Published Date: 01.04.2024

On the Issue of the Use of Digital Educational Resources for Individualization of Education in Secondary Vocational Education

Annotation

At the moment, society needs qualified workers who can simultaneously operate with fundamental knowledge and have practical skills sufficient to find an effective solution in complex and unforeseen cases. Vocational education and institutions involved in personnel retraining have a goal to ensure a sufficient level of knowledge for students to adapt to the conditions of the modern labor market; to focus on the requirements of leading organizations and enterprises; to ensure the competitiveness of certified specialists in employment. Based on this, the objective is set to improve the educational structure and methods of training future specialists in secondary vocational education institutions; introduction of the latest developments in this field into the educational process, which is more necessary when training specialists employed in high-tech industries.




Library

1. 16. Pegalajar, M. C. Information and communication technologies and inclusive teaching : Perceptions and attitudes of future early childhood and primary education teachers / M. C. Pegalajar // Problems of Education in the 21st Century. — 2018. — Vol. 76,
2. 15. Orlova, L. Modern management tools: benchmarking and leasing / L. Orlova, Y. Afonin // Oxford Journal of Scientific Research. — 2015. — Vol. 1, № 9. — Р. 292–300.
3. 14. Morais, C. The use of digital educational resources in the support to learning in higher education / C. Morais, L. Miranda, P. Alves // ICST Transactions on e-Education and e-Learning. — 2015. — Vol. 2, № 5. — URL:https://www.researchgate.net/publicat
4. 13. Mhouti, A. E. An Evaluation Model of Digital Educational Resources / A. E. Mhouti, M. Erred, N. Azeddine // International Journal of Emerging Technologies in Learning. — 2013. — Vol. 8, № 2. — P. 29–35. — URL: <a href="https://www.researchgate.net/" target="_blank">https://www.researchgate.net/</a> publication
5. 12. Informatization of technical vocational schools : Theoretical foundations and practical approaches / A. Lytvyn, L. Rudenko, Yu. Pelekh, V. Lytvyn // Education and Information Technologies. — 2020. — Vol. 25, № 14. — P. 583–609. — URL: <a href="https://link.spr" target="_blank">https://link.spr</a>
6. Xodanovich, A. I. Informatizaciya obrazovaniya kak nauchno-metodicheskaya problema / A. I. Xodanovich // Izvestiya Rossijskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. A. I. Gercena. — 2003. — № 6. — S. 259‒268.
7. 11. Ходанович, А. И. Информатизация образования как научно-методическая проблема / А. И. Ходанович // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. — 2003. — № 6. — С. 259‒268.
8. Timoxin, A. Yu. Informatizaciya obrazovaniya kak sredstvo povy`sheniya e`ffektivnosti obrazovatel`nogo processa / A. Yu. Timoxin, A. B. Isaeva // Mir nauki. Pedagogika i psixologiya. — 2022. — T. 10, № 3. — URL: <a href="https://mir-nauki.com/PDF/22PDMN322.pdf" target="_blank">https://mir-nauki.com/PDF/22PDMN322.pdf</a> (da
9. 10. Тимохин, А. Ю. Информатизация образования как средство повышения эффективности образовательного процесса / А. Ю. Тимохин, А. Б. Исаева // Мир науки. Педагогика и психология. — 2022. — Т. 10, № 3. — URL: <a href="https://mir-nauki.com/" target="_blank">https://mir-nauki.com/</a> PDF/22PDMN322.pdf (дата о
10. Tangirov, X. E`. Ob ispol`zovanii e`lektronny`x sredstv obucheniya v processe organizacii uchebnoj deyatel`nosti shkol`nikov / X. E` . Tangirov, T. T. Abdusalomov // Molodoj ucheny`j. — 2014. — № 2 (61). — S. 860–864. — URL: <a href="https://moluch.ru/archive/61/9" target="_blank">https://moluch.ru/archive/61/9</a>
