Published Date: 01.01.2024

Phenomenon of the History of Pedagogy: Problems and Prospects of Development

Annotation

The article presents contribution to historical and pedagogical science of one of the Russian historians of education, a bright scientist, professor, Dr. Sci. (Pedagogics) A. A. Romanov, who researches problems of experimental pedagogy in Russia of the first third of XX century; the use of topic and personality approach in historical and pedagogical works, conceptual comprehension of traditions and innovations in history of pedagogy. A. A. Romanov played a distinct role in creation and development of the “Psychologic-pedagogic search” journal, being its editor-in-chief in 2004–2019. The materials of the journal have always attracted interest and the journal itself is the most important factor of unification of modern Russian historic and pedagogical society. Understanding the unique nature of personal creative work, possibility of discovering the prospects of usage of the system of ideas of scientists of different times and nationalities for the development of education and pedagogy has lead A. A. Romanov to creation of a gallery of pedagogical portraits; use of materials of Russian and foreign history of pedagogy, which can present not only the past and the present, but also the future.




Library

1. 28. Романов, А. А. Труженик историко-педагогической науки: памяти Ф. А. Фрадкина / А. А. Романов // Психолого-педагогический поиск. — 2018. — № 4 (48). — С. 87–96.
2. Romanov, A. A. Fenomen opy`tnoj raboty` S. T. Shaczkogo / A. A. Romanov // Pedagogicheskie podvizhniki v perelomny`e e`poxi XX veka: izbr. nauch. st. i ocherki. — Ryazan`, 2017. — S. 185–234.
3. 27. Романов, А. А. Феномен опытной работы С. Т. Шацкого / А. А. Романов // Педагогические подвижники в переломные эпохи ХХ века: избр. науч. ст. и очерки. — Рязань, 2017. — С. 185–234.
4. Romanov, A. A. Ucheny`j i prosvetitel` Boris Mixajlovich Bim-Bad / A. A. Romanov // Pedagogicheskie podvizhniki v perelomny`e e`poxi XX veka : izbr. nauch. st. i ocherki. — Ryazan`, 2017. — S. 275–293.
5. 26. Романов, А. А. Ученый и просветитель Борис Михайлович Бим-Бад / А. А. Романов // Педагогические подвижники в переломные эпохи ХХ века: избр. науч. ст. и очерки. — Рязань, 2017. — С. 275–293.
6. Romanov, A. A. Pedagogicheskaya deyatel`nost` N. K. Krupskoj / A. A. Romanov // Pedagogicheskie podvizhniki v perelomny`e e`poxi XX veka : izbr. nauch. st. i ocherki. — Ryazan`, 2017. — S. 235–252.
7. 25. Романов, А. А. Педагогическая деятельность Н. К. Крупской / А. А. Романов // Педагогические подвижники в переломные эпохи ХХ века: избр. науч. ст. и очерки. — Рязань, 2017. — С. 235–252.
8. Romanov, A. A. K desyatiletiyu zhurnala «Psixologo-pedagogicheskij poisk» / A. A. Romanov // Pedagogicheskie podvizhniki v perelomny`e e`poxi XX veka : izbr. nauch. st. i ocherki. — Ryazan`, 2017. — S. 368–382.
9. 24. Романов, А. А. К десятилетию журнала «Психолого-педагогический поиск» / А. А. Романов // Педагогические подвижники в переломные эпохи ХХ века: избр. науч. ст. и очерки. — Рязань, 2017. — С. 368–382.
10. Romanov, A. A. Pamyati N. K. Krupskoj (k 145-letiyu so dnya rozhdeniya) / A. A. Romanov // Psixologo-pedagogicheskij poisk. — 2014. — № 4 (32). — S. 70–83.
11. 23. Романов, А. А. Памяти Н. К. Крупской (к 145-летию со дня рождения) / А. А. Романов // Психолого-педагогический поиск. — 2014. — № 4 (32). — С. 70–83.
