Published Date: 01.04.2022
Formation and Development of Military-Professional Orientation of Pupils of Cadet Schools of the Ministry of Defense of the Russian Federation
Annotation
The article considers the criteria and indicators of formation and development of militaryprofessional orientation, pupils of cadet schools of the Ministry of Defense of the Russian Federation. The psychological and pedagogical conditions affecting the effectiveness of the militaryprofessional orientation of cadets have been studied. The results of the development of military — professional orientation among cadet school students in modern conditions are presented.
Keywords
Type | Article |
Information | WORLD OF EDUCATION — EDUCATION AROUND THE WORLD № 02/2022 |
Pages | 239-250 |
UDK | 377 |
DOI | 10.51944/20738536_2022_2_239 |
Library
1. 1. Алёхин И. А. Дидактическое обеспечение довузовской подготовки будущих специалистов: теоретико-прикладные основы / И. А. Алёхин, С. В. Масягин // Мир образования — образование в мире. — 2019. — № 1 (73). — С. 171–182.
2. 2. Алёхин И. А. Генерал А. В. Барабанщиков — основатель советской военной педагогики / И. А. Алёхин // Военный академический журнал. — 2019. — № 3 (23). — С. 81–85.
3. 3. Алёхин И. А. Развитие волонтерского движения студенческой молодежи как основа формирования их гражданской позиции / И. А. Алёхин, Т. Н. Герасимова, Е. В. Гусакова // Мир образования — образование в мире. — 2020. — № 4 (80). — С. 17–26.
4. 4. Барабанщиков А. В. Основы военной психологии и педагогики : учеб. пособие / А. В. Барабанщиков, В. П. Давыдов, Н. Ф. Феденко. — М. : Просвещение, 1988. — 266 с.
5. 5. Военная педагогика : учебник / И. А. Алёхин, А. А. Авуза, В. Н. Герасимов и др. ; под общ. ред. И. А. Алёхина. — 1-е изд. — М., 2022. — 415 с. — (Серия 76, Высшее образование).
6. 6. Глушко А. Н. Профессиональный психологический отбор кандидатов в военноучебные заведения МО : методические рекомендации / А. Н. Глушко, И. Ф. Дьяконов. — М., 1993. — 43 с.
7. 7. Гордон С. К. Психологическое сопровождение учебно-воспитательного процесса академии и его роль в подготовке военных специалистов РВиА СВ / С. К. Гордон // Актуальные проблемы подготовки офицерских кадров ВС РФ. — СПб., 1994. — С. 11–19.
8. 8. Давыдов Г. А. Социально-психологические условия повышения эффективности обучения в военном вузе / Г. А. Давыдов. — М., 1997. — 47 с.
9. 9. Дьяченко М. И. Военная психология / М. И. Дьяченко, Н. Ф. Феденко. — М., 1976. — 74 с.
10. 10. Железняк Л. Ф. Военно-профессиональная направленность личности советского офицера / Л. Ф. Железняк. — М. : ВПА, 1979. — 110 с.
11. 11. Железняк Л. Ф. Проблемы формирования военно-профессиональной пригодности и направленности личности будущих офицеров / Л. Ф. Железняк, Л. А. Кандыбович, А. Т. Ростунов. — Минск : МВИЗРУ, 1976. — 169 с.
12. 12. Жуковский В. П. Опыт формирования военно-профессиональной направленности личности курсанта / В. П. Жуковский // Обобщение опыта работы передовых офицеров. — Саратов, 1994.
13. 13. Треногин В. В. Организация педагогического сопровождения процесса формирования военно-профессиональной ориентации у воспитанников кадетских классов Росгвардии / В. В. Треногин, И. А. Алёхин, Е. И. Федак // Мир образования — образование в мире. — 2021.
The full version of the article is available only to subscribers of the journal