Published Date: 01.01.2024

Problems and Risks of Pedagogical Support for Teachers of the Future in the Field of Science Popularization

Annotation

The article presents the problem of pedagogical support for a future teacher in educational activities, and notes the features of the process of pedagogical support in the field of popularization of science. The authors reveal the essence of the concepts of “pedagogical support”, “individual educational routes”, show a set of specific tasks that reflect the specifics of the content of pedagogical support, and consider the problems and risks of pedagogical support for a future teacher in the field of popularization of science.




The article was prepared within the framework of the «Pedagogical support of a teacher of the future in the field of science popularization» project (additional agreement No. 073-03-2023-017/6 issued 09.11.2023 to the agreement No. № 073-03-2023-017 issued 26.01.2023), carried out at the expense of the Ministry of Education of the Russian Federation within the framework of the state task. 

Library

1. Eksperty VShE vyyasnili, pochemu chast’ molodezhi ne vovlechena v sotsial’nye lifty [Elektronnyi resurs]. — URL: <a href="https://strategyjournal.ru/partners-news/eksperty-vshevyyasnili-pochemu-chast-molodezhi-ne-vovlechena-v-sotsialnye-lifty" target="_blank">https://strategyjournal.ru/partners-news/eksperty-vshevyyasnili-pochemu-chast-molodezhi-ne-vovlechena-v-sotsialnye-lifty</a> (data obrashcheniya:
2. 12. Эксперты ВШЭ выяснили, почему часть молодежи не вовлечена в социальные лифты [Электронный ресурс]. — URL: <a href="https://strategyjournal.ru/partners-news/" target="_blank">https://strategyjournal.ru/partners-news/</a> eksperty-vshe-vyyasnili-pochemu-chast-molodezhi-ne-vovlechena-v-sotsialnye-lifty (дата обращения: 27.11
3. Chumakova Ya. V. Modernizatsiya rossiiskogo obrazovaniya: trendy i perspektivy / Ya. V. Chumakova, A. T. Gigolaeva, A. A. Vegera. — Tekst : neposredstvennyi // Molodoi uchenyi. — 2023. — №28 (475). — S.150–153. — URL: <a href="https://moluch.ru/archive/475/104830" target="_blank">https://moluch.ru/archive/475/104830</a>
4. 11. Чумакова Я. В. Модернизация российского образования: тренды и перспективы / Я. В. Чумакова, А. Т. Гиголаева, А. А. Вегера. — Текст : непосредственный // Молодой ученый. — 2023. — № 28 (475). — С. 150–153. — URL: <a href="https://moluch.ru/" target="_blank">https://moluch.ru/</a> archive/475/104830 (
5. Sapogova E.E.Sub'ektivnaya ontologiya i zhiznennyi mir lichnosti / E.E.Sapogova // Kul’turno-istoricheskaya psikhologiya. — 2019. — T. 15, № 1. — S. 35–45.
6. 10. Сапогова Е. Е. Субъективная онтология и жизненный мир личности / Е. Е. Сапогова // Культурно-историческая психология. — 2019. — Т. 15, № 1. — С. 35–45.
7. Saksonov S. V. Moda na nauku, ili o neobkhodimosti populyarizatsii nauki / S. V. Saksonov // Samarskaya Luka: problemy regional’noi i global’noi ekologii. — 2021. — T. 30, № 1. — S. 21–24.
8. 9. Саксонов С. В. Мода на науку, или о необходимости популяризации науки / С. В. Саксонов // Самарская Лука: проблемы региональной и глобальной экологии. — 2021. — Т. 30, № 1. — С. 21–24.
9. Rostovskaya T. K. Tsennostnye orientiry sovremennoi molodezhi: osobennosti i tendentsii : monografiya / T. K. Rostovskaya, T. B. Kaliev. — Moskva : RUSAINS, 2019. — 228 s.
10. 8. Ростовская Т. К. Ценностные ориентиры современной молодежи: особенности и тенденции : монография / Т. К. Ростовская, Т. Б. Калиев. — Москва : РУСАЙНС, 2019. — 228 с.
