Published Date: 01.10.2022

Psychological and Pedagogical Aspects of Professional Deformation of a University Teacher

Annotation

Changes in modern society affect all aspects of a person’s life and require a rethinking of approaches, including in the educational sphere, to the personality of a teacher. The acceleration of the pace of life, problematic moments of interpersonal interactions in the conditions of the pandemic have exacerbated the symptoms of emotional overload, chronic fatigue syndrome, especially in specialists whose professions are associated with constant interaction with people. The professional activity of teachers assumes emotional saturation in situations of high responsibility, multitasking, high actualization and return of cognitive and physical energy, which provokes the development of emotional burnout syndrome. In this connection, the study of the specifics of professional deformations of a teacher in the conditions of changed requirements and challenges of society becomes an urgent necessity both from a psychological and economic point of view. An interdisciplinary approach to the study of this issue allows us to take into account all aspects of the process of prevention and correction of professional deformities of a teacher. The article analyzes the psychological and pedagogical aspects of professional deformations of a teacher: content characteristics, symptoms of emotional burnout, factors affecting the process of occurrence of this condition in teachers; conditions, situations of professional activity that contribute to the emergence of emotional burnout; the results of the approbation of the author’s program for the prevention and correction of the burnout syndrome of university teachers are presented.




Library

1. 1. Батракова С. И. Профессиональное выгорание преподавателей вузов / С. И. Батракова // Социально-гуманитарное образование: актуальные проблемы : матер. Всерос. нац. науч.-практ. конф. (Екатеринбург, 15 апреля 2021 г.). — Екатеринбург : Уральский государс
2. 2. Бочкова Т. А. Профессиональное выгорание преподавателей на фоне пандемии. Как Covid отразился на эмоциональном фоне и работоспособности / Т. А. Бочкова // Актуальные проблемы науки и образования в условиях современных вызовов (шифр — МКАП 7) : сб. мате
3. 3. Водопьянова Н. Е. К проблеме мультифакторной детерминации синдрома выгорания IT-специалистов / Н. Е. Водопьянова, О. О. Гофман, А. Ф. Джумагулова // Социализация в глобальном мире: вызовы современности : сб. матер. II Междунар. науч.-практ. конф. / под
4. 4. Гордиенко Н. В. Психологическое сопровождение профилактики профессиональной деформации личности педагога : автореф. дис. ... канд. психол. наук / Н. В. Гордиенко. — Ставрополь, 2008. — 224 c.
5. 5. Гецкина И. Б. Психологические аспекты эмоционального выгорания у преподавателей вузов в критические периоды развития общества / И. Б. Гецкина // Педагогическое образование. — 2022. — Т. 3, № 4. — С. 142–147.
6. 6. Егорова Ю. Н. Созидающая самореализация личности: экзистенциально-антропологический подход / Ю. Н. Егорова, Е. В. Конькина // Проблемы современного педагогического образования. — 2017. — № 55–10. — С. 94–100.
7. 7. Логвинов Н. Есть такая профессия [Электронный ресурс] / Н. Логвинов. — Режим доступа: <a href="https://ruobraz.ru/theme/est-takaya-professiya" target="_blank">https://ruobraz.ru/theme/est-takaya-professiya</a> (дата обращения: 02.12.2022).
8. 8. Психологическое консультирование и психологическая коррекция : учеб. пособие / Е. Н. Сапьяник, А. С. Черепанов, Е. В. Митасова и др. — М., 2021. — 271 с.
9. 9. Фромм Э. Бегство от свободы / Э. Фромм. — М. : АСТ, 2022. — 288 с.

Other articles