Published Date: 01.01.2024
How to Maintain Enthusiasm and Avoid Teacher Burnout: Factors and Recommendations (Part 1)2
Annotation
Russian teachers experience a large amount of stress which often results in the reduction of their work engagement and causes burnout. The issue of preventing professional deformation of a teacher is substantial for science as well as for practice. Tackling this problem requires identifying factors related to burnout. The goal of this study is to examine a number of factors related to teacher burnout using a mixed design of qualitative and quantitative methods. As a result of the study, the following factors were identified: personal, organizational and geopolitical factors.
Keywords
Type | Article |
Information | WORLD OF PSYCHOLOGY № 01/2024 |
Pages | 57-73 |
UDK | 37.088.2 |
DOI | 10.51944/20738528_2024_1_57 |
2 The second part of this article presenting quantitative research results will be published in the upcoming issue of the journal.
Library
1. 32. Hakanen, J. J. Burnout and work engagement among teachers / J. J. Hakanen, A. B. Bakker, W. B. Schaufeli // Journal of School Psychology. — 2006. — Vol. 43, № 6. — P. 495–513.
2. 31. Fathi, J. Techer Self-efficacy and Emotional Regulation as Predictors of Teaching Stress : An Investigation of Iranian English Language Teachers / J. Fathi, A. Derakhshan // Teaching English Language. — 2019. — Vol. 13, № 2. — P. 117–143.
3. 30. Chang, M. L. An Appraisal Perspective of Teacher Burnout : Examining the Emotional Work of Teachers / M. L. Chang // Educational Psychology Review. — 2009. — Vol. 21. — P. 193–218.
4. 29. Bakker, A. Job Demands-Resources theory and self-regulation: new explanations and remedies for job burnout / A. Bakker, J. D. de Vries // Anxiety, Stress and Coping. — 2021. — Vol. 34, № 1. — P. 1–21.
5. 28. Bakker, A. B. Job Demands-Resources Theory : Taking Stock and Looking Forward / A. B. Bakker, E. Demerouti // Journal of Occupational Health Psychology. — 2016. — Vol. 22, № 3. — P. 273–285.
6. 27. Bakker, A. B. Job resources buffer the impact of job demands on burnout / A.B.Bakker, E. Demerouti // Journal of Occupational Health Psychology. — 2005. — Vol. 10, № 2. — P. 170–180.
7. 25. Anastasiou, S. Factors affecting job satisfaction, stress and work performance of secondary education teachers in Epirus, NW Greece / S. Anastasiou // International Journal of Management in Education. — 2014. — Vol. 8, № 1. — P. 37–53. 26. An examinat
8. 24. Abdullah, A. S. A Structural Equation Model Describes Factors Contributing Teachers’ Job Stress in Primary Schools / A. S. Abdullah, S. N. Ismail // International Journal of Instruction. — 2019. — Vol. 12, № 1. — P. 1251–1262.
9. Stress, vy`goranie, sovladanie v sovremennom kontekste / pod red. A. L. Zhuravleva, E. A. Sergienko. — Moskva : Institut psixologii RAN, 2011. — 257 s.
10. 23. Стресс, выгорание, совладание в современном контексте / под ред. А. Л. Журавлева, Е. А. Сергиенко. — Москва : Институт психологии РАН, 2011. — 257 c.
11. Sorokin, P. S. «Transformiruyushhaya agentnost`» kak predmet sociologicheskogo analiza: sovremenny`e diskussii i rol` obrazovaniya / P. S. Sorokin // Vestnik Rossijskogo universiteta druzhby` narodov. Seriya: Sociologiya. — 2021. — № 1. — S. 124–138.
12. 22. Сорокин, П. С. «Трансформирующая агентность» как предмет социологического анализа: современные дискуссии и роль образования / П. С. Сорокин // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Социология. — 2021. — № 1. — С. 124–138.
13. Polyakova, O. B. Osobennosti samoe`ffektivnosti psixologov i pedagogov s professional`ny`mi deformaciyami (vy`goraniem) / O. B. Polyakova // Chelovecheskij kapital. — 2015. — № 10 (82). — S. 36–41.