11. Rossiya — strana vozmozhnostei. Na III Kongresse molodykh uchenykh obsudili kar’ernye perspektivy molodykh uchenykh. — Tekst: elektronnyi. — URL: <a href="https://rsv.ru/" target="_blank">https://rsv.ru/</a> news/4/6248 (data obrashcheniya: 01.12.2023).
12. 7. Россия — страна возможностей. На III Конгрессе молодых ученых обсудили карьерные перспективы молодых ученых. — Текст: электронный. — URL: <a href="https://rsv.ru/" target="_blank">https://rsv.ru/</a> news/4/6248 (дата обращения: 01.12.2023).
13. Mazeina Yu. V. Pedagogicheskoe soprovozhdenie: ponyatie, sushchnost’, kharakteristika [Elektronnyi resurs] / Yu. V. Mazeina. — URL: <a href="http://shgpi.edu.ru/files/" target="_blank">http://shgpi.edu.ru/files/</a> nauka/vestnik/2014/2014-3-6.pdf (data obrashcheniya: 15.11.2023).
14. 6. Мазеина Ю. В. Педагогическое сопровождение: понятие, сущность, характеристика [Электронный ресурс] / Ю. В. Мазеина. — URL: <a href="http://shgpi.edu.ru/files/nauka/" target="_blank">http://shgpi.edu.ru/files/nauka/</a> vestnik/2014/2014-3-6.pdf (дата обращения: 15.11.2023).
15. Zhilina L. A. Sotsial’no-pedagogicheskoe soprovozhdenie studentov-sirot v period adaptatsii v obrazovatel’noi srede vuza : avtoref. dis. … kand. ped. nauk / L. A. Zhilina. — Omsk, 2008. — 27 s.
16. 5. Жилина Л. А. Социально-педагогическое сопровождение студентов-сирот в период адаптации в образовательной среде вуза : автореф. дис. … канд. пед. наук / Л. А. Жилина. — Омск, 2008. — 27 с.
17. Grevtsova E. V. Pedagogicheskoe soprovozhdenie studentov v uchebnoi deyatel’nosti: faktory uspeshnosti / E. V. Grevtsova // Sb. trudov II Vseros. nauch.-prakt. konf. s mezhdunar. uchastiem (Evpatoriya, 6–17 dekabrya 2019 g.). — Simferopol’ : Izdatel’stvo
18. 4. Гревцова Е. В. Педагогическое сопровождение студентов в учебной деятельности: факторы успешности / Е. В. Гревцова // Сб. трудов II Всерос. науч.-практ. конф. с междунар. участием (Евпатория, 6–17 декабря 2019 г.). — Симферополь : Издательство Типографи
19. Voskrekasenko O. A. Pedagogicheskoe soprovozhdenie v kategorial’nom apparate nauki / O. A. Voskrekasenko // Sb. statei VI Vseros. nauch.-prakt. konf. (Penza, 29 oktyabrya 2021 g.). — Penza : Penzenskii gosudarstvennyi universitet, 2020. — S. 63–66.
20. 3. Воскрекасенко О. А. Педагогическое сопровождение в категориальном аппарате науки / О. А. Воскрекасенко // Сб. статей VI Всерос. науч.-практ. конф. (Пенза, 29 октября 2021 г.). — Пенза : Пензенский государственный университет, 2020. — С. 63–66.
21. Burlutskaya E. V. Vozmozhnosti pedagogicheskogo vuza v dele populyarizatsii nauki (na primere Orenburgskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta, 2021– 2023 gg.) / E. V. Burlutskaya, K. A. Abdrakhmanov // Dal’nevostochnyi pedagogicheskii kongres
22. 2. Бурлуцкая Е. В. Возможности педагогического вуза в деле популяризации науки (на примере Оренбургского государственного педагогического университета, 2021– 2023 гг.) / Е. В. Бурлуцкая, К. А. Абдрахманов // Дальневосточный педагогический конгресс, посвящ
23. Aleksandrova E. A. Formaty pedagogicheskogo soprovozhdeniya v tsifrovoi obrazovatel’noi srede / E. A. Aleksandrova // Sibirskii pedagogicheskii zhurnal. — 2022. — № 2. — S. 30–43.
24. 1. Александрова Е. А. Форматы педагогического сопровождения в цифровой образовательной среде / Е. А. Александрова // Сибирский педагогический журнал. — 2022. — № 2. — С. 30–43.

Other articles