Published Date: 01.01.2024

Contrary to the Theoretical Foundations of Russian Psychology

Annotation

In recent decades, the state educational policy in Russia has changed markedly. A unified state exam has been introduced in secondary schools. The training of specialists in universities was replaced by bachelor’s and master’s degrees, destroying Soviet educational programs. A significant part of face-to-face forms of meaningful interactions have been replaced by information technologies and distance learning. All these transformations are often justified by references to the theory of cultural and historical development of higher mental functions and the psychological theory of activity. At the same time, the results of “optimization” in educational institutions of the country come into direct contradiction with these theoretical approaches and correspond to naive hypotheses that “the brain inside the brain generates the psyche with the help of the brain, based on the processing of information coming through the senses”.




Library

1. Il`yasov, I. I. Struktura processa ucheniya / I. I. Il`yasov. — Moskva: Izd-vo Moskovskogo universiteta, 1986. — 200 s.
2. 12. Ильясов, И. И. Структура процесса учения / И. И. Ильясов. — Москва: Изд-во Московского университета, 1986. — 200 с.
3. Ivannikov, V. A. Osnovy` psixologii: kurs lekcij / V. A. Ivannikov. — Sankt-Peterburg: Piter, 2010. — 336 s.
4. 11. Иванников, В. А. Основы психологии: курс лекций / В. А. Иванников. — Санкт-Петербург: Питер, 2010. — 336 с.
5. Zaporozhecz, A. V. Psixologiya dejstviya / A. V. Zaporozhecz. — Moskva: Moskovskij psixologo-social`ny`j institut; Voronezh: MODE`K, 2000. — 736 s.
6. 10. Запорожец, А. В. Психология действия / А. В. Запорожец. — Москва: Московский психолого-социальный институт; Воронеж: МОДЭК, 2000. — 736 с.
7. Davy`dov, V. V. Teoriya razvivayushhego obucheniya / V. V. Davy`dov. — Moskva: INTOR, 1996. — 541 s.
8. 9. Давыдов, В. В. Теория развивающего обучения / В. В. Давыдов. — Москва: ИНТОР, 1996. — 541 с.
9. Gal`perin, P. Ya. Lekcii po psixologii / P. Ya. Gal`perin. — Moskva: Kn. dom «Universitet»: Vy`sshaya shkola, 2002. — 400 s.
10. 8. Гальперин, П. Я. Лекции по психологии / П. Я. Гальперин. — Москва: Кн. дом «Университет»: Высшая школа, 2002. — 400 с.
11. Gal`perin, P. Ya. Psixologiya kak ob``ektivnaya nauka / P. Ya. Gal`perin. — Moskva: Moskovskij psixologo-social`ny`j institut; Voronezh: MODE`K, 1998. — 480 s.
12. 7. Гальперин, П. Я. Психология как объективная наука / П. Я. Гальперин. — Москва: Московский психолого-социальный институт; Воронеж: МОДЭК, 1998. — 480 с.
13. Vy`gotskij, L. S. Pedagogicheskaya psixologiya / L. S. Vy`gotskij. — Moskva: Pedagogika-Press, 1996. — 536 s.
14. 6. Выготский, Л. С. Педагогическая психология / Л. С. Выготский. — Москва: Педагогика-Пресс, 1996. — 536 с.
15. Vy`gotskij, L. S. E`tyudy` po istorii povedeniya: Obez`yana. Primitiv. Rebenok / L. S. Vy`gotskij, A. R. Luriya. — Moskva: Pedagogika, 1993. — 224 s.
16. 5. Выготский, Л. С. Этюды по истории поведения: Обезьяна. Примитив. Ребенок / Л. С. Выготский, А. Р. Лурия. — Москва: Педагогика, 1993. — 224 с.
17. Vy`gotskij, L. S. Sobranie sochinenij: v 6 t. / L. S. Vy`gotskij. — Moskva: Pedagogika, 1983. — T. 3. Problemy` razvitiya psixiki. — 368 s.
18. 4. Выготский, Л. С. Собрание сочинений: в 6 т. / Л. С. Выготский. — Москва: Педагогика, 1983. — Т. 3. Проблемы развития психики. — 368 с.