12. Romanov, A. A. Razvitie opy`tno-e`ksperimental`noj pedagogiki Rossii v pervoj treti XX v. : dis. ... d-ra ped. nauk : 13.00.01 / Romanov Alekssej Alekseevich. — Almaty`, 1998. — 362 s. — URL: <a href="https://www.dissercat.com/content/razvitie-opytno-eksperimental" target="_blank">https://www.dissercat.com/content/razvitie-opytno-eksperimental</a>
13. 22. Романов, А. А. Развитие опытно-экспериментальной педагогики России в первой трети ХХ в.: дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.01 / Романов Алекссей Алексеевич. — Алматы, 1998. — 362 с. — URL: <a href="https://www.dissercat.com/content/razvitie-opytnoeksperimentalnoi" target="_blank">https://www.dissercat.com/content/razvitie-opytnoeksperimentalnoi</a>
14. Rogacheva, E. Yu. Rol` kuratorstva v processe nastavnichestva v sisteme vy`sshej shkoly` SShA / E. Yu. Rogacheva, D. A. Stepanov // Psixologo-pedagogicheskij poisk. — 2019. — № 4 (52). — S. 210–218.
15. 21. Рогачева, Е. Ю. Роль кураторства в процессе наставничества в системе высшей школы США / Е. Ю. Рогачева, Д. А. Степанов // Психолого-педагогический поиск. — 2019. — № 4 (52). — С. 210–218.
16. Pichugina, V. K. Prostaya slozhnost` vospitaniya kul`turoj v sochineniyax Marka Tulliya Cicerona / V. K. Pichugina // Psixologo-pedagogicheskij poisk. — 2017. — № 1 (41). — S. 66–79.
17. 20. Пичугина, В. К. Простая сложность воспитания культурой в сочинениях Марка Туллия Цицерона / В. К. Пичугина // Психолого-педагогический поиск. — 2017. — № 1 (41). — С. 66–79.
18. Malinin, V. A. Proektirovanie i realizaciya modeli shkoly` pedagogicheskogo liderstva / V. A. Malinin // Psixologo-pedagogicheskij poisk. — 2019. — № 3 (51). — S. 190–198.
19. 19. Малинин, В. А. Проектирование и реализация модели школы педагогического лидерства / В. А. Малинин // Психолого-педагогический поиск. — 2019. — № 3 (51). — С. 190–198.
20. Shevelev, A. N. Fenomen sovetskoj shkoly`: k voprosu o politicheskoj nostal`gii i pedagogicheskom ideale/A. N. Shevelev//Psixologo-pedagogicheskij poisk. — 2017. — № 4 (44). — S. 32–44.
21. 36. Шевелев, А. Н. Феномен советской школы: к вопросу о политической ностальгии и педагогическом идеале/А. Н. Шевелев//Психолого-педагогический поиск. — 2017. — № 4 (44). — С. 32–44.
22. Shaczkij, S. T. Novaya obshhestvenno-pedagogicheskaya rabota dlya «detej — rabotnikov budushhego»/S. T. Shaczkij//Pedagogicheskie sochineniya: v 4 t. — Moskva, 1962. — T. 1. — S. 272–286.
23. 35. Шацкий, С. Т. Новая общественно-педагогическая работа для «детей — работников будущего»/С. Т. Шацкий//Педагогические сочинения: в 4 т. — Москва, 1962. — Т. 1. — С. 272–286.
24. Xan, N. N. Problemy` i perspektivy` razvitiya vy`sshego pedagogicheskogo obrazovaniya v Respublike Kazaxstan / N. N. Xan, K. K. Zhampeisova, Sh. Zh. Kolumbaeva // Psixologo-pedagogicheskij poisk. — 2018. — № 3 (47). — S. 176–184.
25. 34. Хан, Н. Н. Проблемы и перспективы развития высшего педагогического образования в Республике Казахстан / Н. Н. Хан, К. К. Жампеисова, Ш. Ж. Колумбаева // Психолого-педагогический поиск. — 2018. — № 3 (47). — С. 176–184.
