Published Date: 01.01.2024

Features of Emotional Barriers of Communication, Self-Attitude and Egocentrism of a Teenager. Part 12

Annotation

In the first part of the article, the theoretical justification of the research problem is presented, the typology of barriers in communication is analyzed, the specifics of emotional and psychological barriers affecting the effectiveness of communicative activity and selfattitude of adolescents are revealed. Considering egocentrism as a special personal formation that determines the self-consciousness of a teenager, the need to study characteristics of the components of self-attitude, the level of egocentrism and the subjective internal state of tension in communication — a psychological barrier in communication is justified. The second part of the article will present the results of an empirical study.




Library

1. 26. Подымов, Н. А. Психологические барьеры в профессиональной деятельности учителя : дис. … д-ра психол. наук : 19.00.07 / Подымов Николай Анатольевич. — Москва, 1999. — 390 с.
2. Piazhe, Zh. Izbranny`e psixologicheskie trudy` / Zh. Piazhe. — Moskva : Prosveshhenie, 1969. — 612 s.
3. 25. Пиаже, Ж. Избранные психологические труды / Ж. Пиаже. — Москва : Просвещение, 1969. — 612 с.
4. Pervitskaya, A. M. Proyavlenie e`mocional`ny`x bar`erov obshheniya i individual`no-psixologicheskix svojstv lichnosti v zavisimosti ot urovnya samopred``yavleniya v studencheskoj srede / A. M. Pervitskaya, A. I. Boldy`reva // Vestnik Kurganskogo gosudarst
5. 24. Первитская, А. М. Проявление эмоциональных барьеров общения и индивидуально-психологических свойств личности в зависимости от уровня самопредъявления в студенческой среде / А. М. Первитская, А. И. Болдырева // Вестник Курганского государственного унив
6. Pashukova, T. I. E`gocentrizm: fenomenologiya, zakonomernosti formirovaniya i korrekcii / T. I. Pashukova. — Kirovograd : Central`no-ukrainskoe izd-vo, 2001. — 338 s.
7. 23. Пашукова, Т. И. Эгоцентризм: феноменология, закономерности формирования и коррекции / Т. И. Пашукова. — Кировоград : Центрально-украинское изд-во, 2001. — 338 с.
8. Pary`gin, B. D. Social`naya psixologiya. Problemy` metodologii, istorii i teorii / B. D. Pary`gin. — Sankt-Peterburg : IGUP, 1999. — 592 s.
9. 22. Парыгин, Б. Д. Социальная психология. Проблемы методологии, истории и теории / Б. Д. Парыгин. — Санкт-Петербург : ИГУП, 1999. — 592 с.
10. Pody`mov, N. A. Psixologicheskie bar`ery` v professional`noj deyatel`nosti uchitelya : dis. … d-ra psixol. nauk : 19.00.07 / Pody`mov Nikolaj Anatol`evich. — Moskva, 1999. — 390 s.
11. Pantileev, S. R. Samootnoshenie kak e`mocional`no-ocenochnaya sistema : speczkurs / S. R. Pantileev ; MGU im. M. V. Lomonosova, fak. psixologii, kaf. obshhej psixologii. — Moskva : Izd-vo MGU, 1991. — 108 s.
12. 21. Пантилеев, С. Р. Самоотношение как эмоционально-оценочная система : спецкурс / С. Р. Пантилеев ; МГУ им. М. В. Ломоносова, фак. психологии, каф. общей психологии. — Москва : Изд-во МГУ, 1991. — 108 с.
13. Orlov, Yu. M. Vosxozhdenie k individual`nosti / Yu. M. Orlov. — Moskva : Prosveshhenie, 1991. — 287 s.
14. 20. Орлов, Ю. М. Восхождение к индивидуальности / Ю. М. Орлов. — Москва : Просвещение, 1991. — 287 с.
15. Myasishhev, V. N. Psixologiya otnoshenij : izbr. psixol. tr. / V. N. Myasishhev; pod red. A. A. Bodaleva. — 4-e izd. — Moskva : Izd-vo Moskovskogo psixologosocial`nogo instituta ; Voronezh : MODE`K, 2011. — 398 s.
16. 19. Мясищев, В. Н. Психология отношений : избр. психол. тр. / В. Н. Мясищев ; под ред. А. А. Бодалева. — 4-е изд. — Москва : Изд-во Московского психолого-социального института ; Воронеж : МОДЭК, 2011. — 398 с.
17. Morozova, L. B. Izuchenie problemy` e`gocentrizma v podrostkovom vozraste: teoreticheskij vzglyad / L. B. Morozova, A. O. Gorshenkova // Nizhegorodskij psixologicheskij al`manax. — 2021. — № 2. — S. 50–57.
