Published Date: 01.10.2022
Features of Perception of Belletristic and Scientific Texts through Various Gadgets
Annotation
The article presents a study of the peculiarities of reading belletristic and scientific texts through various gadgets. Hypotheses about the influence of various gadgets on the speed of reading and understanding of belletristic and scientific texts were experimentally tested. 30 high school students aged 16–18 alternately read 4 scientific and 4 belletristic texts from a computer, tablet, phone (smartphone) and paper. It was revealed that the use of various gadgets when reading leads to different reading speeds and different degrees of understanding of the text, while using different media, the speed and understanding of belletristic and scientific texts are different.
Keywords
Type | Article |
Information | INNOVATION IN PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL STUDIES № 04/2022 |
Pages | 132-140 |
UDK | 159.9.07 |
DOI | 10.51944/20722516_2022_4_132 |
Library
1. 21. Hauro I. Measurement of visual fatigue from reading on electronic paper / I. Hauro et al. // Journal of the Institute Image Information and Television Engineers. — 2005. — Vol. 59, Nо. 3. — P. 403–406.
2. 20. Щадная М. А. Влияние гаджетов на процесс обучения [Электронный ресурс] / М. А. Щадная // Научные междисциплинарные исследования. — 2020. — № 3–2. — С. 171– 175. — Режим доступа: <a href="https://cyberleninka.ru/article/n/vliyanie-gadzhetov-na-protsessobucheniy" target="_blank">https://cyberleninka.ru/article/n/vliyanie-gadzhetov-na-protsessobucheniy</a>
3. 19. Ширинкина Л. В. Восприятие текста как психологический феномен : дис. ... канд. психол. наук / Л. В. Ширинкина. — Пермь, 2004. — 235 c.
4. 18. Трубицын А. В. Написание научных текстов : учеб. пособие / А. В. Трубицын, Л. В. Трубицына, Е. В. Хозова. — М. : Научные технологии, 2019. — 70 c.
5. 17. Психолингвистическая и лингвистическая природа текста и особенности его восприятия / под ред. Ю. А. Жлуктенко, А. А. Леонтьева и др. — 2-е переизд. — Киев : КГУ, 2017. — 248 с.
6. 16. Пластинина Ю. В. Исследование особенностей восприятия информации у студентов в условиях цифровизации образования / Ю. В. Пластинина, Т. В. Носакова, Л. М. Теслюк // Новые информационные технологии в образовании и науке. — 2019. — № 2. — С. 40–45.
7. 15. Мурзин Л. Н. Текст и его восприятие / Л. Н. Мурзин, А. С. Штерн. — Свердловск : Изд-во Урал. ун-та, 1991. — 171 с.
8. 14. Морозова Л. В. Особенности чтения текста с бумажных и электронных носителей [Электронный ресурс] / Л. В. Морозова, Ю. В. Новикова // Вестник Северного (Арктического) федерального университета. Серия: Естественные науки. — 2013. — № 1. — С. 81–88. — Ре
9. 13. Митрофанова В. С. Особенности восприятия текстовой информации на бумажных и электронных носителях [Электронный ресурс] / В. С. Митрофанова // Вестник Ульяновского государственного университета. — 2015. — № 4 (72). — С. 32–34. — Режим доступа: <a href="https://" target="_blank">https://</a>
10. 12. Магомедова С. И. Формирование языковой догадки в процессе обучения иностранному языку: виды заданий [Электронный ресурс] / С. И. Магомедова, Д. А. Магомедова // МНКО. — 2019. — № 4 (77). — С. 289–291. — Режим доступа: <a href="https://cyberleninka.ru/article/n" target="_blank">https://cyberleninka.ru/article/n</a>
11. 11. Лебедева М. Ю. Особенности восприятия и понимания цифровых текстов: междисциплинарный взгляд [Электронный ресурс] / М. Ю. Лебедева, Т. С. Веселовская, О. Ф. Купрещенко // Перспективы науки и образования. — 2020. — № 4 (46). — С. 74–98. — Режим доступа
12. 10. Куклеев В. А. Электронное обучение с помощью мобильных устройств в любое время и в любом месте : монография / В. А. Куклеев. — Ульяновск : Ульяновский гос. техн. ун-т, 2009. — 355 с.
13. 9. Конюшева О. А. Сравнительная характеристика научного стиля и языка художественной литературы [Электронный ресурс] / О. А. Конюшева // Бюллетень науки и практики. — 2021. — № 7. — С. 371–378. — Режим доступа: <a href="https://cyberleninka.ru/article/n/" target="_blank">https://cyberleninka.ru/article/n/</a> sravnitel
14. 8. Каменская В. Г. Цифровые технологии и их влияние на социальные и психологические характеристики детей и подростков / В. Г. Каменская, Л. В. Томанов // Экспериментальная психология. — 2022. — Т. 15, № 1. — C. 139–159. — DOI: <a href="https://doi.org/10.17759/" target="_blank">https://doi.org/10.17759/</a> ex
15. 7. Золотарев Д. А. Сравнительный анализ особенностей восприятия текста на бумажном носителе и в интерактивной среде / Д. А. Золотарев, Т. В. Белько // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. — 2011. — № 2–1. — С. 215. — 220 с.
16. 6. Егоров Т. Г. Психология овладения навыком чтения / Т. Г. Егоров. — М. : Изд-во АПН РСФСР, 1953. — 264 с.
17. 5. Дружинин В. Н. Экспериментальная психология / В. Н. Дружинин. — 2-е изд. — СПб. : Питер, 2000. — 320 с.
18. 4. Головяшкина М. А. Педагогический потенциал гаджетов в образовательной среде университета [Электронный ресурс] / М. А. Головяшкина // Педагогика. Вопросы теории и практики. — 2018. — № 1 (9). — С. 33–36. — Режим доступа: <a href="https://cyberleninka.ru/article/" target="_blank">https://cyberleninka.ru/article/</a>
19. 3. Воробьева Т. Л. Особенности восприятия электронного текста / Т. Л. Воробьева // Информационное общество: новые приоритеты книжной культуры : матер. конф. (Новосибирск, 13–15 сентября 2018 г.). — Новосибирск : Государственная публичная научно-техническа
20. 2. Валгина Н. С. Теория текста / Н. С. Валгина. — М. : Логос, 2003. — 173 с.
21. 1. Безруких М. М. Движения глаз в процессе чтения как показатель сформированности навыка / М. М. Безруких, В. В. Иванов // Физиология человека. — 2013. — № 39 (1). — С. 83. — DOI: <a href="https://doi.org/10.7868/S0131164612060045" target="_blank">https://doi.org/10.7868/S0131164612060045</a>
The full version of the article is available only to subscribers of the journal