Published Date: 01.04.2024

On How to Learn to “Draw Goodness from Oneself”: Lessons from the “Educational” Morality of Democritus in the Modern Axiological and Pedagogical Space

Annotation

The author’s appeal to the moral teachings of Democritus is explained by the need to extract lessons on raising a virtuous young man that are significant for modern theory and practice of education. The pedagogical significance of Democritus’ “educational” morality, according to the author, lies primarily in the fact that it presupposes the ability of a person to “draw goodness from him/herself”, following the natural desire to be happy. One of the first to say that a person needs virtues to achieve the goal of life (a good mood), Democritus formulated a number of simple, i. e. clear for any person to understand, and therefore pedagogically effective moral instructions: “Don’t say anything bad about another and don’t do anything bad to him/her”; “Do not hide your shameful actions behind virtuous speeches”; “Accustom yourself to virtuous deeds and actions,” etc. The acceptance and implementation by young people of the “simple” rules of Democritus will allow them to rise to the understanding that virtues leading to a happy life make people humane; a happy life is a good life, to cherish it means to be on the side of good, which sanctifies life together in the modern world, i. e. ultimately, it will contribute to the formation of their moral awareness.




Library

1. 13. Лукреций Кар, Т. О природе вещей / Тит Лукреций Кар // Античная литература. Рим : хрестоматия : для филол. фак. ун-тов / сост.: Н. А. Федоров, В. И. Мирошенкова. — Москва, 1981. — С. 161–181.
2. Lukrecij Kar, T. O prirode veshhej / Tit Lukrecij Kar // Antichnaya literatura. Rim : xrestomatiya : dlya filol. fak. un-tov / sost.: N. A. Fedorov, V. I. Miroshenkova. — Moskva, 1981. — S. 161–181.
3. 14. Лурье, С. Я. Демокрит. Тексты. Перевод. Исследования / С. Я. Лурье. — Ленинград : Наука, Ленинградское отд-ние, 1970. — 664 с.
4. Lur`e, S. Ya. Demokrit. Teksty` . Perevod. Issledovaniya / S. Ya. Lur`e. — Leningrad : Nauka, Leningradskoe otd-nie, 1970. — 664 s.
5. 15. Маковельский, А. О. Демокрит / А. О. Маковельский // Древнегреческие атомисты. — Баку, 1946. — С. 209–365.
6. Makovel`skij, A. O. Demokrit / A. O. Makovel`skij // Drevnegrecheskie atomisty` . — Baku, 1946. — S. 209–365.
7. 16. Медынский, Е. Н. Воспитание в Древнем мире / Е. Н. Медынский // Очерки по истории педагогики : cб. ст. / под ред. Н. А. Константинова. — Москва, 1952. — С. 7–18.
8. Medy`nskij, E. N. Vospitanie v Drevnem mire / E. N. Medy`nskij // Ocherki po istorii pedagogiki : cb. st. / pod red. N. A. Konstantinova. — Moskva, 1952. — S. 7–18.
9. 17. Мотрошилова, Н. В. Рождение и развитие атомистических идей в западной философии (Демокрит и Эпикур) / Н. В. Мотрошилова // История философии: Запад — Россия — Восток (книга первая: Философия древности и средневековья). — 3-е изд. — Москва, 2000. — С.
10. Motroshilova, N. V. Rozhdenie i razvitie atomisticheskix idej v zapadnoj filosofii (Demokrit i E`pikur) / N. V. Motroshilova // Istoriya filosofii: Zapad — Rossiya — Vostok (kniga pervaya: Filosofiya drevnosti i srednevekov`ya). — 3-e izd. — Moskva, 2000.
11. 18. Пифагор. Золотой канон. Фигуры эзотерики / Пифагор ; сост. А. К. Шапошников. — Москва : ЭКСМО-Пресс, 2001. — 448 с. — (Антология мудрости).