14. 21. Полякова, О. Б. Особенности самоэффективности психологов и педагогов с профессиональными деформациями (выгоранием) / О. Б. Полякова // Человеческий капитал. — 2015. — № 10 (82). — С. 36–41.
15. Os`muk, L. A. Psixosocial`noe blagopoluchie i professional`naya deyatel`nost` rossijskix uchitelej / L. A. Os`muk, M. V. Safronova, Yu. S. Zaxir // Idei i idealy` . — 2013. — T. 1, № 3 (17). — S. 91–104.
16. 20. Осьмук, Л. А. Психосоциальное благополучие и профессиональная деятельность российских учителей / Л. А. Осьмук, М. В. Сафронова, Ю. С. Захир // Идеи и идеалы. — 2013. — Т. 1, № 3 (17). — С. 91–104.
17. Osin, E. Ne goryashhie professiej uchitelya by`stree sgorayut: protivopolozhny`e trebovaniya ot direktora, roditelej i ostal`ny`x e`tomu pomogayut / E. Osin // Institut obrazovaniya NIU VShE` : [sajt]. — URL: <a href="https://ioe.hse.ru/news/822579877.html" target="_blank">https://ioe.hse.ru/news/822579877.html</a> (data o
18. 19. Осин, Е. Не горящие профессией учителя быстрее сгорают: противоположные требования от директора, родителей и остальных этому помогают / Е. Осин // Институт образования НИУ ВШЭ : [сайт]. — URL: <a href="https://ioe.hse.ru/news/822579877.html" target="_blank">https://ioe.hse.ru/news/822579877.html</a> (дата обращения: 15
19. 49. Work Engagement : A meta-Analysis Using the Job Demands-Resources Model / G. Mazzetti, G. Topa, M. Vignoli, D. Guglielmi // Psychological Reports. — 2023. — Vol. 126, № 3. — P. 1069–1107.
20. 48. Talmor, R. Factors relating to regular education teacher burnout in inclusive education / R. Talmor, S. Reiter, N. Feigin // European Journal of Special Needs Education. — 2005. — Vol. 20, № 2. — P. 215–229.
21. 47. TALIS 2018 Results (Vol. II) : Teachers and School Leaders as Valued Professionals // OECD. — URL: <a href="https://www.oecd.org/education/talis-2018-results-volume-ii-19cf08df-en." target="_blank">https://www.oecd.org/education/talis-2018-results-volume-ii-19cf08df-en.</a> htm (date of the application: 15.01.2024).
22. 46. Strauss, A. Basics of qualitative research technique Basics of Qualitative Research : Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory / A. Strauss, J. Corbin. — Thousand Oaks, London, New Delhi : Sage Publication, 1998. — 312 p.
23. 45. Skaalvik, E. M. Teacher burnout: relations between dimensions of burnout, perceived school context, job satisfaction and motivation for teaching. A longitudinal study / E. M. Skaalvik, S. Skaalvik // Teachers and Teaching. — 2021. — Vol. 26, № 7/8. —
24. 44. Schaufeli, W. Burnout Assessment Tool (BAT) — Development, Validity, and Reliability / W. Schaufeli, H. De Witte, S. Desart // International Journal of Environmental Research and Public Health. — 2020. — Vol. 17, № 24. — P. 1–21.
25. 43. Schaufeli, W. B. General Engagement : Conceptualization and Measurement with the Utrecht General Engagement Scale (UGES) / W. B. Schaufeli // Journal of Well-Being Assessment. — 2017. — Vol.1, № 1/3. — P. 9–24.
26. 42. Schaufeli, W. The conceptualization and measurement of burnout : Common ground and worlds apart / W. Schaufeli, T. W. Taris // Work and Stress. — 2005. — Vol. 19, № 3. — P. 256–262.
27. Orel, V. E. Sindrom «psixologicheskogo vy`goraniya» i stilevy`e osobennosti povedeniya i deyatel`nosti professionala / V. E. Orel // Klinicheskaya i medicinskaya psixologiya. — 2006. — № 23. — S. 33–38.
