Published Date: 01.04.2024

Structural Components of Technological Competence Development Based on a Systematic Approach (using the Example of the Science of Interaction of Radiation with Matter)

Annotation

The article considers a set of measures that ensure the successful formation of technological competence in students. Fundamental aspects of the formation of technological skills are revealed using the example of acquiring experience in the interaction of radiation and matter. This includes theoretical and practical education, scientific research and the application of knowledge in real projects. The competency-based approach is the basis for determining the ways and conditions for increasing the effectiveness of the formation of technological competence in students, as well as the optimal solution of professional problems by graduates using various technologies. Taking into account modern approaches to improving the process of forming technical skills in students in the field of research into the interaction of radiation and matter, the article lays the foundation for further developments in this area.




Library

1. 1. Алексеев Н. А. Личностно-ориентированное обучение: вопросы теории и практики / Н. А. Алексеев ; Тюмен. гос. ун-т, Тюмен. науч. центр РАО. — Тюмень : Изд-во Тюмен. гос. ун-та, 1997. — 215 с.; 20 см.; ISBN 5-88081-013-5
2. Alekseev N. A. Lichnostno-orientirovannoe obuchenie: voprosy teorii i praktiki / N. A. Alekseev ; Tyumen. gos. un-t, Tyumen. nauch. tsentr RAO. — Tyumen’ : Izd-vo Tyumen. gos. un-ta, 1997. — 215 s.; 20 sm.; ISBN 5-88081-013-5
3. 2. Аскаров И. Б. Основные подходы и принципы подготовки будущих педагогов профессионального обучения к исследовательской деятельности / И. Б. Аскаров // Актуальные научные исследования в современном мире. — 2017. — № 2–6. — С. 25–32.
4. Askarov I. B. Osnovnye podkhody i printsipy podgotovki budushchikh pedagogov professional’nogo obucheniya k issledovatel’skoi deyatel’nosti / I. B. Askarov // Aktual’nye nauchnye issledovaniya v sovremennom mire. — 2017. — № 2–6. — S. 25–32.
5. 3. Аскаров И. Б. Подготовка к исследовательской деятельности будущего педагога профессионального обучения / И. Б. Аскаров // В сб. : Педагогическое мастерство : материалы IX Междунар. науч. конф. (Москва, ноябрь 2016 г.). — Москва, 2016. — С. 39–42.
6. Askarov I. B. Podgotovka k issledovatel’skoi deyatel’nosti budushchego pedagoga professional’nogo obucheniya / I. B. Askarov // V sb. : Pedagogicheskoe masterstvo : materialy IX Mezhdunar. nauch. konf. (Moskva, noyabr’ 2016 g.). — Moskva, 2016. — S. 39–42
7. 4. Загвязинский В. И. Теория обучения. Современная интерпретация [Текст] : учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений / В. И. Загвязинский. — 2-е изд., испр. — Москва : Академия, 2004. — 192 с.
8. Zagvyazinskii V. I. Teoriya obucheniya. Sovremennaya interpretatsiya [Tekst] : ucheb. posobie dlya stud. vyssh. ped. ucheb. zavedenii / V. I. Zagvyazinskii. — 2-e izd., ispr. — Moskva : Akademiya, 2004. — 192 s.
9. 5. Посталюк Н. Ю. Творческий стиль деятельности: педагогический аспект / Н. Ю. Посталюк. — Казань : Изд. Казан. ун-та, 1989. — 205 с.
10. Postalyuk N. Yu. Tvorcheskii stil’ deyatel’nosti: pedagogicheskii aspekt / N. Yu. Postalyuk. — Kazan’ : Izd. Kazan. un-ta, 1989. — 205 s.
11. 6. Симонов В. M. Задачная технология естественнонаучной подготовки учащихся : учеб. пособие / В. М. Симонов. — Волгоград : Перемена, 2003. — 101 с.
12. Simonov V. M. Zadachnaya tekhnologiya estestvennonauchnoi podgotovki uchashchikhsya : ucheb. posobie / V. M. Simonov. — Volgograd : Peremena, 2003. — 101 s.
13. 7. Шарипов Ш. С. Педагогические условия формирования изобразительского творчества студентов (на примере факультетов труда и профессионального образования) : дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01 / Ш. С. Шарипов. — Ташкент, 2000. — 140 с.
14. Sharipov Sh. S. Pedagogicheskie usloviya formirovaniya izobrazitel’skogo tvorchestva studentov (na primere fakul’tetov truda i professional’nogo obrazovaniya) : dis. ... kand. ped. nauk: 13.00.01 / Sh. S. Sharipov. — Tashkent, 2000. — 140 s.

Other articles