26. Solovejchik, S. L. Chas uchenichestva / S. L. Solovejchik. — Moskva: Detskaya literatura, 1970. — 256 s.
27. 33. Соловейчик, С. Л. Час ученичества/С. Л. Соловейчик. — Москва: Детская литература, 1970. — 256 с.
28. Romanov, A. A. Stanovlenie issledovatelya i teoretika istorii pedagogiki V. G. Bezrogova / A. A. Romanov // Vitalij Bezrogov — 60 let / [A. A. Romanov, N. A. Astashova, B. M. BimBad i dr.] ; pod red. A. A. Romanova. — Ryazan`, 2020. — S. 10–48.
29. 32. Романов, А. А. Становление исследователя и теоретика истории педагогики В. Г. Безрогова / А. А. Романов // Виталий Безрогов — 60 лет / [А. А. Романов, Н. А. Асташова, Б. М. Бим-Бад и др.]; под ред. А. А. Романова. — Рязань, 2020. — С. 10–48.
30. Romanov, A. A. Ideolog i organizator sovetskoj pedagogiki (k 150-letiyu so dnya rozhdeniya N. K. Krupskoj) / A. A. Romanov // Psixologo-pedagogicheskij poisk. — 2019. — № 2 (50). — S. 47–61.
31. 31. Романов, А. А. Идеолог и организатор советской педагогики (к 150-летию со дня рождения Н. К. Крупской) / А. А. Романов // Психолого-педагогический поиск. — 2019. — № 2 (50). — С. 47–61.
32. Romanov, A. A. Velikie pervoproxodcy v nauke / A. A. Romanov // Psixologopedagogicheskij poisk. — 2019. — № 3 (51). — S. 7–16.
33. 30. Романов, А. А. Великие первопроходцы в науке / А. А. Романов // Психолого-педагогический поиск. — 2019. — № 3 (51). — С. 7–16.
34. Romanov, A. A. E`vristicheskij potencial istorii pedagogiki / A. A. Romanov // Psixologo-pedagogicheskij poisk. — 2018. — № 4 (48). — S. 6–12.
35. 29. Романов, А. А. Эвристический потенциал истории педагогики / А. А. Романов // Психолого-педагогический поиск. — 2018. — № 4 (48). — С. 6–12.
36. Romanov, A. A. Truzhenik istoriko-pedagogicheskoj nauki: pamyati F. A. Fradkina / A. A. Romanov // Psixologo-pedagogicheskij poisk. — 2018. — № 4 (48). — S. 87–96.
37. Belyaeva, E. A. Diagnostika lichnostny`x rezul`tatov obucheniya kak planiruemy`x dostizhenij shkol`nikov / E. A. Belyaeva // Psixologo-pedagogicheskij poisk. — 2019. — № 2 (50). — S. 148–154.
38. 10. Захарищева, М. А. Идея свободы в педагогической теории и практике Л. Н. Толстого (к 190-летию со дня рождения писателя) / М. А. Захарищева, Е. В. Мальцева // Психолого-педагогический поиск. — 2018. — № 3 (47). — С. 57–63.
39. Zavrazhin, S. A. Obrazy` personazhej s ogranichenny`mi vozmozhnostyami zdorov`ya v russkix narodny`x skazkax / S. A. Zavrazhin, E. B. Akinina, I. P. Cherkasova // Psixologopedagogicheskij poisk. — 2019. — № 2 (50). — S. 130–138.
40. 9. Завражин, С. А. Образы персонажей с ограниченными возможностями здоровья в русских народных сказках / С. А. Завражин, Е. Б. Акинина, И. П. Черкасова // Психолого-педагогический поиск. — 2019. — № 2 (50). — С. 130–138.
41. Boguslavskij, M. V. Pedagogicheskij diskurs L. F. Magniczkogo (k 350-letiyu so dnya rozhdeniya) / M. V. Boguslavskij // Psixologo-pedagogicheskij poisk. — 2019. — № 3 (51). — S. 60–72.
