Published Date: 01.01.2024

The Design of Multidisciplinary Integration of Knowledge on the Problem of Socialisation

Annotation

In social and humanitarian studies socialisation is studied as a complex and holistic phenomenon conditioned by social, philosophical, as well as psychological and pedagogical problem components. In modern Russian society, socialization as a process is a social problem, which is caused by a number of dynamically changing social conditions and circumstances that contribute to the emergence of transformational processes of society as a whole. Expanding the subject field of social and humanitarian knowledge, the materials presented in the article can serve as a stimulus to further scientific understanding of the problems of human socialization, as well as be used in professional training and professional socialization of future specialists of the social sphere.




Library

1. Sartr Zh.-P. Ekzistentsializm — eto gumanizm: Sumerki bogov / Zh.-P. Sartr. — Moskva, 1989.
2. 13. Сартр Ж.-П. Экзистенциализм — это гуманизм: Сумерки богов / Ж.-П. Сартр. — Москва, 1989.
3. Parsons T. Sistema koordinat deistviya i obshchaya teoriya sistem deistviya: kul’tura, lichnost’ i mesto sotsial’nykh sistem. Funktsional’naya teoriya izmeneniya // Amerikanskaya sotsiologicheskaya mysl’: Teksty / T. Parsons ; pod red. V. I. Dobren’kova.
4. 12. Парсонс Т. Система координат действия и общая теория систем действия: культура, личность и место социальных систем. Функциональная теория изменения // Американская социологическая мысль: Тексты / Т. Парсонс ; под ред. В. И. Добренькова. — Москва : Изд
5. Natorp P. Sotsial’naya pedagogika. Teoriya vospitaniya voli na osnove obshchnosti / P. Natorp ; per. A. A. Grombakha s 3-go dop. nem. izd. — Sankt-Peterburg, 1911. — 360 s.
6. 11. Наторп П. Социальная педагогика. Теория воспитания воли на основе общности / П. Наторп ; пер. А. А. Громбаха с 3-го доп. нем. изд. — Санкт-Петербург, 1911. — 360 с.
7. Mei R. Otkrytie Bytiya / R. Mei. — Moskva : Institut obshchegumanitarnykh issledovanii, 2004. — 224 s.
8. 10. Мэй Р. Открытие Бытия / Р. Мэй. — Москва : Институт общегуманитарных исследований, 2004. — 224 с.
9. Mudrik A. V. Sotsializatsiya: novatsii poslednikh desyatiletii / A. V. Mudrik // Sibirskii pedagogicheskii zhurnal. — 2023. — № 3. — S. 6–15. — DOI: 10.15293/1813– 4718.2303.01. — EDN: DFCLYN
10. 9. Мудрик А. В. Социализация: новации последних десятилетий / А. В. Мудрик // Сибирский педагогический журнал. — 2023. — № 3. — С. 6–15. — DOI: 10.15293/1813– 4718.2303.01. — EDN: DFCLYN
11. Mudrik A. V. Sotsial’no-pedagogicheskaya viktimologiya / A. V. Mudrik, M. G. Yakovleva ; Moskovskii pedagogicheskii gosudarstvennyi universitet. — Moskva : Moskovskii pedagogicheskii gosudarstvennyi universitet, 2021. — 396 s. — ISBN 978-5-42631012-4. — E
12. 8. Мудрик А. В. Социально-педагогическая виктимология / А. В. Мудрик, М. Г. Яковлева ; Московский педагогический государственный университет. — Москва : Московский педагогический государственный университет, 2021. — 396 с. — ISBN 9785-4263-1012-4. — EDN:
13. Merton R. K. Sotsial’naya struktura i anomiya / R. K. Merton // Sotsiologicheskie issledovaniya. — 1992. — № 2. — S. 118–124.
14. 7. Мертон Р. К. Социальная структура и аномия / Р. К. Мертон // Социологические исследования. — 1992. — № 2. — С. 118–124.
15. Ilakavichus M. R. Pedagogicheskoe soprovozhdenie sotsializatsii vospitannikov suvorovskikh voennykh uchilishch MVD Rossii na nachal’nom etape obucheniya na osnove gumanitarno-antropologicheskogo podkhoda / M. R. Ilakavichus, E. Yu. Ivanov // Vestnik Ufims
16. 6. Илакавичус М. Р. Педагогическое сопровождение социализации воспитанников суворовских военных училищ МВД России на начальном этапе обучения на основе гуманитарно-антропологического подхода / М. Р. Илакавичус, Е. Ю. Иванов // Вестник Уфимского юридическо
17. Dyurkgeim E. O razdelenii obshchestvennogo truda / E. Dyurkgeim. — Moskva : Kanon, 1996.
18. 5. Дюркгейм Э. О разделении общественного труда / Э. Дюркгейм. — Москва : Канон, 1996.
19. Gegel’ G. V. Entsiklopediya filosofskikh nauk / G. V. Gegel’. — Riga : Zvaigzne, 1981. — 118 s.
20. 4. Гегель Г. В. Энциклопедия философских наук / Г. В. Гегель. — Рига : Звайгзне, 1981. — 118 с.
21. Vospitanie kak protsess effektivnogo funktsionirovaniya metasistemy «lichnost’ — gruppa — obshchestvo» / E. A. Levanova, A. V. Mudrik, S. B. Seryakova [i dr.] // Vestnik Vyatskogo gosudarstvennogo universiteta. — 2020. — № 3 (137). — S. 65–75.
22. 3. Воспитание как процесс эффективного функционирования метасистемы «личность — группа — общество» / Е. А. Леванова, А. В. Мудрик, С. Б. Серякова [и др.] // Вестник Вятского государственного университета. — 2020. — № 3 (137). — С. 65–75.
23. Berdyaev N. A. Filosofiya svobody. Smysl tvorchestva / N. A. Berdyaev. — Moskva : Pravda, 1989. — 607 s.
24. 2. Бердяев Н. А. Философия свободы. Смысл творчества / Н. А. Бердяев. — Москва : Правда, 1989. — 607 с.
25. Belov V.N.Problema konstruktivnoi i destruktivnoi sotsializatsii v kommunikativnom podkhode Yu. Khabermasa / V. N. Belov // Izvestiya Penzenskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. V. G. Belinskogo. — 2011. — № 23. — S. 15–17. — EDN: ONHIV
26. 1. Белов В. Н. Проблема конструктивной и деструктивной социализации в коммуникативном подходе Ю. Хабермаса / В. Н. Белов // Известия Пензенского государственного педагогического университета им. В. Г. Белинского. — 2011. — № 23. — С. 15–17. — EDN: ONHIVV

Other articles