Published Date: 01.01.2022

“The history of cultural development leads us to questions of education”

Annotation

The article is devoted to the problem of upbringing schoolchildren, which is relevant for modern education, which is considered in the context of the thesis formulated by L. S. Vygotsky: the cultural development of the child leads us to the issues of upbringing. The essence of the mutual conditionality of culture and education, which “allows” the learning process to influence the upbringing of schoolchildren, is discussed. Attention is drawn to the fact that the school psychological service as a psychological support of the educational process is an integral education that combines scientific, applied and practical aspects, and that education issues are largely related to its applied aspects.




Library

1. Зимняя И. А. Педагогическая психология / И. А. Зимняя. — М. : ЛОГОС, 2008.
2. Ушинский К. Д. Человек как предмет воспитания / К. Д. Ушинский. — М., 2004.
3. Толстой Л. Н. Полное собрание сочинений : в 90 т. / Л. Н. Толстой. — М. ; Л., 1992. — Т. 45.
4. Теплов Б. М. Избранные труды : в 2 т. / Б. М. Теплов. — М. : Педагогика, 1985. — Т. 1.
5. Твардовский А. Статьи и заметки о литературе / А Твардовский. — М. : Сов. писатель, 1961.
6. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии / С. Л. Рубинштейн. — СПб. : Питер, 2001.
7. Межуев В. М. Современное знание о культуре / В. М. Межуев. — СПб. : СПбГУП, 2008.
8. Лотман Ю. М. Воспитание души / Ю. М. Лотман. — СПб., 2003.
9. Зинченко П. И. Непроизвольное запоминание / П. И. Зинченко. — М. ; Воронеж, 1996.
10. Зинченко В. П. Психологические основы педагогики / В. П. Зинченко. — М. : Гардарики, 2003.
11. Абакумова И. В. Обучение и смысл: смыслообразование в учебном процессе / И. В. Абакумова. — Ростов н/Д : Изд-во Ростов. ун-та, 2003.
12. Дубровина И. В. Методика преподавания психологии в высшей школе / И. В. Дубровина. — М. : Юрайт, 2021.
13. Дубровина И. В. Школьная психологическая служба: вопросы теории и практики / И. В. Дубровина. — М. : Педагогика, 1991.
14. Гиппенрейтер Ю. Б. Общаться с ребенком. Как? / Ю. Б. Гиппенрейтер. — М., 2007.
15. Выготский Л. С. Собрание сочинений : в 6 т. / Л. С. Выготский. — М., 1984. — Т. 4.
16. Выготский Л. С. Педагогическая психология / Л. С. Выготский. — М., 1991.
17. Выготская Г. Л. Доклад на конференции Международной ассоциации школьных психологов (г. Данди, Шотландия, июль, 1955) / Г. Л. Выготская // Дет. практ. психолог. — 1996. — № 1–2. — С. 5–8.
18. Воспитывающее обучение // Пед. энцикл. [в 4 т.] / гл. ред. А. И. Каиров, Ф. Н. Петров. — М., 1964. — Т. 1. — С. 399–402.
19. Божович Л. И. Личность и ее формирование в детском возрасте: психологическое исследование / Л. И. Божович. — СПб., 2008.

Other articles