28. 41. Saloviita, T. Teacher burnout explained: Teacher-, student- and organizational level variables / T. Saloviita, E. Pakarinen // Teaching and Teacher Education. — 2021. — Vol. 97. — P. 1–14.
29. 40. Occupational well-being of Russian teachers : Risk factors and areas for improvement / R. Zvyagintsev, D. Konstantinovskiy, M. Pinskaya, S. Kosaretsky // Issues in Educational Research. — 2022. — Vol. 32, № 2. — P. 825–847.
30. 39. Maslach, C. Psychological connections with work / C. Maslach, C. G. Banks // The Routledge Companion to Wellbeing at Work. — Routledge, 2017. — P. 37–54.
31. 38. Maslach, C. Job Burnout / C. Maslach, M. Leiter, W. Schaufeli // Annual Review of Psychology. — Utrecht University, 2001. — P. 397–422.
32. 37. Linking Personality Traits, Self-Efficacy and Burnout of Teachers in Public Schools : Does School Climate Play a Moderating Role? / S. Shakeel, M. M. Khan, R. A. A Khan, B. G. Mujtaba // Public Organization Review. — 2022. — Vol. 22. — P. 19–39.
33. 36. Lepine, J. A. A meta-analytic test of the challenge stressor-hindrance stressor framework: an explanation for inconsistent relationships among stressors and performance / J. A. Lepine, N. Podsakoff, M. A. Lepine // The Academy of Management Journal. —
34. 35. Leiter, M. P. Burnout and engagement: contributions to a new vision / M. P. Leiter, C. Maslach // Burnout Research. — 2017. — Vol. 5. — P. 55–57.
35. 34. Kwon, K. An integrative literature review of employee engagement and innovative behavior : Revisiting the JD-R model / K. Kwon, T. Kim // Human Resource Management Review. — 2020. — Vol. 2, № 30. — P. 1–18.
36. 33. Herman, K. C. Empirically Derived Profiles of Teacher Stress, Burnout, SelfEfficacy, and Coping and Associated Student Outcomes / K. C. Herman, J. Hickmon-Rosa, W. M. Reinke // Journal of Positive Behavior Interventions. — 2018. — № Vol. 20, № 2. — P.
37. 10. Егорышев, С. А. Эмоциональное выгорание учителей как фактор снижения эффективности их профессиональной деятельности / С. А. Егорышев // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Социология. — 2023. — № 1. — URL: <a href="https://cyberleninka.ru/a" target="_blank">https://cyberleninka.ru/a</a>
38. Gasinecz, M. V. Agentnost` uchitelej v formirovanii uchebnogo uspexa shkol`nikov: roli i ubezhdeniya / M. V. Gasinecz, A. V. Kapuza, M. S. Dobryakova // Voprosy` obrazovaniya. — 2022. — № 1. — S. 75–97.
39. 9. Гасинец, М. В. Агентность учителей в формировании учебного успеха школьников: роли и убеждения / М. В. Гасинец, А. В. Капуза, М. С. Добрякова // Вопросы образования. — 2022. — № 1. — С. 75–97.
40. Gavrilenko, P. A. Izmeneniya v predstavleniyax i praktikax shkol`ny`x uchitelej kak osnova dlya samostoyatel`nogo dejstviya podrostka. Institucional`ny`j podxod / P. A. Gavrilenko // Psixologicheskaya nauka i obrazovanie. — 2022. — T. 27, № 3. — S. 39–49.
41. 8. Гавриленко, П. А. Изменения в представлениях и практиках школьных учителей как основа для самостоятельного действия подростка. Институциональный подход / П. А. Гавриленко // Психологическая наука и образование. — 2022. — Т. 27, № 3. — С. 39–49.
42. Volkanevskij, S. V. Refleksivnost` kak determinanta sindroma «psixicheskogo vy`goraniya» lichnosti : avtoref. dis. … kand. psixol. nauk : 19.00.03 / Volkanevskij Sergej Valer`evich. — Yaroslavl`, 2010. — 26 s.