11. 9. Тангиров, Х. Э. Об использовании электронных средств обучения в процессе организации учебной деятельности школьников / Х. Э. Тангиров, Т. Т. Абдусаломов // Молодой ученый. — 2014. — № 2 (61). — С. 860–864. — URL: <a href="https://moluch.ru/" target="_blank">https://moluch.ru/</a> archive/61/9079/ (да
12. Surkova, N. E. Metodika razrabotki i ispol`zovaniya cifrovy`x obrazovatel`ny`x resursov pri distancionnom obuchenii v uchrezhdenii srednego professional`nogo obrazovaniya : dis. … kand. ped. nauk : 13.00.08 / Surkova Nataliya Evgen`evna. — Moskva, 2007. —
13. 8. Суркова, Н. Е. Методика разработки и использования цифровых образовательных ресурсов при дистанционном обучении в учреждении среднего профессионального образования : дис. … канд. пед. наук : 13.00.08 / Суркова Наталия Евгеньевна. — Москва, 2007. — 162
14. Proxodov, A. V. O glubinnoj koncepcii obrazovaniya / A. V. Proxodov, V. S. Ruzin // Vestnik vy`sshej shkoly`. — 1990. — № 5. — S. 14‒18.
15. 7. Проходов, А. В. О глубинной концепции образования / А. В. Проходов, В. С. Рузин // Вестник высшей школы. — 1990. — № 5. — С. 14‒18.
16. Metodologicheskie osnovy` formirovaniya sovremennoj cifrovoj obrazovatel`noj sredy` : monografiya. — Nizhnij Novgorod : Professional`naya nauka, 2018. — URL: <a href="http://scipro.ru/conf/monographeeducation-1.pdf" target="_blank">http://scipro.ru/conf/monographeeducation-1.pdf</a> (data obrashheniya: 04.05.2024).
17. 6. Методологические основы формирования современной цифровой образовательной среды : монография. — Нижний Новгород : Профессиональная наука, 2018. — URL: <a href="http://scipro.ru/conf/monographeeducation-1.pdf" target="_blank">http://scipro.ru/conf/monographeeducation-1.pdf</a> (дата обращения: 04.05.2024).
18. Machexina, O. N. Pedagogika cifrovoj e`poxi v kontekste obrazovatel`noj real`nosti / O. N. Machexina, M. V. Boguslavskij // Narodnoe obrazovanie. — 2020. — № 6. — S. 54‒61.
19. 5. Мачехина, О. Н. Педагогика цифровой эпохи в контексте образовательной реальности / О. Н. Мачехина, М. В. Богуславский // Народное образование. — 2020. — № 6. — С. 54‒61.
20. Krechetnikov, K. G. Proektirovanie kreativnoj obrazovatel`noj sredy` na osnove informacionny`x texnologij v vuze / K. G. Krechetnikov. — Moskva: Goskoorcentr, 2002. — 296 s.
21. 4. Кречетников, К. Г. Проектирование креативной образовательной среды на основе информационных технологий в вузе / К. Г. Кречетников. — Москва: Госкоорцентр, 2002. — 296 с.
22. Zheltoe, S. Virtual`naya real`nost` — novaya informacionnaya texnologiya / S. Zheltoe, N. Lixachev, V. Stepanov // E`kologiya nepoznannogo. — 1995. — № 1. — S. 6–11.
23. 3. Желтое, С. Виртуальная реальность — новая информационная технология / С. Желтое, Н. Лихачев, В. Степанов // Экология непознанного. — 1995. — № 1. — С. 6–11.
24. Bry`ksina, O. F. Informacionno-kommunikacionny`e texnologii v obrazovanii : uchebnik / O. F. Bry`ksina, E. A. Ponomareva, M. N. Sonina. — Moskva : INFRA-M, 2021. — 549 s.
25. 2. Брыксина, О. Ф. Информационно-коммуникационные технологии в образовании : учебник / О. Ф. Брыксина, Е. А. Пономарева, М. Н. Сонина. — Москва : ИНФРА-М, 2021. — 549 с.
26. Ageenko, N. V. Innovacionny`e texnologii v obrazovatel`nom processe: tendencii, perspektivy` razvitiya / N. V. Ageenko, D. D. Dorofeeva // Vestnik Samarskogo gosudarstvennogo texnicheskogo universiteta. Ser. Psixologo-pedagogicheskie nauki. — 2017. — № 2
27. 1. Агеенко, Н. В. Инновационные технологии в образовательном процессе: тенденции, перспективы развития / Н. В. Агеенко, Д. Д. Дорофеева // Вестник Самарского государственного технического университета. Сер. Психолого-педагогические науки. — 2017. — № 2 (3

Other articles