Published Date: 01.01.2024

Relationship Between Development of Critical Thinking of Students and use of Effective Questions in Modern Practice of Education and Upbringing

Annotation

Questions have long been used by teachers and tutors as an instructional tool to assess students’ knowledge, improve understanding, and stimulate critical thinking. Well-thought questions lead to new ideas, spark discussion, and promote comprehensive learning about a subject. Poorly designed questions can lower performance, create confusion, intimidate students, and limit creative thinking. Teachers tend to ask lower-order convergent questions, which are based on students’ actual recall of prior knowledge, but do not ask higher-order divergent questions, which promote deep thinking and require students to analyze and evaluate concepts. The article summarizes the taxonomy (that is, the teaching of the principles and practice of classifying and systematizing complex, hierarchically related entities) of questions, suggests strategies for formulating effective questions, and explores practical considerations for increasing student engagement and developing critical thinking. Similar concepts can be applied in the classroom and in experiential learning environments. Relationship between development of critical thinking skills and targeted application of effective questioning methods in educational organizations is examined. Having carefully studied various forms of training and their obvious impact on students’ ability to think critically, we have summarized the experience of composing questions that play a significant role in the development of analytical and evaluative cognitive abilities. The study delves into the complex elements of question formulation, including factors such as complexity, relevance, and relevance to a particular situation.