43. 7. Волканевский, С. В. Рефлексивность как детерминанта синдрома «психического выгорания» личности : автореф. дис. … канд. психол. наук: 19.00.03/Волканевский Сергей Валерьевич.— Ярославль, 2010.— 26 c.
44. Vodop`yanova, N. E. Sindrom vy`goraniya / N. E. Vodop`yanova, E. S. Starchenkova.— 2-e izd. — Sankt-Peterburg : Piter, 2016. — 336 s.
45. 6. Водопьянова, Н. Е. Синдром выгорания / Н. Е. Водопьянова, Е. С. Старченкова. — 2-е изд. — Санкт-Петербург : Питер, 2016. — 336 c.
46. Vodop`yanova, N. E. Vosprinimaemaya samoe`ffektivnost` i resursoobespechennost` kak faktory, prepyatstvuyushhie professional`nomu vy`goraniyu / N. E. Vodop`yanova, A. N. Gusteleva // Vestnik Tverskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya: Pedagogika i ps
47. 5. Водопьянова, Н. Е. Воспринимаемая самоэффективность и ресурсообеспеченность как факторы, препятствующие профессиональному выгоранию / Н. Е. Водопьянова, А. Н. Густелева // Вестник Тверского государственного университета. Серия: Педагогика и психология.
48. Vodop`yanova, N. E. Pozitivnoe samootnoshenie kak faktor ustojchivosti k professional`nomu vy`goraniyu uchitelej / N. E. Vodop`yanova, A. N. Gusteleva // Vestnik Sankt-Peterburgskogo gosudarstvennogo universiteta. Ser. 12. — 2010. — Vy`p. 4. — S. 166–172.
49. 4. Водопьянова, Н. Е. Позитивное самоотношение как фактор устойчивости к профессиональному выгоранию учителей / Н. Е. Водопьянова, А. Н. Густелева // Вестник Санкт-Петербургского государственного университета. Сер. 12. — 2010.—Вып. 4. — С. 166–172.
50. Borisova, M. V. Psixologicheskie determinanty` psixicheskogo vy`goraniya u pedagogov : avtoref. dis. … kand. psixol. nauk : 19.00.07 / Borisova Mariya Vladimirovna. — Yaroslavl`, 2003. — 20 s.
51. 3. Борисова, М. В. Психологические детерминанты психического выгорания у педагогов : автореф. дис. … канд. психол. наук : 19.00.07 / Борисова Мария Владимировна. — Ярославль, 2003. — 20 c.
52. Baly`kina, O. S. E`mocional`noe vy`goranie v professional`noj deyatel`nosti u predstavitelej sfery` obrazovaniya / O. S. Baly`kina, N. M. Eroxina, L. P. Petuxova // Ucheny`e zapiski Universiteta imeni P. F. Lesgafta. — 2013. — № 11 (105). — S. 17–23.
53. 2. Балыкина, О. С. Эмоциональное выгорание в профессиональной деятельности у представителей сферы образования / О. С. Балыкина, Н. М. Ерохина, Л. П. Петухова // Ученые записки Университета имени П. Ф. Лесгафта. — 2013. — № 11 (105). — С. 17–23.
54. Aver`yanov,A. I. Sindrom e`mocional`nogo vy`goraniya: popy`tka logoterapevticheskogo ob``yasneniya / A. I. Aver`yanov // Psixologicheskie problemy` smy`sla zhizni i akme. — 2020. — № XXV. — S. 217–221.
55. 1. Аверьянов, А. И. Синдром эмоционального выгорания: попытка логотерапевтического объяснения / А. И. Аверьянов // Психологические проблемы смысла жизни и акме. — 2020. — № XXV. — С. 217–221.
56. 18. Орел, В. Е. Синдром «психологического выгорания» и стилевые особенности поведения и деятельности профессионала / В. Е. Орел // Клиническая и медицинская психология. — 2006. — № 23.— С. 33–38.