12. Pifagor. Zolotoj kanon. Figury` e`zoteriki / Pifagor ; sost. A. K. Shaposhnikov. — Moskva : E`KSMO-Press, 2001. — 448 s. — (Antologiya mudrosti).
13. 19. Платон. Протагор / Платон // Собрание сочинений : в 4 т. : пер. с древнегреч. — Т. 1 / общ. ред. А. Ф. Лосева [и др.] ; авт. вступ. ст. А. Ф. Лосев ; примеч. А. А. Тахо-Годи. — Москва, 1990. — С. 418–476.
14. Platon. Protagor / Platon // Sobranie sochinenij : v 4 t. : per. s drevnegrech. — T. 1 / obshh. red. A. F. Loseva [i dr.] ; avt. vstup. st. A. F. Losev ; primech. A. A. Taxo-Godi. — Moskva, 1990. — S. 418–476.
15. 20. Разин, А. В. Демокрит / А. В. Разин // Этика : история и теория : учеб. пособие для вузов. — Москва, 2002. — С. 126–134.
16. Razin, A. V. Demokrit / A. V. Razin // E`tika : istoriya i teoriya : ucheb. posobie dlya vuzov. — Moskva, 2002. — S. 126–134.
17. 21. Соловьев, В. С. Оправдание добра: нравственная философия / В. С. Соловьев. — Москва : Республика, 1996. — 479 с.
18. Solov`ev, V. S. Opravdanie dobra: nravstvennaya filosofiya / V. S. Solov`ev. — Moskva : Respublika, 1996. — 479 s.
19. 22. Фрагменты Демокрита и свидетельства о его учении // Материалисты Древней Греции : собрание текстов Гераклита, Демокрита и Эпикура / пер. с древнегреч. А. О. Маковельского ; общ. ред. и вступ. ст. М. А. Дынника. — Москва, 1955. — С. 53–178.
20. Fragmenty` Demokrita i svidetel`stva o ego uchenii // Materialisty` Drevnej Grecii : sobranie tekstov Geraklita, Demokrita i E`pikura / per. s drevnegrech. A. O. Makovel`skogo ; obshh. red. i vstup. st. M. A. Dy`nnika. — Moskva, 1955. — S. 53–178.
21. 23. Франкл, В. Человек в поисках смысла [отрывок] / В. Франкл // Из истории мировой гуманистической мысли : хрестоматия для учащихся старших классов общеобразовательных учреждений. — Москва, 1995. — С. 72–78.
22. Frankl, V. Chelovek v poiskax smy`sla [otry`vok] / V. Frankl // Iz istorii mirovoj gumanisticheskoj my`sli : xrestomatiya dlya uchashhixsya starshix klassov obshheobrazovatel`ny`x uchrezhdenij. — Moskva, 1995. — S. 72–78.
23. 24. Чанышев, А. Н. Лекция XVII, тема 38 / А. Н. Чанышев // Курс лекций по древней философии : учеб. пособие для филос. фак. и отд-ний ун-тов. — Москва, 1981. — С. 197–203.
24. Chany`shev, A. N. Lekciya XVII, tema 38 / A. N. Chany`shev // Kurs lekcij po drevnej filosofii : ucheb. posobie dlya filos. fak. i otd-nij un-tov. — Moskva, 1981. — S. 197–203.
25. 1. Аристотель. Никомахова этика / Аристотель // Сочинения : в 4 т. — Москва, 1983. — Т. 4 / пер. с древнегреч. Н. В. Брагинской ; общ. ред. А. И. Доватура. — С. 53–294.
26. Aristotel` . Nikomaxova e`tika / Aristotel` // Sochineniya : v 4 t. — Moskva, 1983. — T. 4 / per. s drevnegrech. N. V. Braginskoj ; obshh. red. A. I. Dovatura. — S. 53–294.
27. 2. Баммель, Г. К. Комментарии / Г. К. Баммель // Демокрит в его фрагментах и свидетельствах древности / под ред. и с коммент. Г. К. Баммеля. — Москва, 1935. — С. 259–354.
28. Bammel`, G. K. Kommentarii / G. K. Bammel` // Demokrit v ego fragmentax i svidetel`stvax drevnosti / pod red. i s komment. G. K. Bammelya. — Moskva, 1935. — S. 259–354.
29. 3. Гусейнов, А. А. Демокрит / А. А. Гусейнов // Античная этика. — Москва, 2003. — С. 68–82.
30. Gusejnov, A. A. Demokrit / A. A. Gusejnov // Antichnaya e`tika. — Moskva, 2003. — S. 68–82.
