Published Date: 01.04.2024

Disclosure of Creative Giftedness as a Goal and Resource for the Teacher: Reality and Opportunities

Annotation

The problem of revealing creative giftedness is considered in the context of the problem of training and professional realization of a teacher. The importance and interconnection of two processes is emphasized: the disclosure of the student’s creative gifts and the process of selfdevelopment of the teacher’s creative abilities.




Library

1. 1. Матюшкин, А. М. Мышление, обучение, творчество / А. М. Матюшкин. — Москва : МПСИ ; Воронеж : МОДЭК, 2003. — 720 с.
2. Matyushkin, A. M. My`shlenie, obuchenie, tvorchestvo / A. M. Matyushkin. — Moskva : MPSI ; Voronezh : MOD`EK, 2003. — 720 s.
3. 2. Митина, Л. М. Личностно-профессиональное развитие педагога в системе «учитель — одаренный ученик» / Л. М. Митина // Проблемы одаренности в контексте устойчивого развития природы и общества / под ред. М. В. Наяновой. — Самара, 2014. — С. 199–214.
4. Mitina, L. M. Lichnostno-professional`noe razvitie pedagoga v sisteme «uchitel` — odarenny`j uchenik» / L. M. Mitina // Problemy` odarennosti v kontekste ustojchivogo razvitiya prirody` i obshhestva / pod red. M. V. Nayanovoj. — Samara, 2014. — S. 199–214
5. 3. Шумакова, Н. Б. К вопросу профессиональной подготовки педагогов для работы с одаренными детьми / Н. Б. Шумакова // Вестник практической психологии образования. — 2020. — Т. 17, № 2. — С. 97–105. — <a href="https://doi:10.17759/bppe.2020170209" target="_blank">https://doi:10.17759/bppe.2020170209</a>
6. Shumakova, N. B. K voprosu professional`noj podgotovki pedagogov dlya raboty` s odarenny`mi det`mi / N. B. Shumakova // Vestnik prakticheskoj psixologii obrazovaniya. — 2020. — T. 17, № 2. — S. 97–105. — <a href="https://doi:10.17759/bppe.2020170209" target="_blank">https://doi:10.17759/bppe.2020170209</a>
7. 4. Шумакова, Н. Б. Образовательная микросреда как условие развития одаренности в старшем дошкольном возрасте / Н. Б. Шумакова, Е. С. Белова // Образовательный вестник «Сознание». — 2021. — Т. 23, № 1. — С. 4–11. — <a href="https://doi.org/10.26787/" target="_blank">https://doi.org/10.26787/</a> nydha-2686-6846
8. Shumakova, N. B. Obrazovatel`naya mikrosreda kak uslovie razvitiya odarennosti v starshem doshkol`nom vozraste / N. B. Shumakova, E. S. Belova // Obrazovatel`ny`j vestnik «Soznanie». — 2021. — T. 23, № 1. — S. 4–11. — <a href="https://doi.org/10.26787/" target="_blank">https://doi.org/10.26787/</a> nydha-2686-
9. 5. Wellisch, M. Ceilinged Out : Gifted Preschoolers in Early Childhood Services / M. Wellisch // Journal of Advanced Academics. — 2019. — Vol. 30, № 3. — P. 326–354.

Other articles