19. Vilyunas, V. K. Psixologicheskie mexanizmy` motivacii cheloveka / V. K. Vilyunas. — Moskva: Izd-vo MGU, 1990. — 288 s.
20. 3. Вилюнас, В. К. Психологические механизмы мотивации человека / В. К. Вилюнас. — Москва: Изд-во МГУ, 1990. — 288 с.
21. Bernshtejn, N. A. Biomexanika i fiziologiya dvizhenij / N. A. Bernshtejn. — Moskva : Izd-vo Instituta prakticheskoj psixologii ; Voronezh : MODE`K, 1997. — 608 s.
22. 2. Бернштейн, Н. А. Биомеханика и физиология движений / Н. А. Бернштейн. — Москва: Изд-во Института практической психологии; Воронеж: МОДЭК, 1997. — 608 с.
23. Anoxin, P. K. Filosofskie aspekty` teorii funkcional`ny`x sistem / P. K. Anoxin. — Moskva: Nauka, 1978. — 400 s.
24. 1. Анохин, П. К. Философские аспекты теории функциональных систем / П. К. Анохин. — Москва: Наука, 1978. — 400 с.
25. Malanov, S. V. Ot predmetnosti psixicheskix funkcij k predmetnomu soderzhaniyu psixologii / S. V. Malanov // Теоретичні дослідження у психології: монографічна серія / сост. В. О. Мєдінцев. — 2021. — T. XIV. — S. 2–17. — DOI: 10.24412/26166860-2021-3-2-17
26. 22. Маланов, С. В. От предметности психических функций к предметному содержанию психологии / С. В. Маланов // Теоретичні дослідження у психології: монографічна серія / сост. В. О. Мєдінцев. — 2021. — Т. XIV. — С. 2–17. — DOI: 10.24412/2616-6860-2021-3-2-1
27. Malanov, S. V. O dvux isxodny`x osnovaniyax vy`deleniya predmeta issledovaniya i postroeniya obshhepsixologicheskoj teorii / S. V. Malanov // Теоретичні дослідження у психології: монографічна серія / сост. В. О. Мєдінцев. — 2020. — T. X. — S. 27–38. — DOI
28. 21. Маланов, С. В. О двух исходных основаниях выделения предмета исследования и построения общепсихологической теории / С. В. Маланов // Теоретичні дослідження у психології: монографічна серія / сост. В. О. Мєдінцев. — 2020. — Т. X. — С. 27–38. — DOI: 10.
29. Malanov, S. V. K probleme e`volyucionnogo razvitiya psixicheskix funkcij: ot mozga k psixike ili ot psixiki k mozgu? / S. V. Malanov // Теоретичні дослідження у психології : монографічна серія / сост. В. О. Мєдінцев. — 2019. — T. VII. — S. 47–71 — DOI: 10
30. 20. Маланов, С. В. К проблеме эволюционного развития психических функций: от мозга к психике или от психики к мозгу? / С. В. Маланов // Теоретичні дослідження у психології : монографічна серія / сост. В. О. Мєдінцев. — 2019. — Т. VII. — С. 47–71 — DOI: 10
31. Leont`ev, A. N. Psixologicheskie osnovy` razvitiya rebenka i obuchenie / A. N. Leont`ev. — Moskva: Smy`sl, 2009. — 423 s.
32. 19. Леонтьев, А. Н. Психологические основы развития ребенка и обучение / А. Н. Леонтьев. — Москва: Смысл, 2009. — 423 с.
33. Leont`ev, A. N. Problemy` razvitiya psixiki / A. N. Leont`ev. — Moskva: My`sl`, 1965. — 574 s.
34. 18. Леонтьев, А. Н. Лекции по общей психологии / А. Н. Леонтьев. — Москва: Смысл, 2000. — 511 с.
35. Leont`ev, A. N. Lekcii po obshhej psixologii / A. N. Leont`ev. — Moskva: Smy`sl, 2000. — 511 s.
36. 17. Леонтьев, А. Н. Проблемы развития психики / А. Н. Леонтьев. — Москва: Мысль, 1965. — 574 с.
37. Leont`ev, A. A. Aleksej Nikolaevich Leont`ev. Deyatel`nost`, soznanie, lichnost` / A. A. Leont`ev, D. A. Leont`ev, E. E. Sokolova. — Moskva: Smy`sl, 2005. — 431 s.
38. 16. Леонтьев, А. А. Алексей Николаевич Леонтьев. Деятельность, сознание, личность / А. А. Леонтьев, Д. А. Леонтьев, Е. Е. Соколова. — Москва: Смысл, 2005. — 431 с.
