is system, activity, system-activity, competence, cluster approaches. Based on the presented approaches, requirements were formulated to clarify the didactic conditions for the phased introduction of organizational and technological tools into the open source system.




Library

1. Парамонова Ю. А. Организация и проведение демонстрационного экзамена / Ю. А. Парамонова // Актуальные исследования. — 2023. — № 45–2 (175). — С. 49–50.
2. Hendro I. The impact of computerized exam features, effective exam implementation, toward student satisfaction / I. Hendro, V. Wiley, T. Lucas // International Journal of Information and Education Technology. — 2022. — Vol. 6, No. 2. — P. 226–242. — D
3. Goncharov V. I. Motor skills building process profiling study / V. I. Goncharov, E. A. Mukhachev // Theory and Practice of Physical Culture. — 2017. — No. 3. — P. 10.
4. Duda I. V. Demonstration exam to assess the formation of labor functions of future teachers / I. V. Duda, M. V. Basalaeva, Y. R. Yudenko // European Proceedings of Social and Behavioural Sciences EpSBS. — Krasnoyarsk, 2021. — P. 1343–1350.
5. Building an exam through rigorous exam quality improvement / N. L. Biblerzaidi, S. U. Monrad, K. L. Grob [et al.] // Medical Science Educator. — 2017. — Vol. 27, No. 4. — P. 793–798.
6. Borzykh N. A. Exam course design: how to prepare for the high-stakes exam with learners’ needs in mind / N. A. Borzykh // Современное языковое образование: инновации, проблемы, решения : материалы XII Науч.-практ. конф. (Москва, 24 апреля 2021 г.). —
7. Ульяшина Н. Н. Проблемы формирования производственно-технологического компонента профессионально-педагогической деятельности при подготовке бакалавров профессионального обучения / Н. Н. Ульяшина, Н. И. Ульяшин // Актуальные проблемы развития вертикаль
8. Тупикин Д. А. Демонстрационный экзамен по стандартам ворлд-скиллс Россия как критерий качества профессионального образования / Д. А. Тупикин // Обеспечение качества профессионального образования как основной фактор подготовки конкурентоспособного спец
9. Токенова Г. С. Демонстрационный экзамен как инновационная форма контроля успеваемости студентов / Г. С. Токенова // Инновационная научная современная академическая исследовательская траектория (ИНСАЙТ). — 2021. — № 1 (4). — С. 16–23. — DOI: 10.17853/2
10. Сафонов В. А. Внедрение демонстрационного экзамена в систему ГИА среднего профессионального образования / В. А. Сафонов // Научная школа общей и вузовской педагогики в Кузбассе: вехи становления, перспективы развития : материалы Всерос. науч.-практ. к
11. Поникаровская В. В. Демонстрационный экзамен как инструмент построения жизненно-образовательного маршрута студентов / В. В. Поникаровская, С. В. Несына, Е. И. Мычко // Перспективы науки. — 2023. — № 4 (163). — С. 293–295.
12. Батышев С. Я. Профессиональная педагогика : учеб. для студ., обучающихся по педагогическим специальностям и направлениям / С. Я. Батышев, Г. М. Романцев ; под ред. С. Я. Батышева. — Москва : Ассоциация «Профессиональное образование», 1997. — 512 с.
13. Осипова И. В. Современные условия транспрофессиональной подготовки специалиста на основе системно-деятельностного, кластерного подходов в профессионально-педагогическом вузе / И. В. Осипова, Н. Н. Ильина, Н. И. Ульяшин // Современное педагогическое об
14. Макеева Т. В. Организация профессиональных (демонстрационных) экзаменов в системе высшего педагогического образования / Т. В. Макеева // Проблемы современного педагогического образования. — 2022. — № 76–4. — С. 195–199.
15. Ильина Н. Н. Дидактико-технологическое обеспечение организации практикоориентированного кластера для подготовки студентов профессионально-педагогического вуза / Н. Н. Ильина, О. Н. Шульц // Акмеология профессионального образования : материалы 16-й Межд
16. Ильина Н. Н. Особенности теоретико-методологической подготовки к конкурсу WORLD SKILLS на основе кластерно-модульного подхода / Н. Н. Ильина, Н. И. Ульяшин, О.Н.Шульц// Современное педагогическое образование. — 2021. — №5. — С.44–47.
17. Зимняя И. А. Компетентностный подход. Каково его место в системе современных подходов к проблемам образования? (Теоретико-методологический подход) / И. А. Зимняя // Высшее образование сегодня. — 2006. — № 8. — С. 21–26.
18. Зеер Э. Ф. Навигационные средства как инструменты сопровождения освоения компетенций в условиях реализации индивидуальной образовательной траектории / Э. Ф. Зеер, Е. Ю. Журлова // Образование и наука. — 2017. — Т. 19, № 3. — С. 77–92.
19. Желтова М. Н. Демонстрационный экзамен как вариант проведения квалификационного экзамена / М. Н. Желтова // Развитие творческого, научного, профессионального потенциала современной молодежи в условиях инновационной экономики : материалы Междунар. науч.
20. Есенина Е. Ю. Методология и инструментарий современной оценки профессиональной компетентности педагогических работников системы среднего профессионального образования / Е. Ю. Есенина, А. И. Сатдыков, А. А. Коновалов // Мир психологии. — 2022. — № 4 (11
21. Блинов В. И. Готовность отечественной системы СПО к достижению технологического суверенитета: результаты исследования / В. И. Блинов, Е. Ю. Есенина, И. С. Сергеев // Профессиональное образование и рынок труда. — 2023. — Т. 11, № 2. — С. 6–31. — DOI: 10
22. Беляева А. П. Проблемы методологии и методики дидактических исследований в профтехобразовании / А. П. Беляева. — Москва : Высшая школа, 1978. — 159 с.

Other articles