Published Date: 01.04.2022

Analysis of the Results of a Pedagogical Experiment to Increase the Level of Formation of a Scientific Worldview Among Foreign Cadets of Military Universities of the Russian Federation using Methods of Mathematical Statistics

Annotation

The article analyzes the results of a pedagogical experiment aimed at increasing the level of formation of a scientific worldview among foreign cadets. During its implementation, experimental and control groups of cadets were created, similar in their qualitative characteristics. To determine the initial level of formation of a scientific worldview, the evaluation methods “Scientific concept of the world” and “David Wexler Intelligence Test” were used. The research results were analyzed using methods of mathematical statistics, in particular, the Mann—Whitney U-test, which allows us to assess the degree of difference in the results of testing of individual groups. Then a methodology was proposed for the experimental group — a special course “Formation of a scientific method of cognition among foreign servicemen in military universities of the Russian Federation”, and in the control group — a traditional methodology. At the end of the pedagogical experiment, the collection and comparative analysis of data in both groups of foreign cadets was repeated. The study showed that after the behavior of the experiment, the test results of the experimental and control groups have significant differences, which indicates that there is a positive effect of the method under study.




Library

1. 1. Алёхин И. А. Структурно содержательная характеристика процесса формирования научного мировоззрения у иностранных военнослужащих в вузах Министерства обороны Российской Федерации / И. А. Алёхин, И. С. Измайлова // Мир образования — образование в мире. —
2. 2. Алёхин И. А. Опытно-экспериментальная работа как элемент проверки условий оптимизации профессиональной подготовки военных специалистов / И. А. Алёхин, А. А. Авуза // Мир образования — образование в мире. — 2018. — № 3 (71). — С. 237–244.
3. 3. Алёхин И. А. Исследовательская деятельность как системное звено современной науки и образования / И. А. Алёхин, Е. Е. Одинцов // Мир образования — образование в мире. — 2018. — № 1 (69). — С. 161–165.
4. 4. Бучнева О. А. Условия педагогического сопровождения адаптации иностранных курсантов-первокурсников к образовательной среде военного вуза / О. А. Бучнева // Современные наукоемкие технологии. — 2016. — № 4–1. — С. 80–84.
5. 5. Измайлова Н. В. Анализ уровня сформированности научного мировоззрения у иностранных курсантов / Н. В. Измайлова, Н. Л. Борисова, И. С. Измайлова // Мир образования — образование в мире. — 2021. — № 4 (84). — С. 115–121. — DOI: 10.51944/2073-8536_2021_4
6. 6. Измайлова Н. В. Использование методов корреляционного анализа для оценки личностных характеристик военнослужащих [Электронный ресурс] / Н. В. Измайлова, Н. Л. Борисова, А. Ф. Галинуров // Вестник адъюнкта. — 2020. — № 1 (7). — С. 11. — Режим доступа: h
7. 7. Измайлова Н. В. Оценка курсантами эталонного образа военнослужащего: статистический анализ [Электронный ресурс] / Н. В. Измайлова, Н. Л. Борисова, А. Ф. Галинуров // Вестник адъюнкта. — 2019. — № 1 (3). — С. 9. — Режим доступа: <a href="https://vestnik-adyunkta" target="_blank">https://vestnik-adyunkta</a>
8. 8. Сидоренко Е. В. Методы математической обработки в психологии / Е. В. Сидоренко. — СПб. : Речь, 2003. — 350 с.
9. 9. Izmaylova N. V. Scientific worldview as a basis for foreign cadets of military institutions adaptation [Electronic resource] / N. V. Izmaylova, N. L. Borisova, I. S. Izmaylova, O. K. Shevchenko // В сб. : European Proceedings of Social and Behavioural

Other articles