Published Date: 01.04.2022

Education of Children with Special Educational Needs in Conditions of Inclusion

Annotation

In educational organizations, along with normotypic peers, certain categories of students with special educational needs receive education: disabled children, children with disabilities, gifted children, children with deviant behavior, children from socially vulnerable groups (children from orphanages, children from migrant families, bilingual children). Inclusive education — ensuring equal access to education for all students, taking into account the diversity of special educational needs and individual opportunities. An inclusive educational space is a place where all students are provided with conditions for personal development, self determination and socialization based on the values, rules and norms of Russian society. The article defines the main approaches to educational work with children with special educational needs in inclusive education, identifies the psychological and pedagogical features of children with special educational needs and defines the main approaches to educational work with this category of children.




Library

1. 1. Алехина С. В. Принципы инклюзии в контексте изменений образовательной практики / С. В. Алехина // Психологическая наука и образование. — 2014. — Т. 19, № 1. — 516 с.
2. 2. Ахметова Д. З. Дети-мигранты в инклюзивной среде : метод. пособие / Д. З. Ахметова, И. Г. Морозова. — Казань : Изд-во «Познание» Института экономики, управления и прав, 2015.
3. 3. Безруких В. А. Проблемные дети / В. А. Безруких ; Ун-т Рос. акад. образования. — М. : Изд-во УРАО, 2000. — 308 с.
4. 4. Мальцева Н. С. Раннее выявление малолетних детей, находящихся в социально опасном положении / Н. С. Мальцева, А. Н. Морозова, Л. А. Ведрова, И. А. Волкова. — Ханты-Мансийск, 2013.
5. 5. Набойченко Е. С. Психология отклоняющегося поведения подростков : монография / Е. С. Набойченко. — Екатеринбург : Издатель Калинина Г. П., 2007.
6. 6. Ослон В. Н. Дети-сироты в образовательном пространстве России (по результатам опроса регионов о реализации гарантий доступности качественного образования для детей-сирот и лиц из их числа и поддержки их на всех уровнях образования) / В. Н. Ослон // Пси
7. 7. Основы специальной психологии : учеб. пособие / Л. В. Кузнецова, Л. И. Переслени, Л. И. Солнцева и др. ; под ред. Л. В. Кузнецовой. — М. : Академия, 2002. — 480 с.
8. 8. Об образовании в Российской Федерации. Федеральный закон Российской Федерации от 29.12.2012 № 273-ФЗ [Электронный ресурс]. — Режим доступа: <a href="http://www." target="_blank">http://www.</a> consultant.ru/document/Cons_doc_LAW_140174/ (дата обращения: 20.05.2022).
9. 9. О внесении изменений в Федеральный закон «Об образовании в Российской Федерации» по вопросам воспитания обучающихся. Федеральный закон от 31.07.2020 № 304-ФЗ [Электронный ресурс]. — Режим доступа: <a href="http://www.consultant.ru/document/" target="_blank">http://www.consultant.ru/document/</a> Cons_doc_LAW_140174
10. 10. Примерная рабочая программа воспитания для образовательных организаций, реализующих образовательные программы дошкольного образования, одобрена решением федерального учебно-методического объединения по общему образованию (протокол от 01 июля 2021 № 2/
11. 11. Стратегия развития воспитания в Российской Федерации на период до 2025 года, утверждена распоряжением Правительства Российской Федерации от 29.05.2015 № 996-р [Электронный ресурс]. — Режим доступа: <a href="http://www.consultant.ru/document/Cons_doc_" target="_blank">http://www.consultant.ru/document/Cons_doc_</a> LAW_14017

Other articles