Published Date: 01.04.2024

Practice of Multiformat Educational Accompanied Accommodation for Young People with Mental Disabilities with Experience of Orphanhood

Annotation

The article presents a description of the practice of multiformat educational accompanied accommodation for young people with mental disabilities with experience of orphanhood, which has been implemented since 2021 in Moscow. The specifics of the practice are highlighted, and the theoretical justification for the use of multiformat educational accompanied accommodation to solve the problems of socialisation of young people with mental disabilities and normalisation of their lives is given. The characteristic of the content is given, the principles of practice realisation are indicated. The results of evaluation of the effectiveness of this form of work are presented.




Library

1. Кожушко Л. А. Сопровождаемое проживание инвалидов с различными нарушениями функций организма: отечественный и зарубежный опыт / Л. А. Кожушко, И. Г. Кантышева // Физическая и реабилитационная медицина. — 2023. — Т. 5, № 2. — С. 38–45. — DOI: 10.26211/2
2. Werner S. Individuals with Intellectual Disabilities: A Review of the Literature on Decision-Making since the Convention on the Rights of People with Disabilities (CRPD) / S. Werner // Public Health Rev. — 2012. — Vol. 34, No. 2. — DOI: 10.1007/BF0339
3. Stefánsdóttir G. Autonomy and People with Intellectual Disabilities Who Require More Intensive Support / G. Stefánsdóttir, K. Björnsdóttir, Á. Stefánsdóttir // Scandinavian Journal of Disability Research. — 2018. — Vol. 20, No. 1. — P. 162–171. — DOI:
4. Shogren K. A. The role of autonomy, self-realization, and psychological empowerment in predicting early adulthood outcomes for youth with disabilities / K. A. Shogren, L. A. Shaw // Remedial and Special Education. — 2016. — Vol. 37. — P. 55–62. — DOI:
5. Lotan G. Adults with intellectual and developmental disabilities and participation in decision making: ethical considerations for professional-client practice / G. Lotan, C. Ells // Intellectual and developmental disabilities. — 2010. — Vol. 48 (2). —
6. Шестакова Е. В. Модель сопровождаемого проживания с позиции положений Международной классификации функционирования, ограничений жизнедеятельности и здоровья (МКФ) / Е. В. Шестакова, Т. В. Рогачева. — Текст : электронный // Медицинская психология в Рос
7. Обучение и воспитание детей с интеллектуальными нарушениями / под ред. Б. П. Пузанова. — Москва : ВЛАДОС, 2011. — 439 с.
8. Модель сопровождаемого проживания лиц с интеллектуальными нарушениями Ленинградской области : метод. рекомендации [Электронный ресурс] / И. Г. Дрозденко, П. В. Иванов, Ю. С. Миллер, Н. С. Самойлов / под науч. ред. Л. А. Кожушко, О. Н. Владимировой. —
9. Медоуз Д. Х. Азбука системного мышления / Д. Х. Медоуз ; пер. с англ. ; под ред. чл.-корр. РАН Н. П. Тарасовой. — 2-е изд. — Москва : БИНОМ. Лаборатория знаний, 2011. — 343 с.
10. Авакян Т. В. Исследование связи уровня интеллектуального развития с показателями автономии у молодых людей с ментальными нарушениями, обучающихся первичным профессиональным навыкам по инклюзивной программе / Т. В. Авакян, И. С. Константинова // Аутизм
11. КожушкоЛ.А. Оценка системы сопровождаемого проживания инвалидов с нарушением психических функций / Л. А. Кожушко, О. Н. Владимирова // Журнал неврологии ипсихиатрии им.С.С.Корсакова. — 2022. — №122(4). — С.117–121. — DOI :10.17116/ jnevro2022122041117
12. Жизнь с достоинством : практическое пособие по сопровождаемому проживанию / под ред. А. М. Царёва. — Псков ; Москва : Перо, 2017. — 272 с.
13. Гордеева Т. О. Базовые типы мотивации деятельности: потребностная модель [Электронный ресурс] / Т. О. Гордеева // Вестник Московского университета. Серия 14, Психология. — 2014. — № 3. — С. 63–78. — URL: <a href="https://msupsyj.ru/articles/detail.php?a" target="_blank">https://msupsyj.ru/articles/detail.php?a</a> rticle=
14. Горбунова В.В. Сопровождаемое проживание инвалидов с ментальными нарушениями [Электронный ресурс] / В. В. Горбунова, И. В. Берко // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. — 2020. — № 2–1. — URL: <a href="https://cyberleninka.ru/" target="_blank">https://cyberleninka.ru/</a> article/n/soprov
15. Выготский Л. С. Собрание сочинений : в 6 т. Т. 5. Основы дефектологии / Л. С. Выготский ; под ред. Т. А. Власовой. — Москва : Педагогика, 1983. — 368 с.
16. Выготский Л. С. Собрание сочинений : в 6 т. Т. 4. Детская психология / Л. С. Выготский ; под ред. Д. Б. Эльконина. — Москва : Педагогика, 1984. — 432 с.
17. Араканцева Т. А. Возможности равного обучения в работе с молодыми людьми с выраженными интеллектуальными нарушениями / Т. А. Араканцева, О. В. Заводилкина // Социальное партнерство: педагогическая поддержка субъектов образования : материалы VIII Междун

Other articles