18. Stolin, V. V. Samosoznanie lichnosti / V. V. Stolin. — Moskva : Izd-vo Moskovskogo universiteta, 1983. — 284 s.
19. 35. Seligman, M. Helplessness : On depression, development, and death / M. Seligman.— San Francisco: W. H. Freeman and Company, 1975.— 276 р.
20. 34. Lapsley, D. Separation-individuation, adult attachment style and college adjustment / D. Lapsley, J. Edgerton // Journal of Сounseling and Development. — 2002. — Vol. 80. — Р. 484–492.
21. E`rikson, E` . Identichnost`: yunost` i krizis. / E` . E`rikson. — Moskva : Progress, 1996. — 344 s.
22. 33. Эриксон, Э. Идентичность: юность и кризис. / Э. Эриксон. — Москва: Прогресс, 1996. — 344 с.
23. Shakurov, R. X. Bar`er kak kategoriya i ego rol` v deyatel`nosti / R. X. Shakurov // Voprosy` psixologii. — 2001. — № 1. — S. 3–18.
24. 32. Шакуров, Р. Х. Барьер как категория и его роль в деятельности / Р. Х. Шакуров // Вопросы психологии. — 2001. — № 1. — С. 3–18.
25. Chamkin, A. S. Sistemno-sociologicheskij vzglyad na kommunikativnuyu deyatel`nost`: struktura processa i bar`ery` / A. S. Chamkin // Sistemnaya psixologiya i sociologiya. — 2011. — № 3. — S. 57–69.
26. 31. Чамкин, А.С. Системно-социологический взгляд на коммуникативную деятельность: структура процесса и барьеры / А. С. Чамкин // Системная психология и социология. — 2011. — № 3. — С. 57–69.
27. 18. Морозова, Л. Б. Изучение проблемы эгоцентризма в подростковом возрасте: теоретический взгляд / Л. Б. Морозова, А. О. Горшенкова // Нижегородский психологический альманах. — 2021. — № 2. — С. 50–57.
28. 30. Столин, В. В. Самосознание личности / В. В. Столин. — Москва : Изд-во Московского университета, 1983. — 284 с.
29. Sardzhveladze, N. I. Lichnost` i ee vzaimodejstvie s social`noj sredoj / N. I. Sardzhveladze. — Moskva : Sfera, 1999. — 480 s.
30. 29. Сарджвеладзе, Н. И. Личность и ее взаимодействие с социальной средой / Н. И. Сарджвеладзе. — Москва : Сфера, 1999. — 480 с.
31. Rubinshtejn, S. L. Osnovy` obshhej psixologii / S. L. Rubinshtejn. — SanktPeterburg : Piter, 2000. — 720 s.
32. 28. Рубинштейн, С. Л. Основы общей психологии / С. Л. Рубинштейн. — Санкт-Петербург : Питер, 2000. — 720 с.
33. Rajs, F. Psixologiya podrostkovogo i yunosheskogo vozrasta / F. Rajs, K. Doldzhin. —12-e izd. — Sankt-Peterburg : Piter, 2012. — 816 s.
34. 27. Райс, Ф. Психология подросткового и юношеского возраста / Ф. Райс, К. Долджин. —12-е изд. — Санкт-Петербург : Питер, 2012. —816 с.
35. 5. Василевская, Е. А. Проблема преодоления психологического барьера учебной деятельности в отечественной психологии / Е. А. Василевская, В. А. Манина // Вестник Удмуртского университета. Серия Философия. Психология. Педагогика. — 2017. — Т. 27, вып. 2. —
36. 9. Егоров, М. П. Виды общения и проблемы психологии обучения / М. П. Егоров, А. М. Матюшкин, А. Н. Соколов // Вопросы психологии. — 1974. — № 2. — С. 180–185.
37. Gozman, L. Ya. Psixologiya e`mocional`ny`x otnoshenij / L. Ya. Gozman. — Moskva : Izd-vo MGU, 1987. — 174 s.
38. 8. Гозман, Л. Я. Психология эмоциональных отношений / Л. Я. Гозман. — Москва : Изд-во МГУ, 1987. — 174 с.
39. Glazkova, I. Ya. Issledovanie problemy` bar`erov v otechestvennoj psixologii / I. Ya. Glazkova // Vestnik Taganrogskogo instituta imeni A. P. Chexova. Psixologiya. — 2012. — № 1. — S. 137–142.
40. 7. Глазкова, И. Я. Исследование проблемы барьеров в отечественной психологии / И. Я. Глазкова // Вестник Таганрогского института имени А. П. Чехова. Психология. — 2012. — № 1. — С. 137–142.
41. Gardanova, Zh. R. Sravnitel`ny`j analiz ponyatij «prepyatstvie» i «bar`er» v psixologicheskoj nauke / Zh. R. Gardanova, V. A. Manina // Vestnik nauki i obrazovaniya. — 2017. — № 2. — S. 106–109.
