Published Date: 01.01.2024

The Educational Space of the University as a Basis for the Development of the Student’s Personality

Annotation

The article considers the educational space of the university as a basis for the development of the student’s personality. Methodological approaches to the definition of the essence of the concept of “educational space” are presented. The analysis of the terms “educational space” and “educational environment” is carried out. The levels that the educational space includes are considered; the factors on which the effectiveness of the space depends, as well as the principles on which it is necessary to rely when designing the educational space of the university. As an example, the educational space of Kaluga State University named after K. E. Tsiolkovsky is considered as a set of educational environments of different orientation (educational, scientific, cultural and creative, information and digital, professional, etc.), focused on various youth activities that form the pedagogical design of a modern university. The degree of satisfaction of students with the conditions created within the framework of a specific university environment was revealed, based on data obtained from a survey of students conducted by the Center for Licensing, Accreditation and Quality of Education of K. E. Tsiolkovsky KSU.




Library

1. 10. Новиков Д. В. Студенческое самоуправление как фактор развития лидерских качеств студентов / Д. В. Новиков, Н. А. Исаева // Вестник Калужского университета. Серия 1, Психологические науки. Педагогические науки. — 2020. — Т. 3, № 2 (7). — С. 67–73.
2. Novikov D. V. Studencheskoe samoupravlenie kak faktor razvitiya liderskikh kachestv studentov / D. V. Novikov, N. A. Isaeva // Vestnik Kaluzhskogo universiteta. Seriya 1, Psikhologicheskie nauki. Pedagogicheskie nauki. — 2020. — T. 3, № 2 (7). — S. 67–73.
3. 11. Ожегов С. И. Толковый словарь русского языка: 100 000 слов, терминов и выражений / С. И. Ожегов / под общ. ред. Л. И. Скворцова. — 28-е изд., перераб. — Москва : Мир и образование : ОНИКС, 2012. — 1375 с.
4. Ozhegov S. I. Tolkovyi slovar’ russkogo yazyka: 100 000 slov, terminov i vyrazhenii / S. I. Ozhegov / pod obshch. red. L. I. Skvortsova. — 28-e izd., pererab. — Moskva : Mir i obrazovanie : ONIKS, 2012. — 1375 s.
5. 12. Пономарев Р. Е. Образовательное пространство : монография / Р. Е. Пономарев. — Москва : МАКС Пресс, 2014. — 100 с.
6. Ponomarev R. E. Obrazovatel’noe prostranstvo : monografiya / R. E. Ponomarev. — Moskva : MAKS Press, 2014. — 100 s.
7. 13. Тарасов С. В. Образовательная среда: понятие, структура, типология / С. В. Тарасов // Вестник ЛГУ им. А. С. Пушкина. — 2011. — № 3. — С. 133–138.
8. Tarasov S. V. Obrazovatel’naya sreda: ponyatie, struktura, tipologiya / S. V.Tarasov // Vestnik LGU im. A. S. Pushkina. — 2011. — № 3. — S. 133–138.
9. 14. Федеральный закон от 29.12.2012 № 273-ФЗ (ред. от 25.12.2023) «Об образовании в Российской Федерации» [Электронный ресурс]. — URL: <a href="https://www.consultant." target="_blank">https://www.consultant.</a> ru/document/cons_doc_LAW_140174 (дата обращения: 20.03.2024).
10. Federal’nyi zakon ot 29.12.2012 № 273-FZ (red. ot 25.12.2023) «Ob obrazovanii v Rossiiskoi Federatsii» [Elektronnyi resurs]. — URL: <a href="https://www.consultant.ru/document/" target="_blank">https://www.consultant.ru/document/</a> cons_doc_LAW_140174 (data obrashcheniya: 20.03.2024).
11. 15. Фрумин И. Д. Образовательное пространство как пространство развития («школа взросления») / И. Д. Фрумин, Б. Д. Эльконин // Вопросы психологии. — 1993. — № 1. — С. 24–32.
12. Frumin I. D. Obrazovatel’noe prostranstvo kak prostranstvo razvitiya («shkola vzrosleniya») / I. D. Frumin, B. D. El’konin // Voprosy psikhologii. — 1993. — №1. — S. 24–32.
13. 16. Чернова О. В. Проектирование образовательной среды : учеб. пособие / О. В. Чернова, И. Г. Шендрик. — Екатеринбург : Изд-во ГОУ ВПО «Рос. гос. проф.-пед. ун-т», 2006. — 93 с.
14. Chernova O.V.Proektirovanie obrazovatel’noi sredy: ucheb. posobie / O.V.Chernova, I. G. Shendrik. — Ekaterinburg : Izd-vo GOU VPO «Ros. gos. prof.-ped. un-t», 2006. — 93 s.
15. 17. Шинтяпина Ю. С. Сравнительный анализ понятий «образовательная среда» и «образовательное пространство» / Ю. С. Шинтяпина // Страховские Чтения : сб. науч. трудов. — Саратов : Саратовский университет, 2020. — № 28. — С. 388–394.
