Published Date: 01.07.2022

Features of prevention of emotional burnout among teachers and representatives of the business sphere

Annotation

The features of the manifestation of the syndrome of emotional burnout in teachers employed and representatives of the service sector who have their own business are revealed. The features of the organization of preventive measures in the prevention of emotional burnout among workers in different areas of service provision — entrepreneurship and hiring are highlighted. The authors revealed the personal factors that determine the emotional burnout of teachers and representatives of the business sphere who have at least 5 years of work experience, identified the targets of complex psychological support for the formation of the phenomenon under study.




Library

1. 1. Bezdukhov V. P., Noskov I. A. On the cultural content of pedagogical education and ethical and pedagogical support for its implementation// The world of psychology. — 2020. — № 3 (103). — P. 94–109.
2. 2. Boyko V. V. The syndrome of “emotional burnout” in professional communication. — SantPetersburg : Piter, 1999. — 216 p.
3. 3. Boyko V. V. Energy of emotions in communication: a look at oneself and others. — Moscow: Filin, 1996. — 336 p.
4. 4. Bondyreva S. K. Culture of relationships in self-attitude and self-determination of a person. // The world of psychology. — 2020. — № 4 (104). — P. 97–101. — ID: 44540975
5. 5. Bondyreva S. K. The meaning and significance of identity and the identification of an individual in a complex modern world //World of Psychology. — 2020. — № 1 (101). — P. 80–84. — ID: 44489581
6. 6. Vodopyanova N. E. Burnout syndrome: diagnosis and prevention / N. E. Vodopyanova, E. S. Starchenkova. — 3rd ed., ispr. and add. — Moscow : Yurayt, 2020. — 299 p.
7. 7. Gultseva M. S. Lifestyle as a fulcrum in the system of human relations with the world // World of psychology. — 2019. — № 1 (97). — P. 110–122. — ID: 38469495
8. 8. Ermolaeva M. V. On the question of the psychological well-being of a teacher of a modern school // New in psychological and pedagogical research. — 2017. — № 2 (46). — P. 88–93. — ID: 30353238
9. 9. Zimnaya I. A. Pedagogical psychology: textbook. stipend. — Rostov N./D. : Phoenix Publishing House, 1997. — 480 p.
10. 10. Karandashev V. N. Schwartz’s methodology for studying personality values. — Moscow : Rech Publishing House, 2004. — 72 p.
11. 11. Kozin D. N. Burnout syndrome in the professional activity of an IT industry employee //Actual problems of psychological knowledge. — 2021. — № 4 (57). — P. 95–101. — DOI: 10.51944/2073-8544_2021_4_95
12. 12. Leontiev D. A. Psychology of meaning / D. A. Leontiev — Moscow : Publishing house of Sense, 2000. — 487 p.
13. 13. Maslach K. Professional burnout: how people cope. A workshop on social psychology. — Sant-Petersburg: Piter, 2016. — 528 p.
14. 14. Morosanova V. I. Questionnaire of V. I. Morosanova “Style of self-regulation of behavior — SSPM 2020” / V. I. Morosanova, N. G. Kondratyuk // Questions of psychology. — 2020. — № 4. — P. 155–167.
15. 15. Workshop on age psychology / Edited by L. A. Golovey, E. F. Rybalko. — St. Petersburg: Speech, 2005. — 688 p.
16. 16. Pryazhnikov N. S., Ozhogova E. G. Strategies for overcoming the syndrome of “emotional burnout” in the work of a teacher [Electronic resource] / N. S. Pryazhnikova, E. G. Ozhegova // Psychological science and education. — 2008. — № 2. — P. 87–95. — UR
