Published Date: 01.04.2024

Implementation of Interdisciplinary and Transdisciplinary Approaches in Scientific and Educational Centers of a Technical University

Annotation

During their studies, students of technical universities study a large number of disciplines. The maximum expansion of the horizon of the scientific worldview in an environment of interdisciplinary interactions and the intensification of intellectual activity can be achieved through transdisciplinarity. The transdisciplinary approach and systemic transdisciplinary approaches allow us to expand the horizons of the scientific worldview. The use of a transdisciplinary approach provides the opportunity to organize joint educational and research activities between subjects of the educational process. These are interactions between teachers and students, between teachers and leading specialists of construction firms, enterprises and businesses, between the students themselves, between students and representatives of the construction business, entrepreneurs.




Library

1. Междисциплинарность в науках и философии / Российская акад. наук, Ин-т философии ; отв. ред. И. Т. Касавин. — Москва : ИФ РАН, 2010. — 382 с.
2. Устюжанина Е. В. Цифровизация образовательной среды: возможности и угрозы / Е. В. Устюжанина, С. Г. Евсюков // Вестник Российского экономического университета им. Г. В. Плеханова. — 2018. — № 1 (97). — С. 3–12.
3. Таранова Т.Н.Трансдисциплинарный подход в подготовке магистров/ Т.Н.Таранова, Э.М.Ахмедова// Мир науки, культуры, образования. — 2017. — №1(62). — С.155–157.
4. Сенашенко В. С. Междисциплинарность образования как отражение многообразия окружающего мира / В. С. Сенашенко // Университетское управление: практика и анализ. — 2017. — Т. 21, № 1. — С. 88–95.
5. Сенашенко В. С. Междисциплинарность образования как отражение междисциплинарности окружающего мира на любых условиях его организации / В. С. Сенашенко // Управление устойчивым развитием. — 2016. — № 3 (04). — С. 79–85.
6. Новиков Д. А. Введение в теорию управления образовательными системами / Д. А. Новиков. — Москва : Эгвес, 2009. — 156 с.
7. Мокий В. С. Трансдисциплинарность: стереотипы, подходы и направления / В. С. Мокий, Т. А. Лукьянова // Universum: Общественные науки. — 2021. — № 3 (72). — С. 7–19.
8. Мокий М. С. Трансдисциплинарность в высшем образовании: экспертные оценки, проблемы и практические решения / М. С. Мокий, В. С. Мокий // Современные проблемы науки и образования. — 2014. — № 5. — С. 687.
9. Менг Т. В. Педагогические условия построения образовательной среды вуза : дис. ... канд. пед. наук / Т. В. Менг. — Санкт-Петербург, 1999. — 170 с.
10. Бордовский Е. А. Теория и практика организационного-методического обеспечения инновационного развития высшего педагогического образования : дис. … д-ра пед. наук / Е. А. Бордовский. — Санкт-Петербург, 1999. — 365 с.
11. Мателенок А. П. Междисциплинарная интеграция как основа обучения математике студентов технических специальностей / А. П. Мателенок, В. С. Вакульчик // Известия РГПУ им. А. И. Герцена. — 2022. — № 206. — С. 167–183.
12. Лысак И. В. Междисциплинарность и трансдисциплинарность как подходы к исследованию человека / И. В. Лысак // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. — 2014. — № 6 (44): в
13. Крежевских О. В. Трансдисциплинарность как современная стратегия развития высшего педагогического образования России / О. В. Крежевских // Педагогическое образование России. — 2023. — № 5. — С. 8–18.
14. Книгин А. Н. Междисциплинарность: основная проблема / А. Н. Книгин // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. — 2008. — № 3. — С. 14–21.
15. Касавин И. Т. Дискурс-анализ как междисциплинарный метод гуманитарных наук / И. Т. Касавин // Эпистемология & философия науки. — 2006. — Т. Х, № 4. — С. 5–17.
16. Зеер Э. Ф. Психолого-педагогические особенности проектирования образовательной среды вуза: трансдисциплинарный подход / Э. Ф. Зеер, О. В. Крежевских // Новое в психолого-педагогических исследованиях. — 2022. — № 3 (66). — С. 5–19.
17. Зверев И. Д. Взаимная связь учебных предметов / И. Д. Зверев. — Москва : Знание, 1977. — 64 с.
18. Жабаков В. Е. Трансдисциплинарные методы практико-ориентированной подготовки будущих педагогов физической культуры / В. Е. Жабаков, Т. В. Жабакова // Вестник Южно-Уральского государственного гуманитарно-педагогического университета. — 2021. — № 3 (163)

Other articles