57. Matyushkina, E. Ya. Professional`noe vy`goranie i refleksiya specialistov pomogayushhix professij / E. Ya. Matyushkina, A. A. Kantemirova // Konsul`tativnaya psixologiya i psixoterapiya. — 2019. — T. 27, № 2. — S. 50–68.
58. 17. Матюшкина, Е. Я. Профессиональное выгорание и рефлексия специалистов помогающих профессий / Е. Я. Матюшкина, А. А. Кантемирова // Консультативная психология и психотерапия. — 2019. — Т. 27, № 2. — С. 50–68.
59. Makarova, G. A. Sindrom e`mocional`nogo vy`goraniya / G. A. Makarova // Psixoterapiya. — 2003. — № 11. — S. 2–11.
60. 16. Макарова, Г. А. Синдром эмоционального выгорания / Г. А. Макарова // Психотерапия. — 2003. — № 11. — С. 2–11.
61. Le`ngle, A. E`mocional`noe vy`goranie s pozicii e`kzistencial`nogo analiza / A. Le`ngle // Voprosy` psixologii. — 2008. — № 2. — S. 3–16.
62. 15. Лэнгле, А. Эмоциональное выгорание с позиции экзистенциального анализа/А. Лэнгле// Вопросы психологии. — 2008. — № 2. — С. 3–16.
63. Lichnostny`e resursy` i vy`goranie u sotrudnikov bibliotek Moskovskoj oblasti / N. I. Kolachev, E. N. Osin, V. Shaufeli, Sh. Dezart // Organizacionnaya psixologiya. — 2019. — T. 9, № 2. — S. 129–147.
64. 14. Личностные ресурсы и выгорание у сотрудников библиотек Московской области / Н. И. Колачев, Е. Н. Осин, В. Шауфели, Ш. Дезарт // Организационная психология. — 2019. — Т. 9, № 2. — С. 129–147.
65. Koreshnikova, Yu. N. Professional`ny`e kompetencii pedagoga kak faktor sformirovannosti kriticheskogo my`shleniya studentov / Yu. N. Koreshnikova, I. D. Frumin // Psixologicheskaya nauka i obrazovanie. — 2020. — T. 25, № 6. — S. 88–103.
66. 13. Корешникова, Ю. Н. Профессиональные компетенции педагога как фактор сформированности критического мышления студентов / Ю. Н. Корешникова, И. Д. Фрумин // Психологическая наука и образование. — 2020. — Т. 25, № 6. — C. 88–103.
67. Konstantinovskij, D. L. Professional`noe samochuvstvie uchitelej: ot e`ntuziazma do vy`goraniya / D. L. Konstantinovskij, M. A. Pinskaya, R. S. Zvyagincev // Sociologicheskie issledovaniya. — 2019. — № 5. — S. 14–25.
68. 12. Константиновский, Д. Л. Профессиональное самочувствие учителей: от энтузиазма до выгорания / Д. Л. Константиновский, М. А. Пинская, Р. С. Звягинцев // Социологические исследования. — 2019. — № 5. — С. 14–25.
69. Ermolaeva, M. V. Psixosocial`noe blagopoluchie uchitelya v kontekste ego psixologicheskoj kul`tury` / M. V. Ermolaeva, D. V. Lubovskij // Vestnik Tverskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya «Pedagogika i psixologiya». — 2017. — № 3. — S. 92–97.
70. 11. Ермолаева, М. В. Психосоциальное благополучие учителя в контексте его психологической культуры / М. В. Ермолаева, Д. В. Лубовский // Вестник Тверского государственного университета. Серия «Педагогика и психология». — 2017. — № 3. — С. 92–97.
71. Egory`shev, S. A. E`mocional`noe vy`goranie uchitelej kak faktor snizheniya e`ffektivnosti ix professional`noj deyatel`nosti / S. A. Egory`shev // Vestnik Rossijskogo universiteta druzhby` narodov. Seriya: Sociologiya. — 2023. — № 1. — URL: <a href="https://cyberl" target="_blank">https://cyberl</a>
The full version of the article is available only to subscribers of the journal