Library

1. 10. Николл Х. М. Анкетирование: инструмент из набора медсестер-инструкторов / Х. М. Николл // Медсестра. Образовательная практика. — 2007. — № 7. — С. 285–292.
2. Nikoll Kh. M. Anketirovanie: instrument iz nabora medsester-instruktorov / Kh. M. Nikoll // Medsestra. Obrazovatel’naya praktika. — 2007. — № 7. — S. 285–292.
3. 11. Нил М. А. Вовлечение учащихся с помощью эффективных вопросов / М. А. Нил // Образование Канады. — 2012. — № 52. — С. 16–28.
4. Nil M. A. Vovlechenie uchashchikhsya s pomoshch’yu effektivnykh voprosov / M. A. Nil // Obrazovanie Kanady. — 2012. — № 52. — S. 16–28.
5. 12. Развитие критического мышления учащихся: способность педагогов использовать навыки постановки вопросов в программах бакалавриата по сестринскому делу в Пакистане / Т. Саид, С. Хан, А. Ахмеди [и др.] // J Pak MedAssoc. — 2012. — № 63. — С. 200–203.
6. Razvitie kriticheskogo myshleniya uchashchikhsya: sposobnost’ pedagogov ispol’- zovat’ navyki postanovki voprosov v programmakh bakalavriata po sestrinskomu delu v Pakistane / T. Said, S. Khan, A. Akhmedi [i dr.] // J Pak MedAssoc. — 2012. — № 63. — S. 20
7. 13. Роу М. Б. Время ожидания: замедление может быть способом ускорения! / М. Б. Роу // Преподавать образование. — 1986. — № 37. — С. 43–50.
8. Rou M. B. Vremya ozhidaniya: zamedlenie mozhet byt’ sposobom uskoreniya! / M. B. Rou // Prepodavat’ obrazovanie. — 1986. — № 37. — S. 43–50.
9. 14. Уилсон Н. С. Вопросы как мышление: метакогнитивная структура для улучшения понимания описательного текста / Н. С. Уилсон, Л. Сметана // Грамотность. — 2011. — № 45. — С. 84–90.
10. Uilson N. S. Voprosy kak myshlenie: metakognitivnaya struktura dlya uluchsheniya ponimaniya opisatel’nogo teksta / N. S. Uilson, L. Smetana // Gramotnost’. — 2011. — № 45. — S. 84–90.
11. 15. Чардиелло А. В. Ты сегодня задал хороший вопрос? Альтернативные когнитивные и метакогнитивные стратегии / А. В. Чардиелло // J Adolesc Adult Lit. — 1998. — № 42. — С. 210–219.
12. Chardiello A. V. Ty segodnya zadal khoroshii vopros? Al’ternativnye kognitivnye i metakognitivnye strategii/ A.V.Chardiello// J Adolesc Adult Lit. — 1998. — №42. — S.210–219.
13. 16. Эртмер П. А. Взаимодействие учащегося с контентом в онлайн-курсах: роль подсказок в содействии взаимодействию более высокого уровня с содержанием курса / П. А. Эртмер, А. Садаф, Д. Дж. Эртмер // Вычислительное высшее образование. — 2011. — № 23. — С.
14. Ertmer P. A. Vzaimodeistvie uchashchegosya s kontentom v onlainkursakh: rol’ podskazok v sodeistvii vzaimodeistviyu bolee vysokogo urovnya s soderzhaniem kursa / P. A. Ertmer, A. Sadaf, D. Dzh. Ertmer // Vychislitel’noe vysshee obrazovanie. — 2011. — № 23
15. 17. Ян Ю. С. Использование сократовских вопросов для развития навыков критического мышления посредством асинхронных дискуссионных форумов в среде дистанционного обучения / Ю. С. Ян, Т. Дж. Ньюби, Р. Л. Билл // Дистанционное образование. — 2005. — № 19. —
16. Yan Yu. S. Ispol’zovanie sokratovskikh voprosov dlya razvitiya navykov kriticheskogo myshleniya posredstvom asinkhronnykh diskussionnykh forumov v srede distantsionnogo obucheniya / Yu. S. Yan, T. Dzh. N’yubi, R. L. Bill // Distantsionnoe obrazovanie. — 2
17. 1. Андерсон Л. В. Таксономия обучения, преподавания и оценки: пересмотр таксономии образовательных целей Блума / Л. В. Андерсон, Д. Р. Кратволь, П. В. Айразиан. — Бостон : PearsonAllyn&Bacon, 2001. — 257 с.
18. Anderson L. V. Taksonomiya obucheniya, prepodavaniya i otsenki: peresmotr taksonomii obrazovatel’nykh tselei Bluma / L. V. Anderson, D. R. Kratvol’, P. V. Airazian. — Boston : PearsonAllyn&Bacon, 2001. — 257 s.
19. 2. Богосян П. Сократическая педагогика: недоумение, унижение, стыд и разбитое яйцо / П. Богосян // Обучать теории философии. — 2012. — № 44. — С. 710–720.
20. Bogosyan P. Sokraticheskaya pedagogika: nedoumenie, unizhenie, styd i razbitoe yaitso / P. Bogosyan // Obuchat’ teorii filosofii. — 2012. — № 44. — S. 710–720.
21. 3. Боукер М. Х. Учить детей задавать вопросы, а не отвечать на них / М. Х. Боукер // Мысль и действие. — 2010. — № 26. — С. 127–134.
22. Bouker M. Kh. Uchit’ detei zadavat’ voprosy, a ne otvechat’ na nikh / M. Kh. Bouker // Mysl’ i deistvie. — 2010. — № 26. — S. 127–134.
23. 4. Блум Б. С. Таксономия образовательных целей: Классификация образовательных целей: Справочник 1: Когнитивная область / Б. С. Блум. — Нью-Йорк : Дэвид Маккей Ко Инк, 1956. — 168 с.
24. Blum B. S. Taksonomiya obrazovatel’nykh tselei: Klassifikatsiya obrazovatel’nykh tselei: Spravochnik 1: Kognitivnaya oblast’ / B. S. Blum. — N’yu-Iork : Devid Makkei Ko Ink, 1956. — 168 s.
25. 5. Бранкати Ф. Искусство сутенерства / Ф. Бранкати // Джама. — 1989. — № 262. — С. 89–90.
26. Brankati F.Iskusstvo sutenerstva/ F.Brankati// Dzhama. — 1989. — №262. — S.89–90.
27. 6. Вилен В. В. Навыки постановки вопросов для учителей / В. В. Вилен. — Вашингтон, 1991. — 126 с.
28. Vilen V. V. Navyki postanovki voprosov dlya uchitelei / V. V. Vilen. — Vashington, 1991. — 126 s.
29. 7. Использование стратегий опроса клиническими учителями // С. Селлаппа, Т. Хасси, А. М. Блэкмор, А. Мак-Мюррей // Ад Нурс. — 1998. — № 28. — С. 142–148.
30. Ispol’zovanie strategii oprosa klinicheskimi uchitelyami // S. Sellappa, T. Khassi, A. M. Blekmor, A. Mak-Myurrei // Ad Nurs. — 1998. — № 28. — S. 142–148.
31. 8. Кристенбери Л. Опрос: путь к критическому мышлению / Л. Кристенбери, П. П. Келли. — Иллинойс : Национальный совет учителей английского языка, 1983.
32. Kristenberi L. Opros: put’ k kriticheskomu myshleniyu / L. Kristenberi, P. P. Kelli. — Illinois : Natsional’nyi sovet uchitelei angliiskogo yazyka, 1983.
33. 9. Кузина Н. А. Управленческий консталтинг : учеб. пособие / Н. А. Кузина. — Омск : Изд-во ОмГТУ, 2014. — 164 с.
34. Kuzina N. A. Upravlencheskii konstalting : ucheb. posobie / N. A. Kuzina. — Omsk : Izd-vo OmGTU, 2014. — 164 s.

Other articles