Published Date: 27.08.2022

Historical Conditioning of Education as the Phenomenon of the Systemic Integrity of the Humankind

Annotation

It is noted that from the cybernetic point of view, the historical conditionality of education is a consequence and manifestation of the systemic integrity of the Humankind, determined by its deep structure — cybernetic mechanisms of autonomy (hierarchical adaptive search optimization of target criteria of an energetic nature). Using the informatics-cybernetic approach proposed by the author, the main stages of the formation in the history of the cognitive areas of education are listed, which coincide with the stages of the emergence of new information and production technologies, as well as the expansion of the range of spatial characteristics of the macro- and microworld mastered by the subjects. It is pointed out that the “operatively long-range” information technology of telecommunications, which has arisen recently and takes leading position today, radically changes the entire structure and content of education on the planet — in something positive, and in something negative.




Library

1. Гринченко С. Н. Метаэволюция (систем неживой, живой и социально-технологической природы) / С. Н. Гринченко. — М. : ИПИ РАН, 2007. — 456 с.1
2. Гринченко С. Н. Homo eruditus (человек образованный) как элемент системы Человечества / С. Н. Гринченко // Открытое образование. — 2009. — № 2. — С. 48–55.
3. Гринченко С. Н. История Человечества: модели периодизации / С. Н. Гринченко, Ю. Л. Щапова // Вестн. РАН. — 2010. — № 12. — С. 1076–1084.
4. Гринченко С. Н. Мировоззренческое значение современных концепций информатики / С. Н. Гринченко // Открытое образование. — 2010. — № 6. — С. 112–126.
5. Гринченко С. Н. Об эволюции психики как иерархической системы (кибернетическое представление) / С. Н. Гринченко // Ист. психология и социология истории. — 2012. — Т. 6, № 2. — С. 60–77.
6. Гринченко С. Н. Информационные технологии в истории Человечества / С. Н. Гринченко, Ю. Л. Щапова. — М. : Нов. технологии, 2013. — 32 с. — (Прил. к журн. «Информационные технологии». № 8/2013).
7. Гринченко С. Н. Филогенез личности и развитие информационных технологий / С. Н. Гринченко // Развитие личности. — 2019. — № 4. — С. 137–149.
8. Гринченко С. Н. Общение людей и информационные технологии: принципы системной кумуляции и системной согласованности / С. Н. Гринченко // Мир психологии. — 2020. — № 3. — С. 235–245.
9. Гринченко С. Н. О наполнении понятия «информационный эволюционизм»: кибернетический аспект проблемы / С. Н. Гринченко // Мир психологии. — 2021. — №1–2. — С. 13–19.
10. Гринченко С. Н. О соотношении социального филогенеза личности и системного социогенеза Человечества: кибернетический взгляд / С. Н. Гринченко // Мир психологии. — 2021. — № 3. — С. 115–123.
11. Жирмунский А. В. Критические уровни в процессах развития биологических систем / А. В. Жирмунский, В. И. Кузьмин. — М. : Наука, 1982. — 179 с.
12. Щапова Ю. Л. Введение в теорию археологической эпохи: числовое моделирование и логарифмические шкалы пространственно-временных координат / Ю. Л. Щапова, С. Н. Гринченко. — М. : Ист. фак. Моск. ун-та : Федер. исслед. центр «Информатика и управление» РАН, 2
13. Щапова Ю. Л. Информатико-кибернетическое и математическое моделирование археологической эпохи: логико-понятийный аппарат / Ю. Л. Щапова, С. Н. Гринченко, Ю. Г. Кокорина. — М. : Федер. исслед. центр «Информатика и управление» РАН, 2019. — 136 с.2

Other articles