Published Date: 01.04.2022

Possibilities of Professional Ethics of an Employee of the Penal System in the Moral Education of Cadets of a Departmental University of the Federal Penitentiary Service of Russia

Annotation

The article reveals the importance of the personality of an employee of the penitentiary system (penal system) in reforming the Russian penitentiary system in terms of humanizing relations both between employees and convicts, and between employees themselves. The role of the departmental higher education institution of the Federal Penitentiary Service of Russia in the education of the future employee of the penal system as a person and professional is substantiated. The value content of the moral education of cadets of a departmental university is determined, in which a special place belongs to ethical responsibility, as a value that finds an imperative continuation in the requirements imposed on the employee of the penal system by professional ethics. The scientific ideas of scientists about the professional ethics of an employee of the penal system, which reflects the norms and requirements for an employee, are analyzed. It is substantiated that the professional ethics of an employee of the penal system provides value content for the implementation of the moral education of cadets.




Library

1. 18. Тюгаева Н. А. Профессионально-нравственное воспитание курсантов и слушателей образовательных организаций ФСИН России / Н. А. Тюгаева, В. Н. Котляр, С. И. Афанасьева. — М : Проспект ; Академия ФСИН России, 2017. — 200 с.
2. 17. Тимофеева Е. А. Профессиональная этика сотрудников уголовно-исполнительной системы как фактор, способствующий профилактике их профессиональной деформации / Е. А. Тимофеева // III Международный пенитенциарный форум «Преступление, наказание, исправление
3. 16. Росенко М. Н. Предмет профессиональной этики, ее категории и функции / Н. М. Росенко // Профессиональная этика / отв. ред. М. Н. Росенко. — СПб. : Петрополис, 2006. — С. 8–24.
4. 15. Рахманкулова Н. Ф. Этическая ответственность в принятии решений / Н. Ф. Рахманкулова // Электронное научное издание Альманах Пространство и Время. — 2015. — Т. 9, № 2. — С. 20. — Режим доступа: <a href="https://elibrary.ru/download/elibrary_25032272_81270730." target="_blank">https://elibrary.ru/download/elibrary_25032272_81270730.</a>
5. 14. Профессиональная этика и служебный этикет / под ред. В. Я. Кикотя. — М. : ЮНИТИ-ДАНА: Закон и право, 2012. — 559 с.
6. 13. Позднякова О. К. Нравственное воспитание студентов в образовательном процессе вуза / О. К. Позднякова // Научное отражение. — 2017. — № 5–6 (9–10). — С. 129–132.
7. 12. Павлова Е. В. К вопросу о профессионально-этическом воспитании сотрудников и федеральных государственных гражданских служащих уголовно-исполнительной системы / Е. В. Павлова, А. В. Аксенова // Мир политики и социологии. — 2015. — № 9. — С. 176–184.
8. 11. Павлова Е. В. Профессиональная этика сотрудника уголовно-исполнительной системы / Е. В. Павлова // NOVAINFO. — 2015. — Т. 2, № 33. — С. 209–219.
9. 10. Оганесян С. М. Место и роль пенитенциарной системы в механизме государства / С. М. Оганесян // Вестник Санкт-Петербургского университета МВД России. — 2005. — № 1. — С. 16–25.
10. 9. Лапутина Е. А. Некоторые вопросы морально-нравственного воспитания курсантов образовательных организаций ФСИН России / Е. А. Лапутина, К. А. Борисенко // Актуальные вопросы совершенствования российского законодательства и деятельности уголовно-исполнит
11. 8. Куркина И. Н. Особенности профессиональной этики сотрудников уголовно-исполнительной системы / И. Н. Куркина, О. В. Евсеева // Субъекты образовательной деятельности в образовательном пространстве вузов: взаимодействие, саморазвитие, сотрудничество : сб
12. 7. Козлов А. И. Моральный фактор как причина процесса «очеловечивания негуманного человека» в моральной деятельности юриста / А. И. Козлов // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. — 2013. — Т. 15, № 2. — С. 52–56.
13. 6. Кодекс этики и служебного поведения сотрудников и федеральных государственных гражданских служащих уголовно-исполнительной системы (Приказ ФСИН России от 11.01.2012 № 5 «Об утверждении Кодекса этики и служебного поведения сотрудников и федеральных госу
14. 5. Звягинцев М. В. Технология нравственного воспитания курсантов Кузбасского института ФСИН России / М. В. Звягинцев, С. А. Студеникина // Проблемы современного педагогического образования. — 2018. — № 61–3. — С. 73–77.
15. 3. Гусейнов А. А. Этика / А. А. Гусейнов, Р. Г. Апресян. — М. : Гардарики, 2000. — 472 с. 4. Жалмурзин Р. Б. О ценностной сфере сознания курсантов — будущих сотрудников ФСИН России / Р. Б. Жалмурзин, С. А. Клычков // Поволжский педагогический вестник. — 2
16. 2. Вотинов А. А. Особенности формирования профессиональной этики офицера уголовно-исполнительной системы на современном этапе / А. А. Вотинов // III Международный пенитенциарный форум «Преступление, наказание, исправление» (к 20-летию вступления в силу Уг
17. 1. Алёхин И. А. Педагогические условия преодоления профессионального выгорания психологов в системе исполнения наказаний Российской Федерации / И. А. Алёхин, С. В. Кулакова // Мир образования — образование в мире. — 2019. — № 1 (73). — С. 125–131.

Other articles