Published Date: 01.04.2024
School Anxiety as a Provoking Factor for Poor Motivation for Learning Among Senior Schoolchildren
Annotation
Interaction between anxiety level and specific motivation of senior schoolchildren is considered in the article. The reasons for school anxiety emergence are analyzed: social atmosphere at home and in class, expectation from parents and teachers, fear of low grades. Learning motivation, aspiration for success may decrease because of anxiety which leads to school success deterioration.
Keywords
Type | Article |
Information | IZVESTIA of the Russian Academy of Education № 02/2024 |
Pages | 135-142 |
UDK | 159.9.07 |
DOI | 10.51944/20738498_2024_2_135 |
Library
1. 15. Test anxiety, anxiety disorders, and school-related wellbeing : Manifestations of the same or different constructs? / D. W. Putwain, K. Stockinger, N. P. von der Embse [et al.] // Journal of School Psychology. — 2021. — Vol. 88, № 2. — P. 47–67. — DOI
2. 14. Predicting maths anxiety from mathematical achievement across the transition from primary to secondary education / A. P. Field, D. Evans, T. Bloniewski, Yu. Kovas // Royal Society Open Science. — 2019. — Vol. 6, № 11. — DOI: 10.1098/rsos.191459
3. 13. A review of the literature concerning anxiety for educational assessments : Research and analysis. — 2020. — URL: <a href="https://www.gov.uk/government/publications/a-review-ofthe-literature-on-anxiety-for-educational-assessments" target="_blank">https://www.gov.uk/government/publications/a-review-ofthe-literature-on-anxiety-for-educational-assessments</a> (date of the application: 11.
4. Shheblanova, E. I. Sovremenny`e zarubezhny`e issledovaniya trevozhnosti intellektual`no odarenny`x shkol`nikov / E. I. Shheblanova, S. O. Petrova // Sovremennaya zarubezhnaya psixologiya. — 2021. — T. 10, № 4. — S. 97–106.
5. 12. Щебланова, Е. И. Современные зарубежные исследования тревожности интеллектуально одаренных школьников / Е. И. Щебланова, С. О. Петрова // Современная зарубежная психология. — 2021. — Т. 10, № 4. — С. 97–106.
6. Shkol`naya trevozhnost`: prichiny` i priznaki / E. A. Ry`bina, L. K. Shirokova, A. O. Gorshenkova [i dr.] // Sovremenny`e nauchny`e issledovaniya i innovacii. — 2022. — № 7. — URL: <a href="https://web.snauka.ru/issues/2022/07/98567" target="_blank">https://web.snauka.ru/issues/2022/07/98567</a> (data obrashheniya: 23.02.2024)
7. 11. Школьная тревожность: причины и признаки / Е. А. Рыбина, Л. К. Широкова, А. О. Горшенкова [и др.] // Современные научные исследования и инновации. — 2022. — № 7. — URL: <a href="https://web.snauka.ru/issues/2022/07/98567" target="_blank">https://web.snauka.ru/issues/2022/07/98567</a> (дата обращения: 23.02.2024).
8. Ponomareva, A. A. Vzaimosvyaz` uchebnoj motivacii i lichnostnoj trevozhnosti v mladshem shkol`nom vozraste / A. A. Ponomareva // Psixologicheskaya studiya. — Vitebsk, 2021. — № 14. — S. 129–131.
9. 10. Пономарева, А. А. Взаимосвязь учебной мотивации и личностной тревожности в младшем школьном возрасте / А. А. Пономарева // Психологическая студия. — Витебск, 2021. — № 14. — С. 129–131.
10. Ozhogova, E. G. Dinamika i faktory` vozniknoveniya trevozhnosti u sovremenny`x mladshix shkol`nikov / E. G. Ozhogova, E. V. Namsink // Problemy` sovremennogo pedagogicheskogo obrazovaniya. — 2018. — № 61/4. — S. 314–317.
11. 9. Ожогова, Е. Г. Динамика и факторы возникновения тревожности у современных младших школьников / Е. Г. Ожогова, Е. В. Намсинк // Проблемы современного педагогического образования. — 2018. — № 61/4. — С. 314–317.
