Published Date: 01.04.2022

Formation of a Child-adult Community as a Condition for Raising a Special Child in an Inclusive Class

Annotation

The article reveals the concept of a child-adult community, examines its significance for the upbringing of a special child in inclusive education, identifies the reasons why the formation of a child-adult community in an inclusive classroom may be difficult. The conditions that make it possible to form a community in an inclusive classroom are outlined: the formation of teachers’ psychological readiness to interact with a child with disabilities; the creation of a favorable psychological climate in the classroom, where students feel safe; the conduct of interesting and generally significant socio-cultural activities in the classroom; the organization of value-semantic interaction, which is built around the process of goal-setting, interesting for all topics, creative work, a common task. The authors cite the directions of teachers’ work on the formation of a childadult community, of which a child with developmental disabilities is a member.




Library

1. 1. Андреева Г. М. Социальная психология : учебник / Г. М. Андреева. — М. : Изд-во Моск. ун-та, 1988.
2. 2. Зволейко Е. В. Педагогическая оценка личностных результатов обучения в связи с изучением социализации обучающихся с ограниченными возможностями здоровья в инклюзивном классе [Электронный ресурс] / Е. В. Зволейко. — Режим доступа: <a href="https://" target="_blank">https://</a> cyberleninka.
3. 3. Левин К. Теория поля в социальных науках / К. Левин. — СПб. : Речь, 2000. 4. Лутошкин А. Н. Эмоциональные потенциалы коллектива / А. Н. Лутошкин. — М. : Педагогика, 1988.
4. 5. Парыгин Б. Д. Социальная психология. Проблемы методологии, истории и теории / Б. Д. Парыгин. — СПб., 1999.
5. 6. Першина Н. А. Исследование психологической готовности участников образовательного процесса к инклюзивному образованию детей с ограниченными возможностями здоровья [Электронный ресурс] / Н. А. Першина. — Режим доступа: <a href="https://cyberleninka." target="_blank">https://cyberleninka.</a> ru/article/n
6. 7. Сунцова А. С. Теории и технологии инклюзивного образования : учеб. пособие / А. С. Сунцова. — Ижевск : Изд-во «Удмуртский университет», 2013. — 110 с.
7. 8. Теннис Ф. Общность и общество: Основные понятия чистой социологии / Ф. Теннис ; пер. с нем. Д. В. Скляднева. — М. ; СПб. : Фонд «Университет» ; Владимир Даль, 2002.
8. 9. Шустова И. Ю. Воспитание школьников: ресурс детско-взрослой общности / И. Ю. Шустова // Изв. Сарат. ун-та. Нов. сер. Серия: Акмеология образования. Психология развития. — 2019. — Т. 8. — Вып. 1 (29). — С. 78–82.
9. 10. Шустова И. Ю. Воспитание в детско-взрослой общности : монография / И. Ю. Шустова. — М. : Педагогическое общество России, 2018.
10. 11. Ядов В. А. Размышление о предмете социологии / В. А. Ядов // Социальные исследования. — 1990. — № 2. — С. 3–15.

Other articles