Published Date: 01.04.2024
How to Maintain Enthusiasm and Avoid Teacher Burnout: Factors and Recommendations (Part 2)
Annotation
The problem of teacher burnout is one of the most pressing issues for the Russian educational system, as it leads to a decrease in educational outcomes as well as teacher turnover. To tackle this problem, it is important to understand the factors that contribute to the development of this syndrome. The theoretical framework, methodology, and results of the qualitative research were described in the first part of the article (in the previous issue). In the second part the methodology of the quantitative research is described, and the obtained results are presented.
Keywords
Type | Article |
Information | WORLD OF PSYCHOLOGY № 02/2024 |
Pages | 122-135 |
UDK | 37.088.2 |
DOI | 10.51944/20738528_2024_2_122 |
Library
1. 11. Schaufeli, W. The conceptualization and measurement of burnout : Common ground and worlds apart / W. Schaufeli, T. W. Taris // Work & Stress. — 2005. — Vol. 19, № 3. — P. 256–262.
2. 10. European Commission/EACEA/Eurydice // Teachers in Europe : Careers, Development and Well-being : Eurydice Report. — Luxembourg, 2021. — 183 р.
3. 9. Bakker, A. B. Job Demands-Resources Theory : Taking Stock and Looking Forward / A. B. Bakker, E. Demerouti // Journal of Occupational Health Psychology. — 2017. — Vol. 22, № 3. — P. 273–285.
4. Xolmanskaya, M. V. Kak soxranit` e`ntuziazm i izbezhat` vy`goraniya v professii uchitelya: klyuchevy`e faktory` i rekomendacii (chast` 1) / M. V. Xolmanskaya, Yu. N. Koreshnikova, A. I. Podol`skij // Mir psixologii. — 2024. — № 1 (116). — S. 57–73. — DOI:
5. 8. Холманская, М. В. Как сохранить энтузиазм и избежать выгорания в профессии учителя: ключевые факторы и рекомендации (часть 1) / М. В. Холманская, Ю. Н. Корешникова, А. И. Подольский // Мир психологии. — 2024. — № 1 (116). — С. 57–73. — DOI: 10/51944/20
6. Professional`naya motivaciya sotrudnikov rossijskix predpriyatij: diagnostika i svyazi s blagopoluchiem i uspeshnost`yu deyatel`nosti / E. N. Osin, A. A. Gorbunova, T. O. Gordeeva [i dr.] // Organizacionnaya psixologiya. — 2017. — T. 7, № 4. — S. 21–49.
7. 7. Профессиональная мотивация сотрудников российских предприятий: диагностика и связи с благополучием и успешностью деятельности / Е. Н. Осин, А. А. Горбунова, Т. О. Гордеева [и др.] // Организационная психология. — 2017. — Т. 7, № 4. — С. 21–49.
8. Pankratova, A. A. Aprobaciya kratkoj versii oprosnika E`mIn / A. A. Pankratova, D. S. Kornienko, D. V. Lyusin // Psixologiya : zhurn. Vy`sshej shkoly` e`konomiki. — 2022. — T. 19, № 4. — S. 822–834.
9. 6. Панкратова, А. А. Апробация краткой версии опросника ЭмИн / А. А. Панкратова, Д. С. Корниенко, Д. В. Люсин // Психология : журн. Высшей школы экономики. — 2022. — Т. 19, № 4. — С. 822–834.
10. Manichev, S. A. Russkoyazy`chnaya versiya Shkaly` bazovogo samoocenivaniya (Core Self-Evaluation Scale): psixometricheskaya proverka i perspektivy` ispol`zovaniya / S. A. Manichev, N. N. Lepexin, O. N. Il`ina // Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta.
11. 5. Маничев, С. А. Русскоязычная версия Шкалы базового самооценивания (Core Self-Evaluation Scale): психометрическая проверка и перспективы использования / С. А. Маничев, Н. Н. Лепехин, О. Н. Ильина // Вестник Санкт-Петербургского университета. Психология.
12. Lichnostny`e resursy` i vy`goranie u sotrudnikov bibliotek Moskovskoj oblasti / N. I. Kolachev, E. N. Osin, V. Shaufeli, Sh. Dezart // Organizacionnaya psixologiya. — 2019. — T. 9, № 2. — S. 129–147.
13. 4. Личностные ресурсы и выгорание у сотрудников библиотек Московской области / Н. И. Колачев, Е. Н. Осин, В. Шауфели, Ш. Дезарт // Организационная психология. — 2019. — Т. 9, № 2. — С. 129–147.
14. Karyagina, T. D. Adaptaciya mnogofaktornogo oprosnika e`mpatii M. De`visa / T. D. Karyagina, N. A. Budagovskaya, S. V. Dubrovskaya // Konsul`tativnaya psixologiya i psixoterapiya. — 2013. — T. 21, № 1. — S. 202–227.
15. 3. Карягина, Т. Д. Адаптация многофакторного опросника эмпатии М. Дэвиса / Т. Д. Карягина, Н. А. Будаговская, С. В. Дубровская // Консультативная психология и психотерапия. — 2013. — Т. 21, № 1. — С. 202–227.
16. Karpov, A. V. Refleksivnost` kak psixicheskoe svojstvo i metodika ee diagnostiki/A. V. Karpov /Psixologicheskij zhurnal. — 2003. — T. 24, № 5. — S. 45–57.
17. 2. Карпов, А. В. Рефлексивность как психическое свойство и методика ее диагностики / А. В. Карпов // Психологический журнал. — 2003. — Т. 24, № 5. — С. 45–57.
18. Validizaciya russkoyazy`chnoj versii oprosnika «Shkala vosprinimaemogo stressa-10» / V. A. Ababkov, K. Bary`shnikova, O. V. Voronczova-Venger [i dr.] // Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta. Psixologiya. — 2016. — № 2. — S. 6–15.
19. 1. Валидизация русскоязычной версии опросника «Шкала воспринимаемого стресса-10» / В. А. Абабков, К. Барышникова, О. В. Воронцова-Венгер [и др.] // Вестник Санкт-Петербургского университета. Психология. — 2016. — № 2. — С. 6–15.
The full version of the article is available only to subscribers of the journal