12. Oganesova, N. L. Ponyatie trevozhnosti i ee proyavleniya u detej starshego doshkol`nogo vozrasta / N. L. Oganesova // Na peresechenii yazy`kov i kul`tur. Aktual`ny`e voprosy` gumanitarnogo znaniya. — 2022. — № 1 (22). — S. 365–369. — URL: <a href="http://universpl" target="_blank">http://universpl</a>
13. 8. Оганесова, Н. Л. Понятие тревожности и ее проявления у детей старшего дошкольного возраста / Н. Л. Оганесова // На пересечении языков и культур. Актуальные вопросы гуманитарного знания. — 2022. — № 1 (22). — С. 365–369. — URL: <a href="http://" target="_blank">http://</a> univers-plus.ru/f
14. Nosakova, T. V. Issledovanie vzaimosvyazi shkol`noj trevozhnosti i uchebnoj motivacii u uchashhixsya mladshix klassov / T. V. Nosakova // Perspektivy` nauki. — 2020. — № 7 (130). — S. 132–135.
15. 7. Носакова, Т. В. Исследование взаимосвязи школьной тревожности и учебной мотивации у учащихся младших классов / Т. В. Носакова // Перспективы науки. — 2020. — № 7 (130). — С. 132–135.
16. Korosteleva, N. A. Osobennosti uchebnoj motivacii detej mladshego shkol`nogo vozrasta / N. A. Korosteleva // Nauka i praktika v obrazovanii. — 2023. — T. 4, № 2. — S. 52–68.
17. 6. Коростелева, Н. А. Особенности учебной мотивации детей младшего школьного возраста / Н. А. Коростелева // Наука и практика в образовании. — 2023. — Т. 4, № 2. — С. 52–68.
18. Il`yasova, D. T. Uchebnaya motivaciya kak odin iz pokazatelej kachestva obrazovaniya v sovremenny`x shkolax / D. T. Il`yasova, N. N. Xan // Universum: psixologiya i obrazovanie. — 2023. — № 4 (106). — URL: <a href="https://7universum.com/ru/psy/archive/item/15163" target="_blank">https://7universum.com/ru/psy/archive/item/15163</a>
19. 5. Ильясова, Д. Т. Учебная мотивация как один из показателей качества образования в современных школах / Д. Т. Ильясова, Н. Н. Хан // Universum: психология и образование. — 2023. — № 4 (106). — URL: <a href="https://7universum.com/ru/psy/archive/item/15163" target="_blank">https://7universum.com/ru/psy/archive/item/15163</a> (дата о
20. Il`ina, A. I. Vzaimosvyaz` trevozhnosti i uchebnoj motivacii mladshix shkol`nikov / A. I. Il`ina // Studencheskij e`lektronny`j zhurnal «StRIZh». — 2020. — № 5 (34). — S. 62–66.
21. 4. Ильина, А. И. Взаимосвязь тревожности и учебной мотивации младших школьников / А. И. Ильина // Студенческий электронный журнал «СтРИЖ». — 2020. — № 5 (34). — С. 62–66.
22. Grigor`eva, A. S. Professional`naya sfera roditelej kak odin iz motivov vy`bora professii / A. S. Grigor`eva, N. I. Ternovskaya // Psixologiya i pedagogika: aktual`ny`e problemy` teorii i praktiki (ko Dnyu psixologa) : mater. III Vseros. nauch.-prakt. kon
23. 3. Григорьева, А. С. Профессиональная сфера родителей как один из мотивов выбора профессии / А. С. Григорьева, Н. И. Терновская // Психология и педагогика: актуальные проблемы теории и практики (ко Дню психолога) : матер. III Всерос. науч.-практ. конф. с
24. Grigor`eva, A. S. Vliyanie cennostno-motivacionnogo komponenta na professional`noe i lichnostnoe samoopredelenie starsheklassnikov / A. S. Grigor`eva // Aktual`ny`e problemy` teorii i praktiki psixologicheskix, psixologo-pedagogicheskix, pedagogicheskix i
25. 2. Григорьева, А. С. Влияние ценностно-мотивационного компонента на профессиональное и личностное самоопределение старшеклассников / А. С. Григорьева // Актуальные проблемы теории и практики психологических, психолого-педагогических, педагогических и линг
26. Volobueva, E. V. Postoyannaya trevoga negativno vliyaet na obuchenie mladshego shkol`nika / E. V. Volobueva // Problemy` sovremennogo pedagogicheskogo obrazovaniya. — 2020. — № 68/3. — S. 54–56.
27. 1. Волобуева, Е. В. Постоянная тревога негативно влияет на обучение младшего школьника / Е. В. Волобуева // Проблемы современного педагогического образования. — 2020. — № 68/3. — С. 54–56.
The full version of the article is available only to subscribers of the journal