42. 6. Гарданова, Ж. Р. Сравнительный анализ понятий «препятствие» и «барьер» в психологической науке / Ж. Р. Гарданова, В. А. Манина // Вестник науки и образования. — 2017. — № 2. — С. 106–109.
43. Vasilevskaya, E. A. Problema preodoleniya psixologicheskogo bar`era uchebnoj deyatel`nosti v otechestvennoj psixologii / E. A. Vasilevskaya, V. A. Manina // Vestnik Udmurtskogo universiteta. Seriya Filosofiya. Psixologiya. Pedagogika. — 2017. — T. 27, vy`
44. Egorov, M. P. Vidy` obshheniya i problemy` psixologii obucheniya / M. P. Egorov, A. M. Matyushkin, A. N. Sokolov // Voprosy` psixologii. — 1974. — № 2. — S. 180–185.
45. Bodalev, A. A. Lichnost` i obshhenie / A. A. Bodalev. — Moskva : Mezhdunarodnaya pedagogicheskaya akademiya, 1995. — 328 s.
46. 4. Бодалев, А. А. Личность и общение / А. А. Бодалев. — Москва : Международная педагогическая академия, 1995. — 328 с.
47. Berns, R. Razvitie Ya-koncepcii i vospitanie : per. s angl. / R. Berns. — Moskva : Progress, 1986. — 420 s.
48. 3. Бернс, Р. Развитие Я-концепции и воспитание : пер. с англ. / Р. Бернс. — Москва : Прогресс, 1986. — 420 с.
49. Beloxvostikova, O. V. Dinamika stilej uchebnoj deyatel`nosti studentov pri preodolenii psixologicheskix bar`erov : dis. … kand. psixol. nauk : 19.00.07 / Beloxvostikova Ol`ga Ivanovna. — Sankt-Peterburg, 2003. — 265 s.
50. 2. Белохвостикова, О. В. Динамика стилей учебной деятельности студентов при преодолении психологических барьеров : дис. … канд. психол. наук : 19.00.07 / Белохвостикова Ольга Ивановна. — Санкт-Петербург, 2003. — 265 с.
51. Andreeva, G. M. Social`naya psixologiya / G. M. Andreeva. — Moskva : Aspekt Press, 1999. — 375 s.
52. 1. Андреева, Г. М. Социальная психология / Г. М. Андреева. — Москва : Аспект Пресс, 1999. — 375 с.
53. Markova, A. K. Psixologiya truda uchitelya / A. K. Markova. — Moskva : Prosveshhenie, 1993. — 192 s.
54. 17. Маркова, А. К. Психология труда учителя / А. К. Маркова. — Москва : Просвещение, 1993. — 192 с.
55. Leont`ev, A. N. Deyatel`nost` . Soznanie. Lichnost` / A. N. Leont`ev. — Moskva : Politizdat, 1975. — 456 s.
56. 16. Леонтьев, А. Н. Деятельность. Сознание. Личность / А. Н. Леонтьев. — Москва : Политиздат, 1975. — 456 с.
57. Leont`ev, A. A. Psixologiya obshheniya / A. A. Leont`ev. — Moskva : Smy`sl, 1997. — 365 s.
58. 15. Леонтьев, А. А. Психология общения / А. А. Леонтьев. — Москва : Смысл, 1997. — 365 с.
59. Kry`s`ko, V. G. Social`naya psixologiya : kurs lekcij / V. G. Kry`s`ko. — 3-e izd. — Moskva : Omega-L, 2006. — 352 s.
60. 14. Крысько, В. Г. Социальная психология : курс лекций / В. Г. Крысько. — 3-е изд. — Москва : Омега-Л, 2006. — 352 с.
61. Kon, I. S. Kategoriya «Ya» v psixologii / I. S. Kon // Psixologicheskij zhurnal. — 1981. — № 3. — S. 25–38.
62. 13. Кон, И. С. Категория «Я» в психологии / И. С. Кон // Психологический журнал. — 1981. — № 3. — С. 25–38.
63. Klimontova, T. A. Samoorganizaciya vnutrennego mira intellektual`no odarenny`x starsheklassnikov: struktura i funkcionirovanie : dis. … d-ra psixol. nauk : 19.00.01 / Klimontova Tat`yana Anatol`evna. — Yaroslavl`, 2015. — 408 s.
64. 12. Климонтова, Т. А. Самоорганизация внутреннего мира интеллектуально одаренных старшеклассников: структура и функционирование : дис. … д-ра психол. наук : 19.00.01 / Климонтова Татьяна Анатольевна. — Ярославль, 2015. — 408 с.
65. Kle, M. Psixologiya podrostka : per. s fr. / M. Kle. — Moskva : Pedagogika, 1991. — 171 s.
66. 11. Кле, М. Психология подростка : пер. с фр. / М. Кле. — Москва : Педагогика, 1991. — 171 с.
67. Karmanova, A. V. Otchuzhdenie i sovremenny`e molodezhny`e subkul`tury` (social`nofilosofskij analiz) / A. V. Karmanova. — Saarbryukken : LAP Lambert Academic Publishing, 2011. — 172 s.
68. 10. Карманова, A. B. Отчуждение и современные молодежные субкультуры (социально-философский анализ) / A. B. Карманова. — Саарбрюкен : LAP Lambert Academic Publishing, 2011. — 172 с.

Other articles