Published Date: 01.04.2024

Questioning as a Condition for Understanding and Reflective Thinking: using the Experience of the Moscow Methodological Circle in Modern Higher Education

Annotation

The article discusses the possibility of using the developments of the Moscow Methodological Circle (MMC) to improve education. The authors highlight such an aspect of the traditions of methodological communication that have developed in MMC as a specific practice of posing, clarifying and using questions. The first part of the article presents the results of an analysis of the practice of working with questions both at MMC seminars and at organizational activity games (OAGs). The authors discuss the role of questions in maintaining the integrity of methodological reasoning, highlight the types of questions in seminars, and describe a number of established techniques for working with questions. The authors consider the practice of working with questions at OAGs as a further development and technologization of the practice of working with questions at seminars. The role of positions (positional schemes) and the orthogonal organization of the discussion space in the formulation and use of questions is discussed. The second part of the article presents a number of interactive questioning techniques based on the developments of the MMC and the results of their use. Based on this experience, the authors conclude that the practices of working with questions that have developed in the Moscow Methodological Circle have great educational potential; Based on this experience, it is possible to develop methodological techniques, techniques and forms of educational situations that can be used in mass education both at university and at school.




Library

1. 9. ОДИ-1 // Организационно-деятельностные игры / сост. и отв. ред.: А. А. Пископпель, В. Р. Рокитянский, Л. П. Шедровицкий. — Москва : Наследие ММК, 2006. — 720 с.
2. 20. To adopt or reject? Testing the robustness of a principle-based scenario for guiding effective student questioning / H. J. M. Stokhof, Vries B. De, R. Martens, T. Bastiaens // Educational Design Research. — 2018. — Vol. 2. — Iss. 1. — Article 13.
3. 19. Scenario for guiding effective student questioning by means of (digital) mind mapping: a teachers manual / H. J. M. Stokhof, B. Vries De, R. Martens, T. Bastiaens. — Nijmegen, The Netherlands : HAN University, 2017.
4. 18. Questions, Stanford Encyclopedia of Philosophy. — URL: <a href="https://plato.stanford.edu/" target="_blank">https://plato.stanford.edu/</a> entries/questions (date of the application: 05.03.2024). — Teхt: electronic.
5. 17. National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine. Call to Action for Science Education: Building Opportunity for the Future. — Washington, DC : The National Academies Press, 2021. — 76 p. — URL: <a href="https://doi.org/10.17226/26152" target="_blank">https://doi.org/10.17226/26152</a> (date of the app
6. 16. Fitch J. G. The Art of Questioning / J. G. Fitch. — New York : Baker, Pratt & Сo, 1879. — 94 p.
7. 15. Dillon J. T. The Practice of Questioning / J. T. Dillon. — London and New York : Routledge, 1990. — 287 p.
8. 14. Dillon J. T. Questioning and Teaching / J. T. Dillon. — А Manual of Practice, 2004. — 208 p.
9. 13. Asking questions: the effect of a brief intervention in community health centers on patient activation / D. Deen, W.-H. Lu, D. Rothstein et al. // Patient Education and Counseling. — 2011. — Vol. 84 (2). — P. 257–260.
10. Shchedrovitskii G. P. Mekhanizmy raboty seminarov MMK / G. P. Shchedrovitskii // Voprosy metodologii. — 1998. — № 1–2. [Takzhe stat’ya dostupna na saite Instituta razvitiya im. G. P. Shchedrovitskogo. URL: <a href="https://clck.ru/sRijT" target="_blank">https://clck.ru/sRijT</a> (data obrashcheniya: 04.03.
11. 12. Щедровицкий Г. П. Механизмы работы семинаров ММК / Г. П. Щедровицкий // Вопросы методологии. — 1998. — № 1–2. [Также статья доступна на сайте Института развития им. Г. П. Щедровицкого. URL: <a href="https://clck.ru/sRijT" target="_blank">https://clck.ru/sRijT</a> (дата обращения: 04.03.2023)]. — Текст:
12. Shchedrovitskii G. P. Organizatsionno-deyatel’nostnaya igra kak novaya forma organizatsii kollektivnoi mysledeyatel’nosti / G. P. Shchedrovitskii // Metody issledovaniya, diagnostiki i razvitiya mezhdunarodnykh trudovykh kollektivov: [sb. st.] / Mezhdunar
13. 11. Щедровицкий Г. П. Организационно-деятельностная игра как новая форма организации коллективной мыследеятельности / Г. П. Щедровицкий // Методы исследования, диагностики и развития международных трудовых коллективов: [сб. ст.] / Междунар. НИИ проблем уп
14. Shchedrovitskii G. P. Izbrannye trudy / G. P. Shchedrovitskii. — Moskva : Izd-vo shkoly kul’t. politiki, 1995. — XXXVII, 759 s.
15. 10. Щедровицкий Г. П. Избранные труды / Г. П. Щедровицкий. — Москва : Изд-во школы культ. политики, 1995. — XXXVII, 759 с.
16. ODI-1 // Organizatsionno-deyatel’nostnye igry / sost. i otv. red.: A. A. Piskoppel’, V. R. Rokityanskii, L. P. Shedrovitskii. — Moskva : Nasledie MMK, 2006. — 720 s.
17. 1. Георгий Петрович Щедровицкий / под ред. П. Г. Щедровицкого, В. Л. Даниловой. — Москва : РОССПЭН, 2010. — 598 с.
18. Maracha V. G. Moskovskii metodologicheskii kruzhok: osnovnye programmnye idei i formy organizatsii intellektual’nykh praktik (v dvukh chastyakh) / V. G. Maracha // Chast’ 1. Filosofskie nauki. 2004. — № 1. — S. 59–82; Chast’ 2. Filosofskie nauki. 2004. —
19. 8. Марача В. Г. Московский методологический кружок: основные программные идеи и формы организации интеллектуальных практик (в двух частях) / В. Г. Марача // Часть 1. Философские науки. 2004. — № 1. — С. 59–82; Часть 2. Философские науки. 2004. — № 2. — С.
20. Kollingvud R. Dzh. Ideya istorii. Avtobiografiya / R. Dzh. Kollingvud ; per. Yu. A. Aseeva. — Moskva : Nauka, 1980. — 488 s.
21. 7. Коллингвуд Р. Дж. Идея истории. Автобиография / Р. Дж. Коллингвуд ; пер. Ю. А. Асеева. — Москва : Наука, 19 80. — 488 с.
22. Karastelev V. Refleksivnaya kommunikatsiya kak uslovie dlya proyavleniya i razvitiya obrazovatel’noi agentnosti studentov magistratury / V. Karastelev, V. Danilova // Vektor nauki Tol’yattinskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya: Pedagogika, psikholo
23. 6. Карастелев В. Рефлексивная коммуникация как условие для проявления и развития образовательной агентности студентов магистратуры / В. Карастелев, В. Данилова // Вектор науки Тольяттинского государственного университета. Серия: Педагогика, психология. —
24. Karastelev V. Navigator voproshaniya / V. Karastelev. — [b. m.] : Izdatel’skie resheniya, 2023. — 192 s.
25. 5. Карастелев В. Навигатор вопрошания / В. Карастелев. — [б. м.] : Издательские решения, 2023. — 192 с.
26. Danilova V. L. Sub”ekt postupka v prostranstve organizatsionno-deyatel’nostnoi igry / V. L. Danilova // Chelovek.ru. — 2007. — № 3. — S. 105–127.
27. 4. Данилова В. Л. Субъект поступка в пространстве организационно-деятельностной игры / В. Л. Данилова // Человек.ru. — 2007. — № 3. — С. 105–127.
28. Danilova V. Interaktivnoe voproshanie: kak umenie stavit’ sobstvennye voprosy pomogaet razvivat’sya / V. Danilova, V. Karastelev, V. Rozin. — [b. m.] : Izdatel’skie resheniya, 2022. — 282 s.
29. 3. Данилова В. Интерактивное вопрошание: как умение ставить собственные вопросы помогает развиваться / В. Данилова, В. Карастелев, В. Розин. — [б. м.] : Издательские решения, 2022. — 282 с.
30. Danilova V. L. Kul’tura voproshaniya v nachal’noi shkole / V. L. Danilova, N. Yu. Efimova // Deyatel’nostnaya pedagogika i pedagogicheskoe obrazovanie : sb. tezisov VII Mezhdunar. konf. «DPPO-2019» (Voronezh, 6–10 sentyabrya 2019 g.). — Voronezh : Voronez
31. 2. Данилова В. Л. Культура вопрошания в начальной школе / В. Л. Данилова, Н. Ю. Ефимова // Деятельностная педагогика и педагогическое образование : сб. тезисов VII Междунар. конф. «ДППО-2019» (Воронеж, 6–10 сентября 2019 г.). — Воронеж : Воронежский инсти
32. Georgii Petrovich Shchedrovitskii / pod red. P. G. Shchedrovitskogo, V. L. Danilovoi. — Moskva : ROSSPEN, 2010. — 598 s.

Other articles