31. 4. Демокрит в его фрагментах и свидетельствах древности / под ред. и с коммент. Г. К. Баммеля. — Москва : ОГИЗ государственное социально-экономическое издательство, 1935. — 382 с.
32. Demokrit v ego fragmentax i svidetel`stvax drevnosti / pod red. i s komment. G. K. Bammelya. — Moskva : OGIZ gosudarstvennoe social`no-e`konomicheskoe izdatel`stvo, 1935. — 382 s.
33. 5. Джуринский, А. Н. История образования и педагогической мысли : учеб. пособие для студ. педвузов / А. Н. Джуринский. — Москва : ВЛАДОС-ПРЕСС, 2003. — 400 с.
34. Dzhurinskij, A. N. Istoriya obrazovaniya i pedagogicheskoj my`sli : ucheb. posobie dlya stud. pedvuzov / A. N. Dzhurinskij. — Moskva : VLADOS-PRESS, 2003. — 400 s.
35. 6. Диоген Лаэртский. Демокрит / Диоген Лаэртский // О жизни, учениях и изречениях знаменитых философов. — Москва, 1986. — С. 343–348. — (Философское наследие).
36. Diogen Lae`rtskij. Demokrit / Diogen Lae`rtskij // O zhizni, ucheniyax i izrecheniyax znamenity`x filosofov. — Moskva, 1986. — S. 343–348. — (Filosofskoe nasledie).
37. 7. Жураковский, Г. Е. Исторические корни эллинского просвещения / Г. Е. Жураковский // Очерки по истории античной педагогики. — Москва, 1963. — С. 120–139.
38. Zhurakovskij, G. E. Istoricheskie korni e`llinskogo prosveshheniya / G. E. Zhurakovskij // Ocherki po istorii antichnoj pedagogiki. — Moskva, 1963. — S. 120–139.
39. 8. Жураковский, Г. Е. Просветительская деятельность софистов / Г. Е. Жураковский // Очерки по истории античной педагогики. — Москва, 1963. — С. 139–149.
40. Zhurakovskij, G. E. Prosvetitel`skaya deyatel`nost` sofistov / G. E. Zhurakovskij // Ocherki po istorii antichnoj pedagogiki. — Moskva, 1963. — S. 139–149.
41. 9. Иванов, В. Г. Эвдемонизм Демокрита / В. Г. Иванов // История этики Древнего мира. — Санкт-Петербург, 1997. — С. 144–150.
42. Ivanov, V. G. E`vdemonizm Demokrita / V. G. Ivanov // Istoriya e`tiki Drevnego mira. — Sankt-Peterburg, 1997. — S. 144–150.
43. 10. История педагогики : учеб. пособие для пед. ун-тов / под ред. А. И. Пискунова. — Москва : Сфера, 1998. — Ч. 1. От зарождения воспитания в первобытном обществе до середины XVII в. — 192 с.
44. Istoriya pedagogiki : ucheb. posobie dlya ped. un-tov / pod red. A. I. Piskunova. — Moskva : Sfera, 1998. — Ch. 1. Ot zarozhdeniya vospitaniya v pervoby`tnom obshhestve do serediny` XVII v. — 192 s.
45. 11. Константинов, Н. А. Воспитание, школа и зарождение педагогической мысли в рабовладельческом обществе / Н. А. Константинов // История педагогики : учеб. для студ. пед. ин-тов / Н. А. Константинов, Е. Н. Медынский, М. Ф. Шабаева. — 5-е изд., доп., перер
46. Konstantinov, N. A. Vospitanie, shkola i zarozhdenie pedagogicheskoj my`sli v rabovladel`cheskom obshhestve / N. A. Konstantinov // Istoriya pedagogiki : ucheb. dlya stud. ped. in-tov / N. A. Konstantinov, E. N. Medy`nskij, M. F. Shabaeva. — 5-e izd., dop
47. 12. Конт-Спонвиль, А. Малый трактат о великих добродетелях, или Как пользоваться философией в повседневной жизни / Андре Конт-Спонвиль ; пер. с фр. Е. В. Головиной. — Москва : Этерна, 2012. — 320 с.
48. Kont-Sponvil`, A. Maly`j traktat o velikix dobrodetelyax, ili Kak pol`zovat`sya filosofiej v povsednevnoj zhizni / Andre Kont-Sponvil` ; per. s fr. E. V. Golovinoj. — Moskva : E`terna, 2012. — 320 s.

Other articles