16. Shintyapina Yu. S. Sravnitel’nyi analiz ponyatii «obrazovatel’naya sreda» i «obrazovatel’noe prostranstvo» / Yu. S. Shintyapina // Strakhovskie Сhteniya: sb. nauch. trudov. — Saratov : Saratovskij universitet, 2020. — № 28. — S. 388–394.
17. 18. Ясвин В. А. Образовательная среда: от моделирования к проектированию / В. А. Ясвин. — Москва : Смысл, 2001. — 365 с.
18. Yasvin V. A. Obrazovatel’naya sreda: ot modelirovaniya k proektirovaniyu / V. A. Yasvin. — Moskva : Smysl, 2001. — 365 s.
19. 1. Арчакова Р. А. Методология построения образовательной среды университета: анализ современных подходов организации обучения / Р. А. Арчакова, Р. А. Арчаков // Russian Journal of Education and Psychology. — 2016. — № 3–2 (59). — С. 27–34.
20. Archakova R. A. Metodologiya postroeniya obrazovatel’noi sredy universiteta: analiz sovremennykh podkhodov organizatsii obucheniya / R. A. Archakova, R. A. Archakov // Russian Journal of Education and Psychology. — 2016. — № 3–2 (59). — S. 27–34.
21. 2. Баева И.А.Психологическая характеристика образовательной среды: диагностика и оценка / И. А. Баева // Известия РГПУ им. А. И. Герцена. — 2002. — № 3. — С. 16–25.
22. Baeva I. A. Psikhologicheskaya kharakteristika obrazovatel’noi sredy: diagnostika i otsenka / I. A. Baeva // Izvestiya RGPU im. A. I. Gertsena. — 2002. — № 3. — S. 16–25.
23. 3. Григорьева М. В. Понятие «образовательная среда» и модели образовательных сред в современной отечественной педагогической психологии / М. В. Григорьева // Ученые записки Педагогического института СГУ им. Н. Г. Чернышевского. Серия: Психология. Педагоги
24. Grigor’eva M. V. Ponyatie «obrazovatel’naya sreda» i modeli obrazovatel’nykh sred v sovremennoi otechestvennoi pedagogicheskoi psikhologii / M. V. Grigor’eva // Uchenye zapiski Pedagogicheskogo instituta SGU im. N. G. Chernyshevskogo. Seriya: Psikhologiya
25. 4. Иванова С. В. Междисциплинарность и системный подход как методологические основы исследования образовательного пространства / С. В. Иванова // Отечественная и зарубежная педагогика. — 2022. — № 6. — С. 7–18.
26. Ivanova S. V. Mezhdistsiplinarnost’ i sistemnyi podkhod kak metodologicheskie osnovy issledovaniya obrazovatel’nogo prostranstva / S. V. Ivanova // Otechestvennaya i zarubezhnaya pedagogika. — 2022. — № 6. — S. 7–18.
27. 5. Иванова С. В. Образовательное пространство в научных исследованиях и правовых документах: понятия, практика применения, сложности и риски / С. В. Иванова // Ценности и смыслы. — 2014. — № 5 (33). — С. 5–17.
28. Ivanova S.V. Obrazovatel’noe prostranstvo v nauchnykh issledovaniyakh i pravovykh dokumentakh: ponyatiya, praktika primeneniya, slozhnosti i riski / S. V. Ivanova // Tsennosti i smysly. — 2014. — № 5 (33). — S. 5–17.
29. 6. Исаева Н. А. Стратегии решения методических проблем в высшем филологическом образовании (На основе идей проф. А. Д. Дейкиной) / Н. А. Исаева // Русский язык в школе. — 2019. — Т. 80, № 1. — С. 95–100.
30. Isaeva N. A. Strategii resheniya metodicheskikh problem v vysshem filologicheskom obrazovanii (Na osnove idei prof. A. D. Deikinoi) / N. A. Isaeva // Russkii yazyk v shkole. — 2019. — T. 80, № 1. — S. 95–100.
31. 7. Кривых С. В. Пространственно-средовые возможности в организации образования/ С.В.Кривых// Академия профессионального образования. — 2018. — №9. — С.3–14.
32. Krivykh S. V. Prostranstvenno-sredovye vozmozhnosti v organizatsii obrazovaniya / S. V. Krivykh // Akademiya professional’nogo obrazovaniya. — 2018. — № 9. — S. 3–14.
33. 8. Маланов И. А. Понятие «образовательное пространство» как педагогическая категория / И. А. Маланов // Вестник БГУ. Образование. Личность. Общество. — 2012. — № 1. — С. 23–29.
34. Malanov I. A. Ponyatie «obrazovatel’noe prostranstvo» kak pedagogicheskaya kategoriya / I. A. Malanov // Vestnik BGU. Obrazovanie. Lichnost’. Obshchestvo. — 2012. — № 1. — S. 23–29.
35. 9. Маричев И. В. Сущность понятия «образовательное пространство» / И. В. Маричев, Э. Г. Малиночка // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 3, Педагогика и психология. — 2008. — № 5. — С. 11–16.
36. Marichev I. V. Sushchnost’ ponyatiya «obrazovatel’noe prostranstvo» / I. V.Marichev, E. G. Malinochka // Vestnik Adygeiskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya 3, Pedagogika i psikhologiya. — 2008. — № 5. — S. 11–16.

Other articles