17. 17. Shafikova G. R. Psychological and pedagogical foundations of the formation of a teacher of the future / G. R. Shafikova // New in psychological and pedagogical research. — 2019. — № 2 (54). — P. 120–127.
18. 18. Shafikova G. R. Personal factors of emotional burnout of modern teachers / G. R. Shafikova, Z. V. Psyanchina // Kazan Pedagogical Journal. — Kazan. — 2021. — № 4 (147). — P. 213–217.
19. Шафикова Г. Р. Личностные факторы эмоционального выгорания современных педагогов / Г. Р. Шафикова, З. В. Псянчина // Казанский педагогический журнал. — 2021. — № 4 (147). — С. 213–217.
20. Козин Д. Н. Синдром выгорания в профессиональной деятельности сотрудника ИТиндустрии / Д. Н. Козин // Актуальные проблемы психологического знания. — 2021. — № 4 (57). — С. 95–101. — DOI: 10.51944/2073-8544_2021_4_95
21. Бойко В. В. Синдром «эмоционального выгорания» в профессиональном общении / В. В. Бойко. — СПб. : Питер, 1999. — 216 с.
22. Бойко В. В. Энергия эмоций в общении: взгляд на себя и других / В. В. Бойко. — М. : Филинъ, 1996. — 336 с.
23. Бондырева С. К. Культура отношений в самоотношении и самоопределении человека / С. К. Бондырева // Мир психологии. — 2020. — № 4 (104). — С. 97–101. — ID: 44540975
24. Бондырева С. К. Смысл и значение идентичности и идентификация индивида в сложном современном мире / С. К. Бондырева // Мир психологии. — 2020. — № 1 (101). — С. 80–84. — ID: 44489581
25. Водопьянова Н. Е. Синдром выгорания: диагностика и профилактика / Н. Е. Водопьянова, Е. С. Старченкова. — 3-е изд., испр. и доп. — М. : Юрайт, 2020. — 299 c.
26. Гульцева М. С. Образ жизни как точка опоры в системе отношений человеком с миром / М. С. Гульцева // Мир психологии. — 2019. — № 1 (97). — С. 110–122. — ID: 38469495
27. Ермолаева М. В. К вопросу о психологическом благополучии учителя современной школы / М. В. Ермолаева // Новое в психолого-педагогических исследованиях. — 2017. — № 2 (46). — С. 88–93. — ID: 30353238
28. Зимняя И. А. Педагогическая психология : учеб. пособие / И. А. Зимняя. — Ростов-на Дону : Феникс, 1997. — 480 с.
29. Карандашев В. Н. Методика Шварца для изучения ценностей личности / В. Н. Карандашев. — М. : Речь, 2004. — 72 с.
30. Бездухов В. П. О культурологическом содержании педагогического образования и этико-педагогическом обеспечении его реализации / В. П. Бездухов, И. А. Носков // Мир психологии. — 2020. — № 3 (103). — С. 94–109.
31. Леонтьев Д. А. Психология смысла / Д А. Леонтьев — М. : Смысл, 2000. — 487 с.
32. Маслач К. Профессиональное выгорание: как люди справляются : практикум по социальной психологии / К. Маслач. — СПб. : Питер, 2016. — 528 с.
33. Моросанова В. И. Опросник В. И. Моросановой «Стиль
34. саморегуляции поведения — ССПМ 2020» / В. И. Моросанова, Н. Г. Кондратюк // Вопросы психологии. — 2020. — № 4. — С. 155–167.
35. Практикум по возрастной психологии / под ред. Л. А. Головей, Е. Ф. Рыбалко. — СПб. : Речь, 2005. — 688 с.
36. Пряжников Н. С. Стратегии преодоления синдрома «эмоционального выгорания» в работе педагога [Электронный ресурс] / Н. С. Пряжников, Е. Г. Ожегова // Психологическая наука и образование. — 2008. — № 2. — С. 87–95. — Режим доступа: <a href="https://" target="_blank">https://</a> psyjournals.
37. обращения: 28.05.2022).
38. Шафикова Г. Р. Психолого-педагогические основы формирования учителя будущего / Г. Р. Шафикова // Новое в психолого-педагогических исследованиях. — 2019. — № 2 (54). — С. 120–127.

Other articles