42. 8. Богуславский, М. В. Педагогический дискурс Л. Ф. Магницкого (к 350-летию со дня рождения) / М. В. Богуславский // Психолого-педагогический поиск. — 2019. — № 3 (51). — С. 60–72.
43. Boguslavskij, M. V. XX vek rossijskogo obrazovaniya / M. V. Boguslavskij. — Moskva : PER SE`, 2002. — 336 s.
44. 7. Богуславский, М. В. ХХ век российского образования / М. В. Богуславский. — Москва : ПЕР СЭ, 2002. — 336 с.
45. Bogomolova, E. V. Formirovanie professional`ny`x kompetencij obuchayushhixsya pri ispol`zovanii e`lektronnoj informacionno-obrazovatel`noj sredy` / E. V. Bogomolova, E. Yu. Lun`kova, Yu. A. Yakunina // Psixologo-pedagogicheskij poisk. — 2018. — № 4 (48).
46. 6. Богомолова, Е. В. Формирование профессиональных компетенций обучающихся при использовании электронной информационно-образовательной среды / Е. В. Богомолова, Е. Ю. Лунькова, Ю. А. Якунина // Психолого-педагогический поиск. — 2018. — № 4 (48). — С. 110–
47. 5. Беляева, Е. А. Диагностика личностных результатов обучения как планируемых достижений школьников / Е. А. Беляева // Психолого-педагогический поиск. — 2019. — № 2 (50). — С. 148–154.
48. Bezrogov, V. G. Istoriya pedagogiki mezhdu Scilloj pedagogiki i Xaribdoj istorii / V.G.Bezrogov.— URL: www.jeducation.ru/5_2009/104.html (data obrashheniya: 24.12.2023).
49. 4. Безрогов, В. Г. История педагогики между Сциллой педагогики и Харибдой истории / В. Г. Безрогов. — URL: www.jeducation.ru/5_2009/104.html (дата обращения: 24.12.2023).
50. Bajkova, L. A. Texnologiya psixologo-pedagogicheskogo soprovozhdeniya lichnostnogo razvitiya magistrantov v xode samostoyatel`noj raboty` / L. A. Bajkova // Psixologo-pedagogicheskij poisk. — 2018. — № 3 (47). — S. 125–134.
51. 3. Байкова, Л. А. Технология психолого-педагогического сопровождения личностного развития магистрантов в ходе самостоятельной работы / Л. А. Байкова // Психолого-педагогический поиск. — 2018. — № 3 (47). — С. 125–134.
52. Astashova, N. A. Doroga v budushhee Vitaliya Bezrogova / N. A. Astashova // Vitalij Bezrogov — 60 let / [A. A. Romanov, N. A. Astashova, B. M. Bim-Bad i dr.] ; pod red. A. A. Romanova. — Ryazan`, 2020. — S. 180–189.
53. 2. Асташова, Н. А. Дорога в будущее Виталия Безрогова / Н. А. Асташова // Виталий Безрогов — 60 лет / [А. А. Романов, Н. А. Асташова, Б. М. Бим-Бад и др.] ; под ред. А. А. Романова. — Рязань, 2020. — С. 180–189.
54. Astashova, N. A. Konceptual`ny`e osnovy` dialogicheskoj pedagogiki / N. A. Astashova // Psixologo-pedagogicheskij poisk. — 2018. — № 3 (47). — S. 15–28. — EDN: UZBIDL
55. 1. Асташова, Н. А. Концептуальные основы диалогической педагогики / Н. А. Асташова // Психолого-педагогический поиск. — 2018. — № 3 (47). — С. 15–28. — EDN: UZBIDL
56. Lukaczkij, M. A. O fenomene innovacionnosti i o tom, kuda nas vedet pedagogicheskaya innovatika/M. A. Lukaczkij // Psixologo-pedagogicheskij poisk. — 2019. — № 3 (51). — S. 17–33.
57. 18. Лукацкий, М. А. О феномене инновационности и о том, куда нас ведет педагогическая инноватика / М. А. Лукацкий // Психолого-педагогический поиск. — 2019. — № 3 (51). — С. 17–33.