39. Leont`ev, A. A. Yazy`k i rechevaya deyatel`nost` v obshhej i pedagogicheskoj psixologii / A. A. Leont`ev. — Moskva: Moskovskij psixologo-social`ny`j institut; Voronezh: MODE`K, 2001. — 392 s.
40. 15. Леонтьев, А. А. Язык и речевая деятельность в общей и педагогической психологии / А. А. Леонтьев. — Москва: Московский психолого-социальный институт; Воронеж: МОДЭК, 2001. — 392 с.
41. Leont`ev, A. A. Psixologiya obshheniya / A. A. Leont`ev. — Moskva: Smy`sl, 1997. — 365 s.
42. 14. Леонтьев, А. А. Психология общения / А. А. Леонтьев. — Москва: Смысл, 1997. — 365 с.
43. Leont`ev, A. A. Lyudi nauki: Lev Semenovich Vy`gotskij / A. A. Leont`ev. — Moskva: Prosveshhenie, 1990. — 158 s.
44. 13. Леонтьев, А. А. Люди науки: Лев Семенович Выготский / А. А. Леонтьев. — Москва: Просвещение, 1990. — 158 с.
45. E`l`konin, D. B. Psixicheskoe razvitie v detskix vozrastax: izbr. psixol. tr. / D. B. E`l`konin. — Moskva: Moskovskij psixologo-social`ny`j institut ; Voronezh : MODE`K, 2001. — 416 s.
46. 31. Эльконин, Д. Б. Психическое развитие в детских возрастах: избр. психол. тр. / Д. Б. Эльконин. — Москва: Московский психолого-социальный институт; Воронеж: МОДЭК, 2001. — 416 с.
47. Taly`zina, N. F. Pedagogicheskaya psixologiya / N. F. Taly`zina. — Moskva: Akademiya, 1998. — 288 s.
48. 30.Талызина, Н. Ф. Педагогическая психология / Н. Ф. Талызина. — Москва: Академия, 1998. — 288 с.
49. Surmava, A. M. My`shlenie i deyatel`nost` / A. M. Surmava. — Moskva NIU MIE`T, 2012. — 264 s.
50. 29.Сурмава, А. М. Мышление и деятельность / А. М. Сурмава. — Москва: НИУ МИЭТ, 2012. — 264 с.
51. Sokolova, E. E. Vvedenie v psixologiyu / E. E. Sokolova // Obshhaya psixologiya: v 7 t. — Moskva: Akademiya, 2007. — T. 1. — 352 s.
52. 28.Соколова, Е. Е. Введение в психологию / Е. Е. Соколова // Общая психология: в 7 т. — Москва: Академия, 2007. — Т. 1. — 352 с.
53. Sokolova, E. E. Trinadczat` dialogov o psixologii / E. E. Sokolova. — Moskva: Smy`sl, 2003. — 687 s.
54. 27. Соколова, Е. Е. Тринадцать диалогов о психологии / Е. Е. Соколова. — Москва: Смысл, 2003. — 687 с.
55. Salmina, N. G. Znak i simvol v obuchenii / N. G. Salmina. — Moskva: Izd-vo Moskovskogo universiteta, 1988. — 288 s.
56. 26.Салмина, Н. Г. Знак и символ в обучении / Н. Г. Салмина. — Москва: Изд-во Московского университета, 1988. — 288 с.
57. Rubinshtejn, S. L. By`tie i soznanie. Chelovek i mir / S. L. Rubinshtejn. — Sankt-Peterburg: Piter, 2003. — 512 s.
58. 25.Рубинштейн, С. Л. Бытие и сознание. Человек и мир / С. Л. Рубинштейн. — Санкт-Петербург: Питер, 2003. — 512 с.
59. Obuxova, L. F. Osnovy` obshhej (geneticheskoj) psixologii. Teoriya P. Ya. Gal`perina i formiruyushhij e`ksperiment / L. F. Obuxova. — Moskva: FGBOU VO MGPPU, 2022. — 292 s.
60. 24. Обухова, Л. Ф. Основы общей (генетической) психологии. Теория П. Я. Гальперина и формирующий эксперимент / Л. Ф. Обухова. — Москва: ФГБОУ ВО МГППУ, 2022. — 292 с.
61. Malanov, S. V. Tri posledovatel`ny`x shaga v obrazovatel`noj politike: ot Edinogo gosudarstvennogo e`kzamena k Bolonskoj sisteme i cifrovizacii / S. V. Malanov // Izvestiya Rossijskoj akademii obrazovaniya. — 2023. — № 1 (61). — S. 72–85. — DOI: 10.51944/
62. 23.Маланов, С. В. Три последовательных шага в образовательной политике: от Единого государственного экзамена к Болонской системе и цифровизации / С. В. Маланов // Известия Российской академии образования. — 2023. — № 1 (61). — С. 72–85. — DOI: 10.51944/20

Other articles