58. Kulishevskaya, I. V. Izuchenie fenomena samorealizacii lichnosti v psixologicheskoj nauke / I. V. Kulishevskaya // Psixologo-pedagogicheskij poisk. — 2018. — № 4 (48). — S. 186–191.
59. 17. Кулишевская, И. В. Изучение феномена самореализации личности в психологической науке / И. В. Кулишевская // Психолого-педагогический поиск. — 2018. — № 4 (48). — С. 186–191.
60. Kudryavcev, V. T. Smena principov: ot determinizma — k samodeterminizmu, ot deyatel`nosti — k samodeyatel`nosti (k 130-letiyu S. L. Rubinshtejna) / V. T. Kudryavcev // Psixologo-pedagogicheskij poisk. — 2019. — № 4 (52). — S. 88–102.
61. 16. Кудрявцев, В. Т. Смена принципов: от детерминизма — к самодетерминизму, от деятельности — к самодеятельности (к 130-летию С. Л. Рубинштейна) / В. Т. Кудрявцев // Психолого-педагогический поиск. — 2019. — № 4 (52). — С. 88–102.
62. Krupskaya, N. K. Vospominaniya / Nadezhda Krupskaya; cost. Ivan Andreev. — Moskva: RIPOL klassik, 2013. — 253 s.
63. 15. Крупская, Н. К. Воспоминания / Надежда Крупская; cост. Иван Андреев. — Москва: РИПОЛ классик, 2013. — 253 с.
64. Kornetov, G. B. Temporal`ny`j rezhim kul`tury` kak ramka istoriko-pedagogicheskogo konteksta innovacij v obrazovanii / G. B. Kornetov// Psixologo-pedagogicheskij poisk. — 2019. — № 2 (50). — S. 26–46.
65. 14. Корнетов, Г. Б. Темпоральный режим культуры как рамка историко-педагогического контекста инноваций в образовании / Г. Б. Корнетов// Психолого-педагогический поиск. — 2019. — № 2 (50). — С. 26–46.
66. Kornetov, G. B. Poznanie proshloj pedagogicheskoj real`nosti / G. B. Kornetov // Istoriko-pedagogicheskij zhurnal. — 2018. — № 1. — S. 37–63.
67. 13. Корнетов, Г. Б. Познание прошлой педагогической реальности / Г. Б. Корнетов // Историко-педагогический журнал. — 2018. — № 1. — С. 37–63.
68. Il`ina, I. V. Kovorking kak innovacionnaya forma organizacii obrazovatel`nogo prostranstva dopolnitel`nogo professional`nogo obrazovaniya / I. V. Il`ina, E. A. Savel`evaRat // Psixologo-pedagogicheskij poisk. — 2019. — № 2 (50). — S. 94–101.
69. 12. Ильина, И. В. Коворкинг как инновационная форма организации образовательного пространства дополнительного профессионального образования / И. В. Ильина, Е. А. Савельева-Рат // Психолого-педагогический поиск. — 2019. — № 2 (50). — С. 94–101.
70. Zaxarishheva, M. A. Osobennosti obucheniya resheniyu tekstovy`x zadach detej mladshego shkol`nogo vozrasta s zaderzhkoj psixicheskogo razvitiya / M. A. Zaxarishheva, D. Yu. Skryabina // Psixologo-pedagogicheskij poisk. — 2018. — № 4 (48). — S. 162–177.
71. 11. Захарищева, М. А. Особенности обучения решению текстовых задач детей младшего школьного возраста с задержкой психического развития / М. А. Захарищева, Д. Ю. Скрябина // Психолого-педагогический поиск. — 2018. — № 4 (48). — С. 162–177.
72. Zaxarishheva, M. A. Ideya svobody` v pedagogicheskoj teorii i praktike L. N. Tolstogo (k 190-letiyu so dnya rozhdeniya pisatelya) / M. A. Zaxarishheva, E. V. Mal`ceva // Psixologopedagogicheskij poisk. — 2018. — № 3 (47). — S. 57–63.

Other articles